Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda odmítá dotykové displeje v autech, má pro to rozumné důvody
13.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nepřišli jste na chuť dotykovému ovládání v moderních autech? Nejste sami, japonská automobilka se tímto směrem nevydá, jako jedna z mála.
Asi nemusíme nijak zvlášť zdůrazňovat, že dotykové displeje jsou nyní dle většiny automobilek ideálním způsobem ovládání palubních, zejména pak informačně-zábavních systémů. Výrobci tím jen reflektují posun u mobilních telefonů a elektronických zařízení vůbec, u nichž klasická tlačítka zmizela či mizí v propadlišti dějin. A jelikož moderní vozy jsou stále častěji považovány za „mobily na kolech”, nepřekvapí, že také v jejich případě je klasické ovládání na ústupu.
Nemusíme se přitom pohybovat jen v prémiovém segmentu, který inovace tímto směrem táhne. Dnes třeba ani s vrcholnými verzemi palubních systémů faceliftované Škody Octavia či nové Škody Karoq tlačítka nedostanete. Existuje však značka, která se rozhodla jít proti proudu a do vlaku s cílovou stanicí „Dotykové všechno” nenaskočit.
Rozhodně v tuto chvíli nepřemýšlejte třeba o Tesle, ostatně její chystaný Model 3 nepočítá ve svých útrobách kromě sedadel a volantu s ničím jiným než právě s obřím dotykovým displejem. Je přitom otázkou, jaká bude jeho obsluha - mnohé sice může vyřešit hlasové ovládání či tlačítka na volantu, i přesto může být přesunutí celého rozhraní mimo bezprostřední blízkost i přímé zorné pole řidiče chybou. To ale zjistíme až za pár týdnů.
Nyní se tedy již věnujme značce, která ostatně již nějaký ten čas dokazuje, že co ostatní adoptují horečnatým tempem, ji nechává chladnou. Už jistě tušíte - je to Mazda. Tedy výrobce atmosférických motorů, které se z pohledu Evropana mohou jevit přežitkem. Japonská automobilka nicméně nehraje hru na papírová data, ale spíše na realitu, což se jí již osvědčilo - nedávno byla znovu zvolena výrobcem nejúspornějších aut dle realistických testů spotřeby.
Aktuálně pak Japonci naznačili, že používání otočného ovladače, skrze který máte přístup k palubnímu menu, je bezpečnější než dotyková obrazovka. Dle interní studie bylo totiž zjištěno, že řidiči používající otočný ovladač měli menší počet chybných příkazů a zároveň nesledovali vozovku po daleko kratší čas než jejich kolegové, kteří měli k dispozici dotykovou obrazovku.
Ono zjištění je vlastně logické, neboť pokud musíte zkoordinovat zrak i hmatové funkce na jeden objekt, který je vyosen napravo od vás, vyžaduje to vyšší míru soustředění. Tedy jinými slovy, více se věnujete právě dotykové obrazovce, nikoliv dopravní situaci. Pokud ale máte k dispozici otočný ovladač, můžete se k toužené funkci dostat po paměti a vozovku tak stále sledovat.
Výsledky studie Mazdy nejsou zrovna překvapivé, vlastní zkušenosti nás vedou ke stejným závěrům a nedokážeme si představit, že by třeba koncern Volkswagen došel k jiným. Konkurenčním automobilkám se dotykové řešení musí zdát stylovější, nikoli praktičtější, jak už jsme ale zmínili, Mazda není z těch, pro které by povrchní přínos něco podstatného znamenal.
Rozhodnutí Japonců lze tedy s povděkem kvitovat, třebaže počítáme s tím, že se najde dost lidí, kteří tento postup budou považovat za zpátečnický. Nás mezi nimi ale opravdu nenajdete - dotykový displej jako další možnost ovládání palubního systému je fajn, jako jediná ale ani trochu...


















Nová Mazda CX-5 byla představena vcelku nedávno, přesto si o dotykovém displeji může nechat pouze zdát. Značka pak otočný ovladač použije i u dalších novinek
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejčtenější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025Nevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
13.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025GM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
13.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? před 9 hodinami - pavproch
- Cyklistické vlákno před 10 hodinami - pavproch
- S větrem ve vlasech.... včera - pavproch
- Onboard videa včera - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch