Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea
7.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
V automobilce McLaren někteří lidé zcela vážně tvrdí, že atmosférický dvanáctiválec je věcí minulosti a čím menší motor je, tím lepší.
Britská sportovní značka McLaren už nějaký ten pátek naznačuje, že nástupce slavného modelu F1 půjde cestou downsizingu a místo atmosférického dvanáctiválce dostane dvakrát přeplňovanou V8 o objemu 3,8 litru, původem ze současné MP4-12C. Rozdíl má být v naladění na 700 až 800 koní a doplnění spalovací jednotky hybridní technologií zvyšující celkový potenciál vozu někam k 900 až 1 000 koňským silám.
Jakkoli se biturbo příznivcům fenomenální pohonné jednotky V12 od BMW nemusí líbit, McLaren měl nesporné právo rozhodnout se po svém a zvážit, jakým způsobem se dopracuje ke kýženému výkonu a nakonec i v tom, v jaké výši nechá své zákazníky platit pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého.
Pokud tedy McLaren uznal, že tabulkově vše mluví ve prospěch menšího, turbodmychadly živeného agregátu doplněného elektromotorem, nemusíte s tím souhlasit, ale tak to zkrátka bude. A buď se s tím klientela a příznivci smíří, nebo nesmíří, každopádně vliv na zítřejší východ slunce to nemá a jen čas ukáže, jestli se Britové rozhodli správně.
Poněkud méně logiky ale skýtá, když se automobilka jako je McLaren snaží ústy svého vysoce postaveného představitele udělat za svou minulostí možná až zbytečně hrubou čáru. „V12 je věcí minulosti. Motor patří do muzea,“ řekl výkonný ředitel McLarenu Antony Sheriff na adresu dvanáctiválce v rozhovoru pro nizozemské Autovisie. „Dvanáctiválec byl hnací silou F1 v devadesátých letech a ta doba je pryč. Je skoro nemožné vyvinout efektivní V12 tak, aby vyhovoval potřebám zákazníků i vlád.“
Sheriff dále uvedl, že přeplňované motory V8 můžou nabídnout stejné výkony při nižší hmotnosti, větší jednoduchosti a menším počtu pohyblivých součástek, které by zvyšovaly jeho vnitřní tření. Kromě toho jsou kompaktnější a úspornější. V tom má výkonný ředitel McLarenu jistě pravdu, stejně jako by měl v rozhovoru s Sheriffem pravdu ten, kdo by mu podle stejné logiky navrhoval použít vyladěný čtyřválec, tříválec nebo dokonce dvouválec.
Jestli dojde v McLarenu i na ještě menší jednotky, to zatím není jisté. Podobný postup ale Sheriff připustil - V8 je prioritou, šestiválce ale nevyloučil. Podle něj mají výhodu v ještě nižší hmotnosti a menších rozměrech. Copak si asi o jeho výkladu dokonalého supersportu budou myslet U Lamborghini, Pagani a Ferrari?






Atmosférické dvanáctiválce jsou podle McLarenu zastaralé...



...a budoucnost patří přeplňovaným V8 a V6
Zdroj: Autovisie přes Motor Authority, Ilustrace: Iacoski
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva