Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Marchionne dál hledá spojence, v jeho hledáčku jsou teď Apple a Google
4.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu by se velmi rád spojil s „nakousnutým jablkem“, zejména kvůli ohromným finančním zdrojům a renomé. Vysněná dohoda ale zřejmě nebude.
Sergio Marchionne, šéf koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA), nedávno naznačil, že by před svým odchodem do důchodu v roce 2019 rád dal ještě jednu „ránu“. Tím přitom nebyla myšlena třeba havárie zánovního Ferrari, místo toho měl dvaašedesátiletý Ital na mysli dohodu o sloučení svých značek s jiným významným hráčem na trhu. V jeho hledáčku se přitom tehdy ocitl zejména koncern General Motors, jeho mluvčí však naznačil, že GM se hodlá soustředit na vlastní plány.
Marchionne tak byl nucen hledat na jiných adresách, přičemž pokukovat začal třeba po Fordu či dokonce po PSA. Ani tyto automobilky ovšem momentálně nemají o takové sloučení zájem. Zvláště když podle analytiků volání šéfa koncernu naznačuje, že FCA teče do bot mnohem více než kdy předtím. Tomu ostatně i napovídá Machionneho předchozí prohlášení, podle kterého Fiat již nikdy nebude tak velkým světovým hráčem jako kdysi.
Snaha o sloučení s další společností je tak logická, v automobilovém odvětví ale nejspíše Marchionne spřízněnou duši nenajde. A proto začal pokukovat i mimo hlavní proud, kdy jeho novými kandidáty na partnerství jsou Apple a Google. To není zdaleka zcestná myšlenka, zvláště v případě „nakousnutého jablka“. Firma totiž po sčítání finančních výsledků z prvního čtvrtletí oznámila, že má 194 miliard USD (4 762 mld. Kč) v hotovosti a obligacích.
Apple se navíc pro změnu stále více profiluje v automobilovém odvětví, přičemž podle některých zpráv by společnost ráda do roku 2020 představila svůj vlastní elektromobil. Dané datum ovšem není pevně dané, ale může být klidně i posunuto, pokud vedení vycítí, že produkt není dostatečně schopný. V takovém případě by ostatně prý nemuselo dojít pouze k odkladu, ale také k finálnímu odpískání celého projektu.
Pokud by přitom do hry vstoupil Fiat, pak by technici v Applu měli k dispozici cenné know-how, neboť elektromobily a hybridy již FCA vyrábí. Proto koneckonců Marchionne dodává, že „dialog by se měl odehrát v každém případě“. Nicméně italsko-americký koncern by svým způsobem mohl jen přinést více dříví do lesa, neboť Apple v posledních měsících najal nové pracovní síly, které přetáhnul od Tesly.
Apple by tak nakonec klidně mohl vstoupit na světové trhy jen sám za sebe, což je krok, kterého se Marchionne poněkud obává. Automobilovému odvětví by totiž prý společnost mohla ublížit. Tím ovšem šéf FCA nemyslí ani tak na samotné motoristy, ti by naopak z daného kroku mohli profitovat. Pokud se vezme v potaz úspěch, s jakým Apple vstoupil na trh chytrých mobilů, mohlo by se mu podařit prorazit i s elektromobilem. Na druhou stranu, měl-li by Apple v případě iCaru zopakovat strategii Iphonu, auto to nebude nic moc.
Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá záležitost bude dále vyvíjet. Se sloučením Applu a FCA se ovšem příliš nepočítá, neboť „nakousnuté jablko“ není fanouškem velkých akvizic a vlastnictví globální automobilky nezapadá do jeho strategií. Marchionne ovšem svůj tah na branku nevzdává, přičemž potenciálním zájemcům připravil zajímavou vábničku.
Ta spočívá ve vstupu Ferrari na burzu. Deset procent akcií italské automobilky totiž bude veřejnosti nabídnuto k odkupu ve třetím čtvrtletí letošního roku. Zbývajících 80 procent (10 % vlastní Piero Ferrari, syn Enza, který si svůj podíl hodlá i nadále ponechat) pak mělo být přerozděleno ve stejnou dobu mezi stávající akcionáře.
Nakonec však FCA tento krok uskuteční až na počátku příštího roku, což znamená, že italsko-americký koncern bude moci při sčítání letošních výsledků stále počítat se ziskem Ferrari. A ten bude opětovně enormní, neboť jen během prvního čtvrtletí narostl o 25 procent na 100 milionů EUR (2,74 mld. Kč), přestože značka doručila o sto vozů méně než loni.
Jelikož tedy Ferrari zůstane pro letošek nadále součástí FCA, bude moci Marchionne svým potenciálním partnerům nadále předkládat působivá čísla. Bylo by ovšem více než překvapivé, kdyby zájemci danou strategii neprokoukli. Z oné velké „rány“ tak nejspíše nakonec nic nebude.
Sergio Marchionne nově pošilhává po sloučení s Applem...
...ten ale nemá velký zájem a svůj vlastní elektromobil nejspíše uvede na trh bez pomoci FCA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie