Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manuální převodovky jsou druhem na vymření už i u Škody, dokonce u Octavie. Lenost dohnala hlavně Němce
17.3.2025 | Petr Prokopec
Víme, že zákazníci dražších aut si za automatické převodovky dominantně připlácí už nějaký ten pátek, neochota řadit - a ochota platit vysoké sumy za samočinné převodovky - ale ve velkém dohání i klienty Škody. Situace se ale trh od trhu pořád docela dost liší.
Z manuálních převodovek se v posledních pár letech stal ohrožený druh, který vymírá v nabídkách stále většího množství aut. Zejména pokud chcete vůz výkonný, luxusní nebo s pohonem všech kol, nemáte z čeho brát už nějaký ten pátek. Zrovna o víkendu jsme narazili na nabídku BMW 330d xDrive, tedy šestiválcové dieselové trojky s pohonem 4x4, která byla spojena ručním řazením. Majitel za ni chtěl docela absurdních 640 tisíc km navzdory tomu, že šlo o docela normálně používané auto s 82 tisíci najetými km a 14 léty na krku. Bylo to totiž naposledy v případě generace E90, kdy šlo takové auto koupit, dnes je i takový vůz naprostá rarita.
Už ani v bazarech tedy pomalu není z čeho brát, cokoli lepšího než verze blízké základu je léta vzácností. A tento trend jde dál a dál, jak je patrné z dat tuzemské Škody. Ani v jejích tuctových autech nemají ručně řazené převodovky nic jistého, spíš očekávejme, že krom nejlevnějších alternativ nebudou brzy dostupné pro žádný model.
Nejprve připomeňme, ž skodovka loni celkově prodala 926 600 nových aut, tedy o 6,9 procenta víc než v roce předchozím. Když se podíváme na skladbu jednotlivých modelů, vidíme růst u prakticky všech klíčových modelů, jako jsou Octavia, Fabia, Superb, Kamiq, Karoq i Kodiaq. Pouze Enyaq dosáhl jen na 79 500 registrací, což značí 2,6procentní pokles. Zas a znovu se tak jen můžeme podivit snaze Škody nabízet jen taková auta co nejdříve a co nejintenzivněji, ale to dnes nechme být.
Soustředit se budeme na manuální převodovky, jakkoli jistá souvislost tu je - elektrický pohon a trojice pedálů nejdou moc dohromady, proto na kontě tohoto modelu svítí nula, pokud se statistiky zaměří na ruční řazení. Stejné je to i u SUV Kodiaq a liftbacku i kombíku Superb, neboť tato trojice se již s manuální převodovkou nenabízí. A asi by tomu nebylo dramaticky jinak, i kdyby ruční řazení v nabídce zůstalo.
Lidé jsou za volantem zjevně stále línější, jakkoli záleží i na tom, kde a jakou ruku řazením zaměstnávají. Globálně už ale i Octavia měla loni na kontě jen 20procentní podíl manuálů, jakkoli ještě v roce 2018 šlo o 72 procent. Na stejných 20 procent pak loni dosáhl i Karoq, zatímco u Kamiqu šlo o 35 a u Scaly o 45 procent.
V podstatě tak jediným vozem, u kterého je manuál u vesla, je Fabia s 69procentním podílem. I ten ovšem začíná klesat, v onom roce 2018 byl totiž 87procentní. Je přitom jisté, že za tím stojí hlavně cena, neboť hatchback s trojicí pedálů startuje na 399 900 Kč. Již to je poměrně vysoká suma, v případě automatu je ovšem třeba vyšplhat až na 519 900 Kč. A pokud chcete motor 1,5 TSI, který s manuálem k mání není, jde dokonce o 559 900 Kč.
Jak už jsme naznačili, je zajímavé, preference manuálů se výrazně liší napříč i dost blízkými trhy. A není to jen o penězích. Manuál má v případě Škody Fabia 61procentní podíl ve Velké Británii a 65procentní v Německu, u nás je to pořád podobných 77 procent. Úplně jinak je tomu ale u Octavie, když v Německu volí ruční řazení jen 10 procent kupců, u nás je to ale 44 procent lidí v Británii 51 %. Na jejich posedlosti řízením (a tedy i řazením) zjevně něco bude.
Na některých trzích se pak jakkoli větší škodovky s manuály vůbec nenabízí (Turecko, Izrael, Oceánie...), což je osud, který je snadno může stihnout na dalších místech světa. Automobilová branže čelí z různých důvodů stále většímu tlaku na minimalizaci nákladů, a tak se z nabídky pakuje všechno, co „neprodává” - co nemá masovou oblibu a neláme se na tom ochota potenciálního kupce nějaké auto přijmout. Vzhledem k současné pozici manuálů v nabídce škodovky jsou v tomto kontextu zjevně dalším kandidátem na odstřel.






Asi jen málokdo by čekal, že z mladoboleslavské automobilky se stane značka vyrábějící auta především s automaty. Nicméně je to tak. Manuál už má dominantní podíl jen u Fabie, kde je příplatek za automat pořád výraznou položkou. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
před 11 hodinamiMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před hodinouToto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
před 3 hodinamiProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
před 5 hodinamiNěkdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
před 6 hodinamiGM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.13. 14:49 - pavproch
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda
- Onboard videa 04.13. 10:59 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.12. 20:12 - M.Z.
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch