Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes-Benz třídy G: ohlédnutí za 30 léty legendy
10.5.2009 | David Siegl | Přidat příspěvek
Uběhlo už dlouhých třicet let od doby, kdy na silnice vyrazil první terénní Mercedes označený písmenem G. Proto určitě potěšíme všechny příznivce tohoto vozu pozváním na prohlídku přehledu jeho nejzajímavějších verzí a představení edice k třicátému výročí vzniku tohoto legendárního modelu.
Koncern Daimler-Benz odstartoval vývoj řady G (s továrním označením W460) v roce 1972 a ke spolupráci přizval renomovanou rakouskou společnost Steyr-Daimler-Puch z Grazu. Nejznámější teréní třída totiž vznikla, podobně jako později Hummer H1, díky zakázce na armádní vozidlo.
Když se G dostalo do prodeje pro veřejnost, psal se rok 1979 a již tehdejší verze byla k dostání s plátěnou či pevnou střechou. Tehdejší motorizace disponovaly výkonem od 53 kW do 110 kW. Výroba probíhala na speciálně vystavěné lince, kde se třída G montuje dodnes.
Během následujících deseti let vůz prošel řadou konstrukčních úprav, nejrozsáhlejší však přišla v roce 1989. Upravený stávající model W460 (přeznačený na W461) byl nadále určen spíše pro čistě účelnou službu, nabídku však doplnil ještě typ W463, jenž se vydal spíše směrem k luxusu.
Typ W461 měl trvalý pohon zadních kol a s přiřaditelným pohonem kol předních, přičemž oba diferenciály bylo možno uzamknout. Luxusní model pak disponoval stálým pohonem kol AWD se standardně montovanými uzávěrkami na předním, zadním i mezinápravovém diferenciálu. V příplatkové výbavě se objevila možnost ABS, vzhled interiéru se zcela změnil instalací nových sedadel, palubní desky s dřevěnými obklady, čalouněním dveří a střechy nebo středovou konzolí.
Od podzimu 2001 jsou Mercedesy G dodávány také s moderními elektronickými asistenčními systémy ESP, 4ETS či brzdovým asistentem, v tomto roce také byla ukončena výroba vozů W461 pro civilní účely.
Výroční edice
Design je navržen tak, aby připomínal tři desetiletí výroby tohoto off-roadu. Speciální edice v sobě spojuje design a styl originálu s výkonem a schopností současného modelu G.
Různé variace
Obrněná edice
Už základní motorizace G 500 přináší solidní výkony z motoru V8 o objemu 5,0 l. Rok 2001 přinesl na trh verzi G55 AMG s upraveným motorem na objem 5,5 l a výkonem 476 koní.
Užitková
Určen pro přesun věcí, nebo pro stěhování spojeneckých vojsk NATO. Tyto vozy vykonávaly službu prakticky po celém světě.
Dakar
Jezdci Jacky Ickx a Claude Brassuer s upraveným 280 G vyhráli závod Paříž Dakar rally v roce 1983.
Na cestu kolem světa
Jen málokterý vůz by zvládnul náročný maraton napříč kontinentem, pojmenovaný Paříž-až-Peking.
Limuzína
Oblíbená úprava hip-hopových hvězd.
Sanitka
Osvědčený pomocník v mnoha záchranných akcích.
Policie
Pokud se někdo zmiňuje o třídě G určitě by neměl zapomenout na model určený pro něměckou policii.
Pro Papeže
Tohle auto si vysloužilo název Papmobil. Každý si jistě vzpomene na neprůstřelné pruhledné sklo, pod kterým Jan Pavel II zdravil davy věřících.
Co myslíte, čeká Mercedes třídy G dalších 30 let života?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva