Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda: náš pohon 4x4 je lepší než ten Subaru, nový Wankel je stále teorie
2.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ačkoli Mazda na novém Wankelu pracuje, nedokáže říci, kdy a v jaké podobě jej nasadí. O svém pohonu všech kol ale básní.
Před pár dny jsme popsali čtyři příčiny smrti Wankelova rotačního motoru. Ten se na trhu naposledy objevil díky Mazdě a jejímu agregátu zvanému 13B-MSP Renesis, z nabídky ale postupně zmizel a dnes na světě neexistuje jediná automobilka, která by Wankel v sériovém voze nabízela.
Právě Mazda ale usilovně pracuje na nové verzi, která by mohla pohánět produkční verzi konceptu RX 2020 Vision. Je však nutné hned v úvodu zmínit, že návratu Wankelu do showroomů se hned tak nedočkáme. Zástupce ředitele motorářské divize značky Tetsushi Marutani totiž uvedl, že Mazda stále ještě musí překonat nemalé množství překážek, než pohonnou jednotku uvede do prodeje.
„Stále vyvíjíme nové rotační motory. Doufám tedy, že je v budoucnu budeme moci odhalit. Nicméně nyní jsme nadále ve fázi vývoje, a tak vám nemohu říci nic o daném programu - kdy a v jakém vozu se Wankel objeví, jaký bude mít výkon, zkrátka nic,“ říká Marutani. Dodává ovšem, že během příštích několika málo let se fanoušci značky dočkají ještě řady překvapení, jenž Mazda chystá pro roky 2017 (padesáté výročí rotačního motoru) a 2020 (sté výročí založení automobilky).
„Překvapíme zákazníky novými technologiemi, motory, převodovkami a systémy pohonu všech kol,“ vyjmenovává novinky zástupce ředitele motorářské divize. A zároveň naznačuje, o čemž si již šuškají i vrabci na střeše, tedy že příští Wankel by mohl dostat přeplňování. „Dle mého názoru rotační motory potřebují více točivého momentu v nízkých otáčkách. Pokud bychom tedy měli malý kompresor nebo turbodmychadlo, mohlo by to pomoci.“
V tomto ohledu Marutani ví, o čem mluví, neboť jeho sbírka automobilů zahrnuje i druhou generaci Mazdy RX-7, která se přeplňovaným Wankelem pyšnila. Nicméně zároveň evidentně stojí nohama pevně na zemi, neboť dodává, že „toužíme po dosažení ideálního výsledku. Nicméně mezi dokonalostí a realitou vždy existují jisté rozdíly. V průběhu vývoje se tedy snažíme a soustředíme na to, abychom se k pomyslnému ideálu dostali co nejblíže.“
Jak vše dopadne, to je prozatím ve hvězdách. Dá se ale předpokládat, že v příštím roce dostaneme spíše jen nový koncept, nikoliv sériové provedení další Mazdy RX. A nikde není ani psáno, že takové dorazí alespoň na sklonku dekády nebo že vůbec dorauí. Přeci jen vývoj rotačního motoru je spíše okrajovým programem, mnohem více se Japonci soustředí kupříkladu na systém pohonu všech kol. Ten prý dokonce již ve stávajícím provedení má překonat techniku Subaru.
„Ano, máme v něj důvěru,“ uvedl Marutani během akce, v jejímž rámci si lidé mohli na uzavřeném sněhovém okruhu vyzkoušet nejen modely Mazdy, ale také konkurenční Hondu CR-V a Subaru Forester. Jak se přitom asi dalo očekávat, tyto vozy nakonec za crossovery CX-3, CX-5 a CX-9 poněkud zaostávaly. Podle Marutaniho za náskokem Mazdy stojí sofistikované systémy, jimiž jsou vozy značky doslova prošpikovány.
„Náš systém chápe, co se děje okolo. Při rozjezdu do kopce s natočenými koly si vede chytřeji než technika konkurentů. Rozpozná, jaká je okolní teplota a ví, že všude okolo leží sníh, takže použije pohon všech kol a vyrazí. Subaru oproti tomu zaměstná pouze přední nápravu, neboť neví, že je vozovka pod sněhem. A proto v něm uvázne. Honda CR-V pak polovinu času sice reaguje správně, polovinu však nesprávně,” dodává Dave Coleman z americké divize.
Kromě toho americký inženýr naznačuje, že „systém je pro řidiče neviditelný. Nemusí nic zapínat, nevidí žádné kontrolky. Jednoduše ani neví, že tam je. Systém tak pouze funguje.“ A přitom shromažďuje a monitoruje data od všech senzorů. „Víme tedy, zda je zima, zda prší, protože jsou zapnuté stěrače, nebo zda jste v náklonu. Můžeme přímo měřit i trakci, měříme také úhel natočení volantu nebo tlak na brzdový či plynový pedál.“
„Veškerá tato data následně vezmeme a 200krát za sekundu propočítáme, abychom si byli jistí, co se přesně děje. Následně pak můžeme přijít s precizním dávkováním výkonu,“ vyjmenovává další přednosti systému 4x4 Coleman. Mezi ně přitom patří i elektromagnetická spojka, která prý reaguje rychleji než hydraulická. Přestože jsou tak primárně zaměstnávána přední kola, ta zadní jsou připojena bez očividné prodlevy.
Díky všem těmto skutečnostem by Mazda měla stát nad konkurencí, ve vývoji však rozhodně neutuchá. Marutani totiž dodává, že během tří let bychom se měli dočkat novinky, která bude osazena evoluční verzí pohonu 4x4. Dočkat by se jej přitom měla velká část portfolia značky, a to nikoliv pouze v Japonsku, kde jsou obě poháněné nápravy více než v kurzu. Z toho důvodu je danou technologií osazena i taková Mazda 2.
Marutani dokonce naznačuje, že systém pohonu všech kol by mohl dostat roadster MX-5. Vše prý záleží jen na tom, zda bude i nadále nabízet řidičské uspokojení. Mimo to je ve hře řada dalších faktorů od spotřeby až po cenu. Dá se tedy předpokládat, že v tomto ohledu zůstane pouze u myšlenek. Zvláště když Marutani dodává, že „MX-5 je perfektní jako zadokolka, preferuji to“.
Ve výsledku zde tak vlastně nemáme příliš optimistické závěry. Zatím jsme se dozvěděli pouze tolik, že vývoj nového produkčního Wankelu bude ještě zdlouhavý. Dříve než nové kupé s rotačním motorem se tak na trhu objeví inovovaný systém 4x4, který použije většina vozů značky od hatchbacků až po crossovery a SUV. A možná i MX-5...
Koncept RX 2020 Vision nám dokázal, že Mazda na novém rotačním motoru nadále pracuje...
... v prodeji jej ovšem hned tak neuvidíme. Nejprve totiž mají dorazit další studie
Zdroje: Car Advice poprvé a podruhé, Motoring poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva