Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie

Ačkoli Mazda na novém Wankelu pracuje, nedokáže říci, kdy a v jaké podobě jej nasadí. O svém pohonu všech kol ale básní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie

2.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ačkoli Mazda na novém Wankelu pracuje, nedokáže říci, kdy a v jaké podobě jej nasadí. O svém pohonu všech kol ale básní.

Před pár dny jsme popsali čtyři příčiny smrti Wankelova rotačního motoru. Ten se na trhu naposledy objevil díky Mazdě a jejímu agregátu zvanému 13B-MSP Renesis, z nabídky ale postupně zmizel a dnes na světě neexistuje jediná automobilka, která by Wankel v sériovém voze nabízela.

Právě Mazda ale usilovně pracuje na nové verzi, která by mohla pohánět produkční verzi konceptu RX 2020 Vision. Je však nutné hned v úvodu zmínit, že návratu Wankelu do showroomů se hned tak nedočkáme. Zástupce ředitele motorářské divize značky Tetsushi Marutani totiž uvedl, že Mazda stále ještě musí překonat nemalé množství překážek, než pohonnou jednotku uvede do prodeje.

„Stále vyvíjíme nové rotační motory. Doufám tedy, že je v budoucnu budeme moci odhalit. Nicméně nyní jsme nadále ve fázi vývoje, a tak vám nemohu říci nic o daném programu - kdy a v jakém vozu se Wankel objeví, jaký bude mít výkon, zkrátka nic,“ říká Marutani. Dodává ovšem, že během příštích několika málo let se fanoušci značky dočkají ještě řady překvapení, jenž Mazda chystá pro roky 2017 (padesáté výročí rotačního motoru) a 2020 (sté výročí založení automobilky).

„Překvapíme zákazníky novými technologiemi, motory, převodovkami a systémy pohonu všech kol,“ vyjmenovává novinky zástupce ředitele motorářské divize. A zároveň naznačuje, o čemž si již šuškají i vrabci na střeše, tedy že příští Wankel by mohl dostat přeplňování. „Dle mého názoru rotační motory potřebují více točivého momentu v nízkých otáčkách. Pokud bychom tedy měli malý kompresor nebo turbodmychadlo, mohlo by to pomoci.“

V tomto ohledu Marutani ví, o čem mluví, neboť jeho sbírka automobilů zahrnuje i druhou generaci Mazdy RX-7, která se přeplňovaným Wankelem pyšnila. Nicméně zároveň evidentně stojí nohama pevně na zemi, neboť dodává, že „toužíme po dosažení ideálního výsledku. Nicméně mezi dokonalostí a realitou vždy existují jisté rozdíly. V průběhu vývoje se tedy snažíme a soustředíme na to, abychom se k pomyslnému ideálu dostali co nejblíže.“

Jak vše dopadne, to je prozatím ve hvězdách. Dá se ale předpokládat, že v příštím roce dostaneme spíše jen nový koncept, nikoliv sériové provedení další Mazdy RX. A nikde není ani psáno, že takové dorazí alespoň na sklonku dekády nebo že vůbec dorauí. Přeci jen vývoj rotačního motoru je spíše okrajovým programem, mnohem více se Japonci soustředí kupříkladu na systém pohonu všech kol. Ten prý dokonce již ve stávajícím provedení má překonat techniku Subaru.

„Ano, máme v něj důvěru,“ uvedl Marutani během akce, v jejímž rámci si lidé mohli na uzavřeném sněhovém okruhu vyzkoušet nejen modely Mazdy, ale také konkurenční Hondu CR-V a Subaru Forester. Jak se přitom asi dalo očekávat, tyto vozy nakonec za crossovery CX-3, CX-5 a CX-9 poněkud zaostávaly. Podle Marutaniho za náskokem Mazdy stojí sofistikované systémy, jimiž jsou vozy značky doslova prošpikovány.

„Náš systém chápe, co se děje okolo. Při rozjezdu do kopce s natočenými koly si vede chytřeji než technika konkurentů. Rozpozná, jaká je okolní teplota a ví, že všude okolo leží sníh, takže použije pohon všech kol a vyrazí. Subaru oproti tomu zaměstná pouze přední nápravu, neboť neví, že je vozovka pod sněhem. A proto v něm uvázne. Honda CR-V pak polovinu času sice reaguje správně, polovinu však nesprávně,” dodává Dave Coleman z americké divize.

Kromě toho americký inženýr naznačuje, že „systém je pro řidiče neviditelný. Nemusí nic zapínat, nevidí žádné kontrolky. Jednoduše ani neví, že tam je. Systém tak pouze funguje.“ A přitom shromažďuje a monitoruje data od všech senzorů. „Víme tedy, zda je zima, zda prší, protože jsou zapnuté stěrače, nebo zda jste v náklonu. Můžeme přímo měřit i trakci, měříme také úhel natočení volantu nebo tlak na brzdový či plynový pedál.“

„Veškerá tato data následně vezmeme a 200krát za sekundu propočítáme, abychom si byli jistí, co se přesně děje. Následně pak můžeme přijít s precizním dávkováním výkonu,“ vyjmenovává další přednosti systému 4x4 Coleman. Mezi ně přitom patří i elektromagnetická spojka, která prý reaguje rychleji než hydraulická. Přestože jsou tak primárně zaměstnávána přední kola, ta zadní jsou připojena bez očividné prodlevy.

Díky všem těmto skutečnostem by Mazda měla stát nad konkurencí, ve vývoji však rozhodně neutuchá. Marutani totiž dodává, že během tří let bychom se měli dočkat novinky, která bude osazena evoluční verzí pohonu 4x4. Dočkat by se jej přitom měla velká část portfolia značky, a to nikoliv pouze v Japonsku, kde jsou obě poháněné nápravy více než v kurzu. Z toho důvodu je danou technologií osazena i taková Mazda 2.

Marutani dokonce naznačuje, že systém pohonu všech kol by mohl dostat roadster MX-5. Vše prý záleží jen na tom, zda bude i nadále nabízet řidičské uspokojení. Mimo to je ve hře řada dalších faktorů od spotřeby až po cenu. Dá se tedy předpokládat, že v tomto ohledu zůstane pouze u myšlenek. Zvláště když Marutani dodává, že „MX-5 je perfektní jako zadokolka, preferuji to“.

Ve výsledku zde tak vlastně nemáme příliš optimistické závěry. Zatím jsme se dozvěděli pouze tolik, že vývoj nového produkčního Wankelu bude ještě zdlouhavý. Dříve než nové kupé s rotačním motorem se tak na trhu objeví inovovaný systém 4x4, který použije většina vozů značky od hatchbacků až po crossovery a SUV. A možná i MX-5...


Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 1 - mazda rx-vision concept tokio ofic 01Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 2 - mazda rx-vision concept tokio ofic 02Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 3 - mazda rx-vision concept tokio ofic 03Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 4 - mazda rx-vision concept tokio ofic 04Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 5 - mazda rx-vision concept tokio ofic 05Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 6 - mazda rx-vision concept tokio ofic 06Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 7 - mazda rx-vision concept tokio ofic 07Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 8 - mazda rx-vision concept tokio ofic 08Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 9 - mazda rx-vision concept tokio ofic 09Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 10 - mazda rx-vision concept tokio ofic 10Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 11 - mazda rx-vision concept tokio ofic 11Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 12 - mazda rx-vision concept tokio ofic 12Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 13 - mazda rx-vision concept tokio ofic 13Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 14 - mazda rx-vision concept tokio ofic 14Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 15 - mazda rx-vision concept tokio ofic 15Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 16 - mazda rx-vision concept tokio ofic 16
Koncept RX 2020 Vision nám dokázal, že Mazda na novém rotačním motoru nadále pracuje...

Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 17 - mazda rx-vision concept tokio zive 01Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 18 - mazda rx-vision concept tokio zive 02Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 19 - mazda rx-vision concept tokio zive 03Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 20 - mazda rx-vision concept tokio zive 04Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 21 - mazda rx-vision concept tokio zive 05Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 22 - mazda rx-vision concept tokio zive 06Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 23 - mazda rx-vision concept tokio zive 06aMazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 24 - mazda rx-vision concept tokio zive 07Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 25 - mazda rx-vision concept tokio zive 08Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 26 - mazda rx-vision concept tokio zive 09Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie - 27 - mazda rx-vision concept tokio zive 10
... v prodeji jej ovšem hned tak neuvidíme. Nejprve totiž mají dorazit další studie

Zdroje: Car Advice poprvé a podruhé, Motoring poprvé a podruhé

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.