Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitele elektromobilů trápí velké mrazy. Trpí akumulátory, Tesly ani nejdou otevřít
5.2.2019 | Petr Prokopec
Z hlediska dlouhodobého provozu v extrémních teplotách jsou elektrická auta neprověřeným řešením. Letošní provoz zejména Tesel, ale i Nissanů či Chevroletů odhaluje nové problémy.
Českou republiku od minulého týdne svírá sněhový krunýř, v Americe však mají co do činění s ještě náročnějšími podmínkami. Teploty na mnoha místech klesly i více než 40 stupňů Celsia pod bod mrazu, což si bohužel vyžádalo již nemalé množství obětí. Kromě toho ale má studená fronta vliv i na automobily, velký chlad si totiž netýká s bateriemi elektromobilů. Není tak vlastně ani překvapením, že o slovo se hlásí hlavně majitelé Tesel hned s několika problémy.
Tím prvním a zásadním je rychlý pokles dojezdu, i když vůz nepoužíváte. Majitelé hovoří o zkrácení dojezdu o 32 až 40 km během každé noci stání, během krátkých cest do práce se pak přidává dalších 8 až 16 km oproti stejným cestám absolvovaným v teplejších počasích. To je vzhledem k už tak omezenému akčnímu rádiu docela problém, který v tuto chvíli prakticky nemá řešení. Tyká se v tuto chvíli všech elektromobilů, v jednom ohledu jsou ale nedostatky spojeny pouze s vozy kalifornského výrobce.
Řeč je o klikách dveří, které jsou standardně zapuštěné do karoserie. Snižuje to aerodynamický odpor, což je u elektromobilů zásadní plus. Navíc přinejmenším Modely S a X mohou při každém přiblížení majitele hrát působivé divadýlko, které nadšence do moderních hraček přitahuje. Jen to musí fungovat tak, jak má. Nicméně již v minulosti řada lidí uvedla, že jde o jeden ze zásadních kamenů úrazu značky - mechanismus klik se často zasekává, samotné kliky pak nezřídka praskají. Jejich výměna navíc není ani levná, ani jednoduchá, což rozladí i ty bohatší.
Současné teploty jsou natolik nízké, že již nepomáhá ani předehřátí vozu na 10 či 15 minut, místo toho je jeden z designových pilířů značky stále zaseknut uvnitř dveří. Stejně tak je tomu i v případě skel, u nichž je zapotřebí, aby sjela o trochu níže, jinak se do vozu nedostanete. A aby toho nebylo málo, pak stejným způsobem zamrzá také zdířka pro dobíjecí kabel, což znamená, že pokud za podobného počasí nedisponujete garáží, používání Tesly vás těšit nebude.
Automobilka sice již na stížnosti řady zákazníků zareagovala oznámením, že došlo na softwarovou modifikaci, nicméně majitelé žádné zlepšení nehlásí. I proto si řada z nich zkouší napomoci různými fintami, mezi něž patří kupříkladu přelepení klik speciální průhlednou lékařskou páskou, která nezanechává po odlepení na karoserii lepidlo a brání průniku vody mezi kliku a dveřní panel. V méně extrémních případech pak postačí jen opětovné poklepávání na kliku, než se uvolní.
Tyto „babské rady“, mezi které patří i papírový filtr zasunutý do nabíjecí zdířky, ale fungují bezvýhradně jen při teplejším počasí, tedy ve chvílích, kdy teplota klesá jen o pár stupňů pod bod mrazu. Jakmile ale rtuťová ručička na teploměru zmizí v suterénu, nenapomáhá majitelům vozu již prakticky nic. Pokud přitom vlastní Model S či X, velmi pravděpodobně mají i auto se spalovacím motorem, které jim mobilitu zajistí, nicméně Model 3 často slouží jako jediné auto v domácnosti.
Poměrně hlasitá kritika je tedy logická. Navíc se ukazuje, že Model 3 skutečně je vozem, který do Tesly přinesl ono pověstné lámání chleba. Kvůli nižší ceně si jej pořizuje dost lidí, pro které je jedinou možností dopravy - jakékoliv selhání proto nesou s daleko větší nelibostí. Automobilka tak bude muset přinést skutečné řešení.
Abychom ale nezůstávali jen u negativ, můžeme zmínit i jednu úsměvnou novinku. Tesla získala nového zákazníka ve Volkswagenu. Ten nebude odebírat její vozy, nýbrž bateriové pakety, jež následně jeho elektrická divize Electrify America instaluje do více než stovky dobíjecích stanic napříč Spojenými státy. Tyto Powerpacky jsou schopné skladovat energii získanou mimo špičku, aby ji následně zákazníci mohli dočerpat levněji ve špičce.
Nabít elektromobil v době, kdy jsou všichni vzhůru, a průmysl jede na maximum, není nic levného, jakkoliv se o elektromobilitě mluví jako o velmi levné alternativě. Šéf Electrify America Brendan Jones uvedl, že plná kapacita ve špičce by mohla zákazníky přijít až na 110 dolarů (cca 2 480 Kč). Pokud si uvědomíme, že za to je možné počítat v nejlepším případě se zhruba 500 km dojezdu, pak tu máme (zejména americkou optikou) vyšší cenu za kilometr než při použití benzinu.
Za takovýchto okolností by se elektromobily staly neprodejnými, proto oněch úložišť energie bude jen přibývat. Není tak s podivem, že Elon Musk tuto branži považuje za mnohem větší příležitost k dosažení zisku, než je samotný prodej elektromobilů. Obrat dané divize by tak měl do budoucna růst dvakrát rychleji, než je tomu u kmenového byznysu značky. Že k tomu nemalou má přispět i jeden z hlavních konkurentů Tesly, je vskutku zajímavé.
Majitele Tesel trápí hlavně problematické kliky dveří či zdířky pro připojení dobíjecího kabele
Stejně jako vlastníci dalších elektromobilů ale i oni musí ve vysokých mrazech čelit rychle klesajícímu dojezdu
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024 - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
21.12.2024 - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
21.12.2024 - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
22.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva