Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda jde znovu proti proudu, i na obří palubní displeje v autech má svůj názor
16.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stalo se normou osadit nové auto vždy o trochu větším displejem, a tak se u novinek táhne i napříč celou palubní deskou. U Mazdy to nečekejme.
Již mnohokrát jsme zmínili, že z dnešních aut se stávají pomalu jakési mobilní telefony na kolečkách. Patrné je to především v interiérech, jejichž dominantou jíž dávno nejsou volanty a sedadla. Místo toho prim hrají dotykové obrazovky a systémy s nimi spojené, které vlastně k samotnému provozu nepotřebujete. Či snad máte pocit, že pojedete lépe, rychleji nebo úsporněji, pokud budete mít na palubě WiFi hotspot a svou jízdu budete naživo vysílat přes Facebook?
Automobilky ovšem vidí hlavní hybnou sílu v dnešních třicátnících a čtyřicátnících a jejich dětech, a právě jejich touze po dotykové technologii se snaží vše podřídit. Proto třeba u nových modelů Tesly, Volva či Audi nenajdete prakticky jediné fyzické tlačítko, místo toho se ovládání veškerých funkcí přestěhovalo na dotykové displeje, často ohromné jednotky uprostřed palubní desky. A takový Mercedes dnes už spojuje displej přístrojové desky a palubního systému do jedné obří obrazovky.
Existuje ovšem výrobce, který se rozhodl jít proti proudu, a nemělo by pro nás být překvapením, že jde o Mazdu. Tato automobilka se nesvezla na vlně populismu přeplňovaných motorů, místo toho stále klade důraz na řidiče, a proto ve svých vozech nabízí hlavně (byť ne výlučně) atmosférické jednotky. Stran toho dodává, že třeba takové elektromotory stále nemohou konkurovat těm spalovacím, a proto raději místo toho představila svůj „diesel na benzin“.
Kromě motorového prostoru se ovšem Mazda moderním trendům vymyká i v rámci interiérů, kde o ony přerostlé tablety v současnosti nezavadíte. A obdobné to nejspíše bude i v příštích letech, jak ostatně naznačil koncept Vision Coupe, který se před pár týdny ukázal na autosalonu v Tokiu. Jeho kabina osazená volantem, přístrojovým štítem či voličem automatické převodovky totiž vypadala vůči předigitalizované konkurenci poněkud zastarale.
To je ale podle značky záměr, neboť „v poslední době automobilovým interiérům dominují rozměrné displeje. Ačkoliv je přitom nutné, aby se osoba řídící vůz dozvěděla značnou část informací, tyto obrazovky se snadno mohou stát bariérou, která blokuje výhled řidiče.“ Tedy jinými slovy, Mazda sice připouští, že o voze samotném sice potřebujete vědět pár dat, nicméně ta se mohou vměstnat i jinam než na obří tablet.
„Mezi autem a řidičem má být stejná vazba, jaká byla mezi jezdcem a koněm,“ dodává dále japonská značka s odkazem na svou filozofii Jinba-ittai. Za tím si lze představit třeba komunikační dálnici mezi předními koly a konečky vašich prstů na volantu. Té fyzické se ovšem dnes dočkáte jen u velmi málo aut, všechny ostatní se jí snaží suplovat třeba právě elektronickými systémy, jenž vám ukážou pohyb kol na obrazovce.
Jakkoliv je ovšem smýšlení Mazdy sympatické, japonská automobilka s sebou nejspíše nestrhne ostatní výrobce. To se více dá očekávat, že se postupem času bude muset chtě nechtě přiblížit střednímu proudu a jít s davem. Ovšem nemusí se to stát a buďme rádi, že v dnešním značně unifikovaném automobilovém světě někdo nabízí alternativu...
Koncepční Mazda Vision Coupe představená před několika málo týdny v Tokiu naznačuje, že japonská automobilka svůj boj s obřími tablety myslí vážně. Je však otázkou, jak dlouho dokáže moderním trendům odolávat
Zdroj: The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 5 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva