Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionneho Tesla Model 3 neuchvacuje: „Musí ji ještě vyrobit, dodat a být v zisku.”
16.4.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zatímco svět v úžasu hledí na stoupající počet rezervací nové Tesly, šéf koncernu FCA zůstává realistou. Když bude úspěšná, Italové udělají totéž.
Premiéra Tesly Model 3 evidentně mnohé zbavila smyslu pro realitu. Že to platí pro samotnou automobilku a její obdivovatele, když mylně označují premiéru Model 3 za nejúspěšnější v historii, nepřekvapí, odstup ale ztratili i mnozí žurnalisté. My jsme zůstali nohama na zemi a konstatovali fakta: Model 3 je koncept, neprodal se jediný a firmu může i položit. Tak to je a rostoucí počet nezávazných předobjednávek, který už momentálně atakuje číslo 400 tisíc, na tom nic nemění.
Také v automobilovém průmyslu zatočila poslední kejkle Elona Muska leckomu hlavu, o šéfovi koncernu FCA Sergiu Marchionnem to ale zjevně neplatí. Ten podle očekávání vystoupil na setkání akcionářů FCA v Amsterdamu a neodpustil si komentář ani směrem k Tesle. V zásadě zůstal diplomatem, z jeho slov ale není těžké vyčíst jednoduché sdělení - že začít ve velkém přijímat objednávky na produkt, který neexistuje, má cenu, která je až příliš nízká, aby se mohla stát pravdou a pokud se ji stane, firmu ponechá v hlubokých ztrátách, není zase takové umění.
„Nejsem překvapen vysokým množstvím rezervací, ale ještě pak musíte být schopni ta auta vyrobit, dodat a mít z toho zisk,” řekl doslova Sergio M. Italský manažer tak vyjadřuje své pochybnosti nejen směrem k ekonomické rentabilitě výroby takového auta za cenu okolo 35 tisíc dolarů, ale i vůbec schopnosti Tesly takové množství aut vyprodukovat. Za první kvartál automobilka vyrobila necelých 15 tisíc aut dvou modelů - teď by měla v dohledné době vyrobit 400 tisíc exemplářů třetího. A to jsme pořád roky vzdáleni od chvíle, kdy s tím vůbec hodlá začít.
Marchionne si ale nedělá hlavu ani s tím, kdyby se to Muskovi a spol. náhodou podařilo. „Když mi ukáže, že auto bude s touto cenou ziskové, zkopírujeme jeho recept, přidáme italský design a do 12 měsíců jsme s tím na trhu,” řekl Marchionne zjevně v nadsázce pochybující o tom, že by se takový scénář mohl naplnit. A když se ho novináři ptali, zda na „elektrickou party” nemíří FCA poněkud pozdě, odpověděl stroze: „Je lepší přijít pozdě než litovat.”
V tomto směru nelze Marchionnemu nerozumět, především v ekonomickém smyslu slova. Za Teslou nestojí žádný geniální nápad, žádné výjimečné know how, auto ve stylu Model S a Model X může kterýkoli z etablovaných výrobců dostat na trh též, v relativně krátké době. Proč to tedy nedělá, když je Tesla tak úspěšná? Jenže ona není, provozuje vzhledem k počtu prodaných vozů extrémně ztrátový byznys, doufajíc, že svůj náskok jednou přetaví v zisk. A nebo ji něco takového zajistí tržní regulace a přerozdělování, které jsou už pro její aktuální existenci životně důležité.
Tohle si může dovolit Musk, který nepostavil podnikání Tesly na obvyklých principech - nespoléhá na tržní racionalitu a nespoléhá dokonce ani na aktuální regulace. Doufá v to, že přijde „něco” - levnější či lepší baterie či ještě výhodnější přerozdělování - co dostane Teslu do černých čísel. Do té doby prodává auta spíše za cenu, za kterou je alespoň někdo koupí a se ztrátami si poradí díky penězům z kapes jiných či z prodeje velmi drahých akcií, jejichž cena žije jen z víry v jeho očekávání.
To si konkurence nemůže dovolit, a tak se snaží přijít s něčím, co jde vyrobit při jakž takž přijatelných nákladech, za alespoň nějak snesitelnou cenu, při níž současné regulace (superkredity, emisní povolenky apod.) pokryjí alespoň většinu ztrát. A stejně nejsou všechny, jak ukázal zrovna příklad Fiatu 500e.
Tesla na to kašle, prodělá 21,4 mld. Kč za rok, vesele tančí a doufá v lepší příští. Tohle riziko Marchionne odmítá a říká, že raději s elektromobily začne v momentě, až nebude existovat. Pravda, svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč a Musk hraje. Jestli jeho podnikatelské gamblerství bude slavit úspěch nebo zvítězí jeho konkurenti sázející na jistotu, ukáže až čas...



Sergia Marchionneho rezervace menší elektrické Tesly neuchvacují. Alespoň dokud automobilka nebude s to vůz vyrobit, dodat v takovém počtu a neprodělat na to další stovku miliard
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před hodinouČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 2 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 5 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle