Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionne si cení Ferrari na 330 miliard, někteří analytici sotva na polovinu
4.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu při svém odhadu učinil hned dva úkroky. Podle analytiků je tak mnohem reálnější hodnota oscilující mezi 137,5 až 239,25 miliardami korun.
Zatímco v létě se stala nekonečným seriálem prezentace nové Škody Fabia, v posledních týdnech tu pro změnu máme italskou telenovelu. V jejím centru se nachází automobilka Ferrari, která platila za nedotknutelnou. Tak tomu ovšem bylo za vlády Lucy di Montezemola, manažera, který u zakladatele značky začínal pomalu od píky. Jeho názory však zjevně podle šéfa Fiatu Sergia Marchionneho byly zastaralé, a proto bylo rozhodnuto o změně na postu nejvyšším.
Celý svět se záhy začal obávat navýšení produkce a tím i ztráty exkluzivity, tento krok by ale očividně nebyl tím nejhorším. Marchionne totiž v minulém týdnu vyjevil své skutečné plány, které souvisejí s odstřihnutím vzpínajícího se koníka od koncernu Fiat Chrysler Automobiles a se vstupem části firmy na burzu. Mainstreamové značky totiž potřebují nemalou finanční injekci a Ferrari je zjevně jediným způsobem, jak na ni dosáhnout.
Primární úpis akcií (IPO) je naplánován na červen 2015, pročež potenciální akcionáři mohou začít střádat. Otázkou však je, kolik budou muset za drobný podíl zaplatit. Marchionne totiž nezůstává nic dlužen své pověsti a Ferrari si cení na 12 miliard Eur (cca 330 mld. Kč). K této sumě se přitom dostal tak, že vzal zisk před zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) a ten vynásobil devět až dvanáctkrát.
V tomto směru se ovšem dopustil hned dvojího úkroku. Zaprvé, dané násobení je spojené s firmami obchodujícími s luxusním zbožím, nikoliv s automobily. Druhým předpokladem je pak předběžná kalkulace onoho zisku, která prý má časem dosáhnout jedné miliardy Eur (27,5 mld. Kč). Loni však Ferrari vykázalo 650 mil. Eur (17,9 mld. Kč).
Pokud bychom tedy vzali danou formuli a aplikovali ji na loňský zisk, pak se dostáváme na částku oscilující mezi 5,85 a 7,8 miliardami Eur (160,9 až 214,5 mld. Kč), s čímž víceméně souhlasí i analytici. Gabriele Gambarova z Banca Acros si totiž Ferrari cení na 7,2 miliardy Eur (198 mld. Kč), její kolega Massimo Vecchio z Mediobanca pak na 7,1 až 8,6 mld. Eur (195,3 až 236,5 mld. Kč).
Nejvýše mezi analytiky vystoupala Christina Church z investiční společnosti Barclays Research, podle které je hodnota Ferrari 8,7 miliardy Eur (239,25 mld. Kč), zatímco nejníže se nachází odhady Lucy Ciffery, editora serveru Automotive News, a Stuarta Pearsona z investiční firmy Exane Paribas. První si totiž značky cení na 5 miliard Eur (137,5 mld. Kč), druhý pak na 5,5 mld. Eur (151,3 mld. Kč).
Zda má stranu ta či ona strana tábora, to se dozvíme v létě příštího roku. Dá se však předpokládat, že ať již akcionáři nakoupí své podíly za jakoukoliv sumu, mohou vždy počítat s výdělkem. Tedy za předpokladu, že Marchionne nebude podstupovat další kroky, jak Ferrari srazit z absolutního vrcholu na dno.


Vstup Ferrari na burzu se začíná stávat ostře sledovanou událostí
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 10 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva