Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea
7.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
V automobilce McLaren někteří lidé zcela vážně tvrdí, že atmosférický dvanáctiválec je věcí minulosti a čím menší motor je, tím lepší.
Britská sportovní značka McLaren už nějaký ten pátek naznačuje, že nástupce slavného modelu F1 půjde cestou downsizingu a místo atmosférického dvanáctiválce dostane dvakrát přeplňovanou V8 o objemu 3,8 litru, původem ze současné MP4-12C. Rozdíl má být v naladění na 700 až 800 koní a doplnění spalovací jednotky hybridní technologií zvyšující celkový potenciál vozu někam k 900 až 1 000 koňským silám.
Jakkoli se biturbo příznivcům fenomenální pohonné jednotky V12 od BMW nemusí líbit, McLaren měl nesporné právo rozhodnout se po svém a zvážit, jakým způsobem se dopracuje ke kýženému výkonu a nakonec i v tom, v jaké výši nechá své zákazníky platit pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého.
Pokud tedy McLaren uznal, že tabulkově vše mluví ve prospěch menšího, turbodmychadly živeného agregátu doplněného elektromotorem, nemusíte s tím souhlasit, ale tak to zkrátka bude. A buď se s tím klientela a příznivci smíří, nebo nesmíří, každopádně vliv na zítřejší východ slunce to nemá a jen čas ukáže, jestli se Britové rozhodli správně.
Poněkud méně logiky ale skýtá, když se automobilka jako je McLaren snaží ústy svého vysoce postaveného představitele udělat za svou minulostí možná až zbytečně hrubou čáru. „V12 je věcí minulosti. Motor patří do muzea,“ řekl výkonný ředitel McLarenu Antony Sheriff na adresu dvanáctiválce v rozhovoru pro nizozemské Autovisie. „Dvanáctiválec byl hnací silou F1 v devadesátých letech a ta doba je pryč. Je skoro nemožné vyvinout efektivní V12 tak, aby vyhovoval potřebám zákazníků i vlád.“
Sheriff dále uvedl, že přeplňované motory V8 můžou nabídnout stejné výkony při nižší hmotnosti, větší jednoduchosti a menším počtu pohyblivých součástek, které by zvyšovaly jeho vnitřní tření. Kromě toho jsou kompaktnější a úspornější. V tom má výkonný ředitel McLarenu jistě pravdu, stejně jako by měl v rozhovoru s Sheriffem pravdu ten, kdo by mu podle stejné logiky navrhoval použít vyladěný čtyřválec, tříválec nebo dokonce dvouválec.
Jestli dojde v McLarenu i na ještě menší jednotky, to zatím není jisté. Podobný postup ale Sheriff připustil - V8 je prioritou, šestiválce ale nevyloučil. Podle něj mají výhodu v ještě nižší hmotnosti a menších rozměrech. Copak si asi o jeho výkladu dokonalého supersportu budou myslet U Lamborghini, Pagani a Ferrari?
Atmosférické dvanáctiválce jsou podle McLarenu zastaralé...
...a budoucnost patří přeplňovaným V8 a V6
Zdroj: Autovisie přes Motor Authority, Ilustrace: Iacoski
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva