Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majiteli týden staré Tesly upadlo za jízdy kolo, reakce firmy i lidí jsou mimo chápání
3.8.2020 | Petr Prokopec
Když se vám tak brzy po koupi začne auto takto zásadním způsobem rozpadat, měl by se výrobce chytit za nos a lidé by vás měli litovat. Ve světě Tesly ale fungují věci jinak.
Začíná být zjevné, že z Tesly a environmentalismem s ní spojeným se stalo nové náboženství. Mnoho lidí, kteří jezdí v elektromobilech z Fremontu či po nich bezmezně touží, tak samo sebe vidí jako apoštoly, kteří přišli spasit tuto planetu. A kohokoliv, kdo jim v jejich misi hodlá vstoupit do cesty, pak jako třídního nepřítele, který musí být zničen. Kdykoliv se tedy online objeví kritika Tesly, boží komando značky má pohotovost a vytáhne do boje proti autorovi negativních komentářů, ať už jsou míněny jakkoli konstruktivně.
Přesně to se stalo uživateli Twitteru s přezdívkou Beastlorion, který si pořídil Teslu Model X. Za tu zaplatil zhruba 80 tisíc dolarů (cca 1 770 000 Kč), což rozhodně není malá částka. Nicméně pouhý týden po převzetí vozu mu z něj upadlo levé přední kolo, přesněji došlo k selhání spodní části zavěšení, po němž se kolo vylomilo. Vzhledem k tomu, že nedošlo k žádné nehodě ani ničemu podobnému, bylo nanejvýš pravděpodobné, že šlo o následek problému ve výrobě či montáži daného komponentu a automobilka by tak za něj měla nést plnou odpovědnost. To ale Tesla dělá tuze nerada.
Prvotní reakce firmy tak byla přesně opačná. Namísto omluv a snahy o tiché napravení omylu Tesla zákazníkovi oznámila, že jde o nehodu a nikoli výrobní problém, tudíž v rámci záruk nemá co řešit. Mělo jít o chybu majitele, který si tak veškeré účty za opravu měl zaplatit sám.
Snímek vozu, stejně jako s ním spojený příběh, byl záhy ale medializován a oprávněnost reakce Tesly byla americkými médii opakovaně zpochybněna. Toto se pochopitelně může stát následkem nehody, je ale nepravděpodobné, že by takovou řidič či další účastník zatajili. Sám majitel mohl vjet do nějakého výmolu (boční náraz stav kola nenaznačuje), ale ani to by nemělo mít za následek rozpadnutí zavěšení v místě spoje. Toto má být velmi odolný, navíc konstrukčně relativně primitivní prvek, který za normálních okolností nepovolí ani po velmi rychlém přejetí obrubníku - to dříve prorazíte pneumatiku či zničíte disk.
Automobilka se tak po veřejné kritice chytla za nos, tedy alespoň částečně. Sice nepřiznala výrobní vadu, šalamounsky ale konstatovala, že k uvolnění ramene došlo ještě předtím, než si vůz koupil. Účty za servis jdou tedy za ní, pročež se Beastlorion zakrátko bude moci opětovně nechat unášet elektrickým pohonem. Tedy za předpokladu, že Tesle zůstane věrný. Pokud se ovšem pro loajalitu rozhodne, měl by si uvědomit, že ta alespoň z pohledu jiných „teslistů” znamená dodržování jistých nepsaných pravidel.
Jedním z nich je mlčenlivost. Pokud totiž na web nezamíří kritika Tesla, může ono boží komando odpočívat. Jakmile ale již musí vytáhnout do boje, v podstatě nebere zajatce. Bestlorion se o tom ostatně mohl snadno přesvědčit, neboť jeho příspěvek záhy začaly doplňovat komentáře od zastánců značky. Ti bez znalosti jediného detailu měli okamžitě o viníkovi celého incidentu jasno, přičemž dle očekávání za vším stál právě majitel vozu, který se jej zjevně rozhodl schválně poškodit.
Někteří zašli až tak daleko, že Elona Muska prezentovali jako spasitele tohoto světa, o kterého se majitel vozu nemá vůbec otírat. Zvláště když dle názoru těchto lidí Bestlorion vůbec nevypadá jako člověk, který by si mohl dovolit tak drahé auto. Někteří jej obvinili z krádeže, další z předstírání vlastnictví, jiní, že si přeje pokles hodnoty akcií Tesly. Nakonec, projděte si diskuzi sami ve zdrojovém odkazu, to je absurdita za absurditou - přitom vše vypadá jen tak, že si někdo koupil drahé auto, ono se po týdnu bez jeho přičinění rozbilo, výrobce jej poslal do patřičných míst a on se se vším v zoufalství obrátil na Elona Muska.
Celý incident tak není ničím jiným než opětovným potvrzením smutného faktu, že ve Fremontu se sice o kvalitě mluví od ráno do večera, ovšem na montážních linkách, z nichž některé jsou v pouhém stanu a nikoliv ve skutečné továrně, přebírá nadvládu kvantita. Tesla zkrátka upřednostňuje vykrytí nemalého počtu objednávek před důsledným dílenským zpracováním i špičkovou montáží. To jí sice pomáhá na burze, na silnici je ale hůře.
Otázkou je, kam až může daná situace eskalovat. Pokud by totiž upadlo kolo vozu jakékoliv jiné značky, lidé by se zastávali majitele a onoho výrobce by klidně i začali bojkotovat. Ten by pak neměl jinou možnost než sklapnout podpatky a vše napravit. Jiné firmy si ale něco takového obvykle ani nedovolí a často raději z obav z negativní publicity pokrývají i pochybné záruční požadavky, jako třeba brzy opotřebenou spojku. V případě Tesly je však vždy na vině někdo jiný, nikoliv samotná automobilka či dokonce Musk. A zákazníci místo zastání nachází u jiných jen nepochopení a stávají se sami předmětem útoků. Skutečně trochu jiný svět.
Také máte pocit, že když na týden starém voze upadne kolo, že jde o chybu majitele a nikoliv výrobce? Tesla nikoli a její fanoušci též ne. Foto: Bestlorion@Twitter
Zdroje: Bestlorion@Twitter, Jalopnik
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 10 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva