Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionne si cení Ferrari na 330 miliard, někteří analytici sotva na polovinu
4.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu při svém odhadu učinil hned dva úkroky. Podle analytiků je tak mnohem reálnější hodnota oscilující mezi 137,5 až 239,25 miliardami korun.
Zatímco v létě se stala nekonečným seriálem prezentace nové Škody Fabia, v posledních týdnech tu pro změnu máme italskou telenovelu. V jejím centru se nachází automobilka Ferrari, která platila za nedotknutelnou. Tak tomu ovšem bylo za vlády Lucy di Montezemola, manažera, který u zakladatele značky začínal pomalu od píky. Jeho názory však zjevně podle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho byly zastaralé, a proto bylo rozhodnuto o změně na postu nejvyšším.
Celý svět se záhy začal obávat navýšení produkce a tím i ztráty exkluzivity, tento krok by ale očividně nebyl tím nejhorším. Marchionne totiž v minulém týdnu vyjevil své skutečné plány, které souvisejí s odstřihnutím vzpínajícího se koníka od koncernu Fiat Chrysler Automobiles a se vstupem části firmy na burzu. Mainstreamové značky totiž potřebují nemalou finanční injekci a Ferrari je zjevně jediným způsobem, jak na ni dosáhnout.
Primární úpis akcií (IPO) je naplánován na červen 2015, pročež potenciální akcionáři mohou začít střádat. Otázkou však je, kolik budou muset za drobný podíl zaplatit. Marchionne totiž nezůstává nic dlužen své pověsti a Ferrari si cení na 12 miliard Eur (cca 330 mld. Kč). K této sumě se přitom dostal tak, že vzal zisk před zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) a ten vynásobil devět až dvanáctkrát.
V tomto směru se ovšem dopustil hned dvojího úkroku. Zaprvé, dané násobení je spojené s firmami obchodujícími s luxusním zbožím, nikoliv s automobily. Druhým předpokladem je pak předběžná kalkulace onoho zisku, která prý má časem dosáhnout jedné miliardy Eur (27,5 mld. Kč). Loni však Ferrari vykázalo 650 mil. Eur (17,9 mld. Kč).
Pokud bychom tedy vzali danou formuli a aplikovali ji na loňský zisk, pak se dostáváme na částku oscilující mezi 5,85 a 7,8 miliardami Eur (160,9 až 214,5 mld. Kč), s čímž víceméně souhlasí i analytici. Gabriele Gambarova z Banca Acros si totiž Ferrari cení na 7,2 miliardy Eur (198 mld. Kč), její kolega Massimo Vecchio z Mediobanca pak na 7,1 až 8,6 mld. Eur (195,3 až 236,5 mld. Kč).
Nejvýše mezi analytiky vystoupala Christina Church z investiční společnosti Barclays Research, podle které je hodnota Ferrari 8,7 miliardy Eur (239,25 mld. Kč), zatímco nejníže se nachází odhady Lucy Ciffery, editora serveru Automotive News, a Stuarta Pearsona z investiční firmy Exane Paribas. První si totiž značky cení na 5 miliard Eur (137,5 mld. Kč), druhý pak na 5,5 mld. Eur (151,3 mld. Kč).
Zda má stranu ta či ona strana tábora, to se dozvíme v létě příštího roku. Dá se však předpokládat, že ať již akcionáři nakoupí své podíly za jakoukoliv sumu, mohou vždy počítat s výdělkem. Tedy za předpokladu, že Marchionne nebude podstupovat další kroky, jak Ferrari srazit z absolutního vrcholu na dno.
Vstup Ferrari na burzu se začíná stávat ostře sledovanou událostí
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva