Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionnemu se nevěří, plány šéfa Fiatu posaly akcie FCA dolů
9.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro většinu světa jsou slova Sergia Marchionneho sliby, které nedojdou naplnění. Zvláště při pohledu na reálné výsledky koncernu.
Aktuálním tématem číslo jedna v automobilovém světě jsou plány Sergia Marchionneho. Ty se totiž dotýkají ne jedné, ale hned několika značek. Takřka pro všechny (s výjimkou SRT a Lancie) je přitom společným jmenovatelem až abnormální růst. Šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) totiž kupříkladu Alfě Romeo nebo Maserati předurčil až pětinásobný vzrůst registrací oproti současnosti, což zní až příliš pozitivně a tedy nereálně. To si myslí alespoň investoři, kteří na Marchionneho slova nezareagovali tak, jak by si asi šéf FCA představoval.
V průběhu středečního dne hodnota akcií koncernu poklesla o 12 % z 8,67 Eur (cca 238,40 Kč) na 7,44 Eur (204,60 Kč). Americký Chrysler a k němu přidružené značky přitom z daného stavu nikdo vinit nemůže, hnůj je třeba házet na evropskou část. Italové v prvním letošním čtvrtletí prohloubili ztrátu ze 7 miliard Eur (192,5 mld. Kč), jež evidovali na konci loňského roku, na 10 miliard Eur (275 mld. Kč, stav k 31. 3. 2014). Souběžně s tím poklesl i zisk celé skupiny před zdaněním, který na konci března činil 622 milionů Eur (17,1 mld. Kč). Podle analytiků měl přitom původně činit 854 milionů Eur (23,5 mld. Kč).
Právě tento stav ovšem investory a akcionáře uvádí do rozpaků. „Pokud odstartujete svůj plán pro roky 2014-2018 extrémně slabým čtvrtletím, pak vám nikdo neuvěří, že své záměry uskutečníte,“ uvedl k tématu frankfurtský analytik Jens Schattner. „Pokud by dosažení cíle bylo podmíněno jen představením nových plánů, pak by daný způsob jistě použil každý.“
„Problém je v tom, že prezentace v PowerPointu jsou o mnoho jednodušší než reálný život,“ přidává se ke skepticismu Harald Hendrikse z londýnské společnosti Nomura Holdings Inc. „Tyto značky navíc vyžadují ještě spoustu práce, než se dostanou tam, kde by potřebovaly být. Svět se přitom mění velmi pomalu a dané značky jsou v mnoha regionech na dně. Přes noc se tedy rozhodně nezmění.“
Zmíněná práce přitom rozhodně nebude zadarmo, neboť realizace plánu by měla stát 77 miliard USD (1 540 miliard korun). Tím ovšem Marchionne řadu investorů odradil definitivně, neboť ačkoliv dosud nepředvedl zrovna nejlepší výsledky, požaduje od nich další finance. Garance jeho slov přitom momentálně neexistuje.
Stejně jako profesor michiganské univerzity Erik Gordon se tedy musíme ptát, zda „Fiat skutečně dokáže přeměnit Alfu na velkou a ziskovou společnost a zda je po světě dost kupců Maserati“. Bohužel, ani v jednom případě ovšem se šéfem koncernu FCA nesouhlasíme, jakkoliv bychom oběma značkám úspěch přáli.



Sergio Marchionne nemá se svými plány přílišnou důvěru investorů. Zejména proto, že profit sliboval již mnohokrát, prozatím však jím vedené značky generovaly spíše ztrátu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 2 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejčtenější články
Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan