Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitelé VW našli kličku, jak vydělat na Dieselgate. Z aut vrací torza
14.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
VW musí v USA majitelům aut s TDI stiženými Dieselgate umožnit jejich vrácení. Za kolik, je jasně dané, v jakém stavu auta musí být, už nikoli.
Ani v tuto chvíli sice nikdo není schopen říci, jaký konečný dopad bude mít kauza Dieselgate na budoucnost koncernu Volkswagen, aktuální stav je ale jasný. V Evropě se toho zase tak moc neděje - kompenzace jsou vyloučené, svolávací akce s částečně jasnými dopady probíhají a byť někteří po této kauze o TDI zájem ztratili, celkový vliv na odbyt dieselů či aut skupiny VW je sotva znatelný.
V USA je situace jiná. I tam tedy existuje početná skupina lidí, kteří se TDI nevzdají a pravděpodobně to pro ně nebude nic znamenat, jasná většina ale kývla na vcelku velkorysý zpětný výkup svých VW, který automobilku bude i s dalšími souvisejícím náklady stát skoro 15 miliard amerických dolarů. Proces je v plném proudu a už nejednou jsme se ptali na to, co se stane s auty, která takto budou vykoupena, tak trochu nám ale uniklo, co se s nimi děje, než jsou vykoupena. A jsou to pozoruhodné věci.
Člověk by něco takového čekal spíše v České republice, někteří američtí majitelé dotčených VW ale po přečtení podmínek zpětného odkupu přišli na to, jak na celé věci vydělat. Velmi komplikované a až neobvykle detailní podmínky odkupu řeší kde co, nejdou ale příliš do důsledku, pokud jde o stav vracených aut. Hovoří pouze o tom, že vůz musí být „provozuschopný”, což je obecně široký termín zde upřesněný pouze větou, že jde o vůz „schopný pohybu s pomocí vlastního motoru 2,0 TDI”.
Dále už podmínky jen zakazují vrácení vozu, který byl k 18. září 2015 v jiném než provozuschopném stavu, což ve stručnosti znamená, že nemůžete VW vrátit auto např. dříve totálně zničené při nehodě, poškozené při povodních či vykoupené z vrakoviště. To je celkem jasné, omezení na „provozuschopný” vůz je ale skutečně velmi vágní.
Rozumnější majitelé tak z aut před vrácením vyndavají věci, které si do nich sami přikoupili. To jistě není problematický postup - autorádio, lepší koberečky, jiná kola, cokoli podobného jsou věci, do kterých sami investovali a které si také sami mohou „odnést”. Ti vychytralejší ale z aut vrací větší či menší torza. A prochází jim to.
Na přiložených fotkách můžete vidět jeden z vracených Golfů VI 2,0 TDI, jehož majitel se rozhodl na tomto procesu vydělat. Podle toho, co jsme četli na fórech, byl ještě mírný - záď vozu byla poškozená při nehodě, což bychom samotné vnímali jako problematické, z přídi ale zcela svévolně odmontoval věci jako nárazník, masku chladiče či světla a to všechno prodal příteli, který má stejné auto a potřeboval náhradní díly po své vlastní nehodě. A vymontoval i část věcí z interiéru.
Auto pak šel vrátit VW, zdokumentoval to fotografiemi a na Redditu konstatuje, že se vše obešlo bez zádrhelů a celé předání auta proběhlo během 15 minut. O stav auta se prý nikdo nezajímal a vidíme také screenshot z jeho online bankovnictví, na němž je zjevná úhrada plné částky dle dokumentace schválené soudem.
Pochopitelně, ne všichni Američané jsou takoví. Někteří na fórech upozorňují na morální vadnost takového jednání, zvláště v momentě, kdy se prý VW chová velmi velkoryse. Navíc je tu fakt, že pokud by někdy bylo nalezeno řešení, jak dostat vykoupená auta do těch správných „emisních mantinelů”, VW je může znovu nabídnout jako ojetá a tímto pochopitelně bude tratit. Vracející torz si s tím ale hlavu nedělají - prý stejně všechna auta skončí ve šrotu, tak proč je ještě zčásti nepoužít...
Někteří dokonce spřádají plány, že auta vrátí pomalu jen pojízdné šasí zbavené třeba i dveří nebo alespoň jejich výplní a uvidí, jestli to projde. Nejsme si ale jisti, zda tyto záměry dojdou naplnění, podmínku auta „schopného pohybu s pomocí vlastního motoru 2,0 TDI” ale opravdu splní kde co.
Myslet si o tom samozřejmě můžeme cokoli, dokážeme si ale představit, jak by podobný odkup probíhal u nás - náhradní díly na pár let staré Golfy by se brzy prodávaly po korunách, protože by jich byly plné bazary. A i těch nových Golfů R, který si tento majitel koupil jako náhradu, by tu možná přibylo...



I v tomto stavu - z větší části záměrně dosaženém - lze vrátit „emisní” VW v USA
Majiteli byla ze strany VW uhrazena plná cena bez reptání
Za peníze od VW si koupil nový Golf R s manuálem. Peníze navíc tak jistě přišly vhod, Volkswagen ale zlobit nemusí, skončily zase u něj
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včeraPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
včeraHyundai zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem, znovu. Chvíli to s nimi vypadalo slibně, teď zažívá typický příběh
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva