Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Majitel pořádně protáhnul Teslu Model 3 na okruhu. Po 4 kolech už nemohla dál
6.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesly dosud na okruzích zaujaly vždy jen tím, že po chvíli skončily. Je nový Model 3 lepší? Vlastně ano, ale za dobrý jej pořád zdaleka označit nelze.
Nacházíme se ve velmi zajímavé fázi evoluce aut. Dosud platilo, že nejlepší světové automobilky pilovaly schopnosti svých vozů tak, aby byly s to uspokojit co nejširší spektrum zákazníků a nezklamat, ať po nich chce kdokoli skoro cokoli. Jen tak se mohlo stát, že si můžete koupit prachobyčejnou Škodu Rapid za méně jak 400 tisíc Kč, vyrazit s ní na nejnáročnější okruh světa a korzovat tam s ní klidně celý den v tempu, které je vzhledem k zaměření vozu naprosto absurdní.
Auto ale tento test vydrželo a není zdaleka samo. Podle našich zkušeností většina obyčejných automobilů umí po relativně dlouhý čas zvládat vysokou zátěž, třebaže takovou možnost v praxi využije hrstka zákazníků. Je to pýcha konstruktérů - chtějí auto udělat tak, aby bylo možné využívat jeho potenciál od krajnosti ke krajnosti a i když spoustu dílčích možností využije málokdo, výsledkem je dobré auto jako celek. To pak snáze zvládne obstát třeba v krizové situaci na německé dálnici, i když s ním běžně jen vozíte děti k babičce. A to se počítá.
Automobily této koncepce ale podle všeho dlouhou budoucnost nemají. Za normálních okolností by lidé po čemkoli jiném zatoužili ve chvíli, kdy jinak koncipované vozy nabídnou to i něco navíc, jak ostatně nedávno zmiňoval „motorový papež”. To by pak změna jistě nebyla problémem, přirozenosti ale nebyl dán prostor a pod tlakem všeho druhu jsou nám nuceny elektrické vozy, třebaže (zatím) nejsou uživatelsky ani ekonomicky zajímavou alternativou. A že se přes svou cenu v některých ohledech stále nemohou rovnat ani úplně obyčejným autům za zlomek peněz, ukazuje i nejnovější test Tesly Model 3.
O ten se nepostaral žádný z automobilových magazínů, ale jeden z majitelů, Američan Matt Crowley. Ten je mimo jiné majitelem Porsche Cayman GT4, tedy vozu, který lze považovat za skoro ideální okruhový nástroj. Na neděli 4. března s ním plánoval navštívit Lagunu Seca, vůz ale vyřadila ze hry svítící kontrolka motoru.
Crowley se tedy nakonec rozhodl pro záložní variantu a na okruh místo Porsche vytáhl pro zajímavost svou Teslu Model 3. Jelikož věčný kalifornský start-up zatím žádné jiné provedení nevyrábí, šlo o zadokolku s prodlouženým dojezdem. Matt zároveň sáhl po prémiových doplňcích, po doručení ovšem vůz ještě dovybavil tuningovými 19palcovými koly TS Sportline s pneumatikami Pirelli PZero Nero GT a zkrácenými pružinami Unplugged Performance.
Jak je tedy vidno, šlo o exemplář, který byl na okruhové řádění i trochu připraven. Přesto si Matt nebyl předem jist, s jakou se Model 3 ze slavného okruhu navrátí. Zajímala ho především výdrž baterie a pneumatik. Stejně tak chtěl zjistit i čas potřebný na objetí jednoho kola, neboť by tak elektromobil mohl poměřit se zbytkem svého vozového parku. Cayman okruh zvládl za 1 minutu a 41,9 sekundy, Ariel Atom 2 pak o takřka devět sekund pomaleji.
Crowley na okruhu zvládl objet devět kol. Na jejich počátku Tesla nabízela dojezd 369 kilometrů, na konci ale již jen 151. Ubylo tedy 60 procent 75kWh akumulátoru, což při délce okruhu 3,6 km znamená celkově 32,4 ujetých km a teoretický dojezd 54 km při ostrém tempu. To je docela mizérie, zvláště při době dobíjení, ale kdyby aspoň šlo o 9 ostrých kol...
Matt říká, že Model 3 ostře zvládl ani ne polovinu, neboť ve čtvrtém kole přišel o brzdy. Prostě přestaly fungovat. Zbývajících pět kol tedy musel Crowley odjezdit při snížené rychlosti, s ohledem na elektromotor jako hlavní zdroj decelerace musel také pochopitelně jít z plynového pedálu dříve než normálně. A to je pro Teslu znovu bídná vizitka.
Naprostá většina aut by 4 kola na Laguna Seca zvládla, aniž by se zadýchala. Model 3 se stal pro další takovou jízdu prakticky nepoužitelný. A i když jeho vystoupení lze hodnotit lépe než to Modelu S na Nordschleife, kde se po třetině kola přehřál celý pohon, má to pořád daleko k tomu, co u jiných aut dostaneme jako standard. Natož abychom s Teslou dostali něco víc.
Výsledný nejlepší čas 1:57,5 je slušný, Model 3 nakonec není slabé auto, výkonově jde o něco na úrovni šestiválcového BMW 3 (kterému 4 kola v Laguna Seca také problém nedělají, mimochodem). Srovnatelný je například s původního Hondou NSX nebo základním Porsche 911 generace 996. To jistě nejsou dnešní rychlostní modly, ale to Model 3 není také.
Na další počínání Crowleyho jsme tedy zvědavi, po svém prvním výletu s Teslou na okruh plánuje další. Tentokráte by ovšem u toho již měly být i mnohem lepší brzdy. Mimo to si pak Matt musí nechat instalovat ještě nové víčko zakrývající tažné oko, neboť to originální z neznámých důvodů zlomil. A jak dodávají ostatní majitelé, toto je zrovna jeden z nejproblematičtějších dílů vozu, Tesla by asi měla zvolit nového dodavatele. Po úpravách si snad Model 3 povede lépe (pokud se nepřehřeje něco jiného...), ale v sériovém provedení je pro rychlé ježdění evidentně nadále nepoužitelný - dojezdem i limity brzd...
Matt Crowley vyrazil se svou Teslou Model 3 na okruh Laguna Seca
A nakonec jej nezradila prázdná baterie či pneumatiky, jak očekával, ale brzdy, jejichž prach jasně dokazoval, kde se elektromobil pohyboval. Mimo to majitel zlomil i víčko zakrývající tažné oko, což je dle ostatních majitelů značná slabina tohoto vozu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva