Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitelé hybridů dojíždí na životnost akumulátorů, oprava 8 let starého auta může stát víc než celý vůz
31.1.2022 | Petr Miler
Není to zdaleka nový problém, dosud byl ale skloňován hlavně v souvislosti s elektromobily, které bez baterií logicky nedají ani ránu a používají velké a drahé pakety. Hybridní auta mají menší baterky a k tomu spalovací motory, výsledek je přesto podobný.
Když přijde řeč na problémy elektrických aut, obvykle se řeší dojezd, omezená použitelnost daná dlouhým dobíjením, vysoká cena nebo otazníky nad jejich ekologickým smyslem dané velkou emisní zátěží vzniklou při výrobě. Na pozadí těchto více či méně zjevných problémů ale spoustě lidí uniká ještě jeden - že to nejsou auta na 15, 20 či klidně i více let, pokud s nimi nejezdíte příliš. Životnost jejich akumulátorů je mnohem nižší a ceny jejich náhrad jsou tak vysoké, že do nich obvykle už po jednotkách let i při relativně malém nájezdu nemá smysl investovat - oprava může stát podobné či ještě větší peníze, než na kolik přijde v tu chvíli vůz jako takový.
Opakovaně jsme se o tom zmiňovali v souvislosti s Teslami, nejde ale problém vozů jedné značky, nýbrž elektrických aut obecně. Řeč přišla na Nissany či Smarty, ve všech případech přibližně osmiletý provoz pramenil v nutnost nahrazení původního akumulátoru, pakliže vůz měl zůstat pro majitele rozumně použitelný. Ekonomický smysl to nemá žádný, proto jeden z majitelů Tesly Model S auto raději vyhodil do vzduchu před objektivy kamer. A ten ekologický si domyslíte, nakonec si stačí přečíst, kolik s takovým autem musíte najet, aby v tomto ohledu pokořilo diesel.
Dobře, to už se tedy ví, příznivci elektrifikace ale snadno namítnou, že ryzí elektromobil není jediná cesta a jsou tu ještě hybridy, které spojí to nejlepší z obou světů. Takové auto je pravda také drahé, ale má i spalovací motor, takže odpadá problém s praktickou použitelností a s mnohem menším akumulátorem nebude problém auto udržet při životě déle. A tím jej učinit ekonomicky i ekologicky udržitelným. Jak se ale ukazuje, není to tak úplně pravda.
Na vlastní kůži se o tom právě teď přesvědčuje Ranjit Singh z britského Leicesteru, který si v roce 2018 koupit ojetý Mercedes E300 Bluetec Hybrid s najetými 49 tisíci mílemi, tedy asi 79 tisíci km. Zaplatil za něj tehdy 27 tisíc liber (asi 795 tisíc Kč) s vidinou, že si na dlouho kupuje stále relativně zánovní sedan vyšší střední třídy s více jak 230koňovým hybridním pohonem, který ani v Británii nevyjde hned tak z módy. No, z módy možná ne, dále nepoužitelným se ale stal relativně rychle.
Po dalších čtyřech letech - tedy opět osmi rocích celkem - baterie vypověděla službu. U hybridu opravdu nejde o bůhvíjaký akumulátor, má kapacitu pouze 0,8 kWh, dealer značky mu přesto řekl, že náhrada jej bude stát 15 000 liber, tedy asi 440 tisíc Kč. A to je prosím cena bez práce. Aktuální hodnota vozu je ale dle odhadců z AutoTraderu jen 12 850 liber, tedy asi 378 tisíc Kč. Jinými slovy, Singh se dostal do stejné pasti jako zmiňovaní majitelé elektromobilů.
„Jsem zděšen tím, co se stalo. Mám pocit, že teď už jsou jen dvě možnosti - zahodit osmileté auto, nebo za jeho opravdu zaplatit víc, než jaká je jeho současná hodnota,” řekl k věci Singh. Není to přitom tak, že by po něm dealer chtěl nesmyslné peníze, nebo že by se něco takového přihodilo jen jemu. Na fórech majitelů Mercedesů není o takové příběhy nouze a ceny za výměnu akumulátorů podobných hybridních modelů se pohybují vždy v řádu stovek tisíc korun, třebaže sumy se v závislosti na regionu liší o desítky procent.
Pochopitelně, celý problém nelze vyřešit tak že elektrickou část pohonu prostě vyřadíte, na to systém není připraven, funkční akumulátor potřebuje. Alternativou jsou použité baterky třeba z bouraných aut, které se dají koupit řádově za desítky tisíc Kč, tušíme ale, že jejich cena bude odpovídat jejich další „životní perspektivě”, a tak vás stejná komplikace brzy postihne znovu.
I tento případ tedy ukazuje, že jakmile auto disponuje byť jen parciálně elektrifikovaným pohone, znamená to pro jeho životnost jasný časový limit a poněkud černá mračna to maluje i nad jeho smyslem. Neboť podobný hybridní pohon reálnou provozní efektivitu příliš nezlepšuje, pokud vůbec, ekonomicky ospravedlnitelnou životnost celého auta ale táhne zřetelně ke dnu.






Koupit podobné auto čtyřleté s umírněným nájezdem za 795 tisíc Kč vypadalo jako dobrý „kauf”, dokud se ale po dalších čtyřech letech neodporoučely baterie jeho hybridního pohonu. A situace nemá rozumné řešení. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroje: LeicestershireLive, Fóra majitelů Mercedesů
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 8 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 9 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 11 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva