Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém

Japonci nejprve zefektivní spalovací jednotky, až poté k nim přidají malé a lehké elektromotory. Autopiloti pak budou reagovat jen při řidičově bezvědomí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém

5.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Japonci nejprve zefektivní spalovací jednotky, až poté k nim přidají malé a lehké elektromotory. Autopiloti pak budou reagovat jen při řidičově bezvědomí.

Sympatizovat dnes s Mazdou rozhodně není těžké. Tato japonská automobilka se vymyká z většiny stávajících trendů, neboť na rozdíl od řady dalších globálních značek odmítá sázet ve velkém na přeplňované motory či elektrifikaci. Místo toho značka vidí možnosti jak navýšit efektivitu svých spalovacích jednotek zcela jinde - kupříkladu ve snižování hmotnosti. Pravda, na sklonku loňského roku jsme se dočkali odhalení 2,5litrového turbomotoru a elektrické agregáty prý jednou také dostaneme, nicméně v prvním případě je přeplňovaný čtyřválec prozatím vyhrazen pouze vrcholnému modelu CX-9, ve druhém pak Mazda nejprve hodlá položit důležité „spalovací základy“, než na nich „vystaví elektrodům“.

Poslední větu bychom měli asi více vysvětlit, nicméně pokud jste četli jeden z posledních článků pojednávající o budoucnosti Mazdy, pak asi již víte, o čem bude řeč. A máte pravdu, japonská automobilka skutečně chce nejprve zvýšením o o 20 až 30 procent maximalizovat efektivitu spalovacích jednotek. Díky tomu bude např. Mazda 2 zcela bez problémů plnit i emisní resp. spotřebové normy, jež dorazí se začátkem příští dekády. První vlaštovky osazené druhou generací motorů SkyActiv II bychom ovšem měli spatřit již v příštím roce, nejspíše pod kapotou faceliftované Mazdy 6.

Jak jsme přitom zmínili již ve článku o novém Wankelu, součástí nejen rotačního motoru, ale i těch běžnějších bude homogenní plnění spalovací komory. Tato technologie v nízkých otáčkách používá k zapálení směsi paliva a vzduchu klasickou svíčku, ve vyšších pak vlivem vysoké komprese samovznícení. Díky tomu by mělo dojít k lepšímu prohoření paliva, což má právě docílit onu až třicetiprocentní úsporu. Mazda přitom věří, že se jí podařilo vyřešit problémy spojené s klepáním.

Šéf amerického zastoupení značky Masahiro Moro doufá, že zachování klasických spalovacích jednotek přiláká k Mazdě nadšené řidiče. Zároveň pak dodává, že díky zavedení a rozšíření této technologie zůstanou náklady i ceny při zemi. A co více, tímto způsobem bude vytvořen dobrý základ pro příchod elektromotorů. „Směrem k roku 2025 budeme muset již přivést do hry elektrifikaci. Je tedy dobré, že budeme mít velmi efektivní spalovací motory, neboť elektrický systém bude moci být malý.“

Velikost elektrického pohonného ústrojí pak samozřejmě ovlivní (tentokráte v pozitivním smyslu) i hmotnost vozu a dá se předpokládat, že udávané hodnoty spotřeby vozů Mazdy se od těch reálných nebudou lišit tak moc, jako u konkurence. Nízká hmotnost navíc vede k lepší ovladatelnosti. Je tedy zjevné, že pro japonskou automobilku je řidič opravdu stále na prvním místě. To dokládá i přístup k autonomnímu řízení, které se ostatní značky snaží zavádět opravdu ve velkém.

V tomto ohledu můžeme poukázat kupříkladu na alianci Renault-Nissan, která by velmi ráda měla ve svém portfoliu do roku 2020 minimálně deset vozů osazených autopilotem. Ten by přitom měl přebírat řízení prakticky pokaždé, kdy to bude jen trochu možné a kdy si to řidič bude přát. Mazda pak sice na autonomním řízení pracuje rovněž, její přístup se ovšem liší. Dle Mora bude její autopilot „zasahovat jen tehdy, kdy se něco stane řidiči, když bude v bezvědomí nebude se cítit dobře a tak podobně“.

Jinými slovy, daná technologie zde bude sloužit pouze jako asistenční prvek, který v případě potřeby a hlavně kvůli bezpečnosti dokáže řidiče odvézt domů. Jinak chce Mazda ponechat řízení plně v lidských rukou, neboť „věříme, že zábava za volantem je jednou z klíčových hodnot automobilky“. Pokud to tedy cítíte stejně, pak nejspíše do budoucna nebudete mít mnoho jiných šancí než nakupovat v showroomů této japonské značky...


Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 1 - 2015 mazda 6 us 01Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 2 - 2015 mazda 6 us 02Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 3 - 2015 mazda 6 us 03Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 4 - 2015 mazda 6 us 04Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 5 - 2015 mazda 6 us 05Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 6 - 2015 mazda 6 us 06 Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 7 - test mazda 3 165 33Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 8 - test mazda 3 165 31Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 9 - test mazda 3 165 35Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 10 - test mazda 3 165 04Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 11 - test mazda 3 165 36Mazda se nebrání elektrifikaci ani autopilotům, s obojím však naloží po svém - 12 - test mazda 3 165 70
Mazda připouští elektrifikaci i autonomní řízení, ovšem jen ve formě asistentů. Nejprve chce ovšem zefektivnit spalovací motory, jejichž novou generaci SkyActiv II představí již příští rok

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.