Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mechanik zkusil po 12 letech stání nastartovat motor legendární dodávky odstavené kvůli rzi
21.9.2021 | Petr Prokopec
Pokud byste moderní auto odstavili na 12 let, nejspíše byste se hodně nadřeli a museli do něj investovat spoustu peněz, abyste jej opět zprovoznili. Druhá generace Fordu Transit je jiná káva.
Moderním automobilům člověk nemůže upřít mnohé přednosti. Jsou bezpečnější, komfortnější i efektivnější než starší vozy, stejně jako nelze poměřovat jízdní dynamiku. Jsou ale také komplikovanější a o kvalitě by se dalo dlouho diskutovat. Jisté nicméně je, že moderní vozy si na rozdíl od svých předchůdců mohou právě kvůli oné komplikovanosti pouze nechat zdát o jejich nesmrtelnosti.
Příkladem za všechny budiž druhá generace Fordu Transit, která se na trhu poprvé objevila v roce 1986. Do vínku dostala zcela novou platformu, motory však přejala od předchůdce. Mezi nimi figuroval i 2,5litrový turbodiesel, který byl naladěn na 85 nebo 100 či dokonce 115 koní, pokud zákazník sáhl po verzi s elektronickou vstřikovací pumpou. Spíše než výkonem ovšem zaujal rozumnou spotřebou, ještě více pak svou spolehlivostí, kterou ostatně předvádí dodnes.
Na níže přiloženém videu si můžeme prohlédnout exemplář z roku 1994, který posledních 12 let strávil odstavený v trávě pod širým nebem. Stejně jako většinu jeho sourozenců jej dostihla koroze, proti které nenabízel dostačující ochranu. Ta zasáhla i motorový prostor, samotné pohonné jednotky se až tak nedotkla. Stačilo totiž pár kroků včetně usazení zcela nové baterie a agregát naskočil, jako kdyby naposledy běžel před několika dny a nikoli před mnoha lety.
Pokud si uvědomíme, že motor je srdcem aut se spalovacím motorem a jejich nejdražší součástí, je snadno pochopitelné, proč mohou být tato auta skoro nesmrtelná. Vyvařit karoserii totiž není až tak těžké, jako opětovně zprovoznit pohonné jednotky. Onen Transit by tedy klidně mohl dále sloužit k převozu věcí, ostatně kromě nastartování je schopen i samotného pohonu. Něco takového však od moderních aut čekat nelze, složitá elektronika spoléhající na nespočet senzorů stěží zvládne tak dlouhé stání bez úhony.
Ve výsledku tak vlastně nepřekvapí, že druhá generace Fordu Transit vydržela ve výrobě až do roku 2016, byť posledních třináct let byla k mání už jen v Číně. Modrý ovál pak v roce 2013 představil již čtvrtou generaci, která taktéž dostala dieselové motory, a to včetně 3,2litrového pětiválce. Zda ovšem ten bude stejně nesmrtelným jako jeho čtyřválcový předchůdce, to si řekneme až někdy v půlce příští této dekády.
Druhá generace Fordu Transit dorazila na trh v roce 1986, o osm let později přišel první facelift. Ten se projevil hlavně výměnou čelních partií, na osvědčený diesel pod kapotou však automobilka raději nesahala. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: Flexiny@YouTube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 2 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 4 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 5 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 7 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva