Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Luca dál žije u Ferrari: 458 Speciale dostanou jen ti, co zaplatí nejvíc
23.11.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Di Montezemolo sice u Ferrari skončil, jím zavedené pořádky ale ve firmě žijí dál. U žádaných modelů si dovolí i porušit pravidlo „kdo dřív přijde, dřív bere”.
Pokud jste si v poslední době neužívali dva roky prázdnin, patrně vám neuniklo, že dlouholetý šéf Ferrari Luca di Montezemolo ve své funkci skončil. Stalo se tak nejspíše především proto, že šéf koncernu FCA přišel s kontroverzním plánem, jak použít Ferrari coby plátce svých monstrózních záměrů s celým koncernem, nešlo ale o jediný důvod. Však Marchionne zmiňoval i pár dalších záležitostí, které se mu na di Montezemolově způsobu vedení nelíbily, třeba faktický výprodej téměř všech výjimečných modelů ještě dříve, než jsou představeny světu.
Tuto výtku můžete i „sociálně” chápat, neboť budoucí šéf aerolinek Alitalia udělal z Ferrari prakticky uzavřený klub, do kterého mohli jen ti nejbohatší na celém světě. Jenže právě tento přístup ekonomicky fungoval a v době, kdy se naprostá většina i kdysi úzkoprofilových automobilek honí za zákazníky Volkswagenů vyrábějíc miliony aut pro relativně malý profit, si Ferrari hlídalo svůj sedmitisícový výrobní roční limit a přesto dosahovalo obrovských zisků. Vzhledem k objemu produkce zcela výjimečných.
Někdo může říkat, že Ferrari je zlaté vejce, ale stejně tak je možné, že zlatým vejcem byl di Montezemolo - před jeho érou šlo sice o slavnou, ale rozhodně ne ekonomicky úspěšnou firmou. On dokázal oba tyto faktory skloubit a donutil i lidi, kteří se svými tučnými konty nejsou zvyklí prosit nikoho a o nic, aby klepali na jeho dveře a prosili o dodání toho či onoho vozu ochotni zaplatit skoro cokoli. Nastavit podobné poměry mezi nabídkou a poptávkou, navíc v takových sférách trhu, je prostě umění a přes veškeré výtky, které bychom mohli mít k produkci Ferrari z di Monzemolovy éry, považujeme za velkou chybu se takového člověka zbavovat.
Od odchodu někdejší pravé ruky Enza Ferrariho z vedení firmy uběhlo už pár měsíců, nový šéf společnosti ale zatím mnoho změnit nesvedl. Francouzský magazín Magnitude aktuálně informuje o tom, jaké poměry mezi zákazníky a Ferrari panují v případě modelu 458 Speciale a jeho otevřené verze Speciale A alias Aperta. Výroba těchto modelů je omezena a pravděpodobně půjde o poslední atmosférické Ferrari této třídy, a tak je zájem o něj obrovský. Co to znamená? Že si Ferrari se zákazníky znovu pohrává, jak uzná za vhodné.
Dealeři značky sice při objednávání vozu přijímají zálohy ve výši až 700 tisíc Kč, že jste ale vůz objednali a takovou sumu zaplatili, vůbec neznamená, že auto také dostanete. A to i když jste objednávku potvrdili včas. Ferrari totiž vždy dá přednost zájemci, který si objednal vůz v dražší konfiguraci - na „kdo dřív přijde, ten dřív bere” se tady prostě nehraje a pokud chcete mít jistotu, že auto skutečně dostanete, musí jej nejen objednat a složit zálohu, ale i zvolit co možná nejvíce příplatkových doplňků. Jinak je možné, že vám zbudou akorát oči pro pláč (a vrácená záloha, pochopitelně...). „Kdo víc platí, ten dřív bere”, to je to jediné, co dnes u Ferrari platí.
Znovu můžeme říci, že takové zacházení se zákazníky lze považovat za neuctivé až macešské, stejně tak ale můžeme zopakovat, že di Montezemolo věděl, jak vydělat peníze. Uměl vytvořit po produktu takový hlad, že od zákazníků mohl inkasovat až nehorázné peníze a jak vidno, nejen u velmi výjimečných vozů. 458 Speciale je ve srovnání s nimi vlastně „normální sériový model”, přesto si Ferrari může dovolit požadovat po zákaznících platit mnohdy nehorázné ceny za nicotné doplňky, na nichž má firma nepochybně nejvyšší marži, aby „svolila” k tomu jim vůz dodat.
Někteří možná budou rádi, že tohle s Marchionnem nejspíš skončí a budeme to i chápat. Nejsme si ale jisti, jestli by stejný pocit měli mít i majitelé koncernu FCA, kteří nutně museli svolit di Montezemolovo „vyobcováním” - právě jim by tyto peníze mohli jednou chybět...
Ex-šéf Ferrari dokázal u firmy skoro nemožné, včetně návratu na výslnuí Formule 1, přesto se znelíbil
Chcete-li Ferrari 458 Speciale v jakékoli verzi, připravte se na to, že reálně zaplatíte o hodně více než ceníkovou cenu vozu. Při objednávce „holátka” dá zřejmě Ferrari přednost jinému klientovi
Zdroj: Magnitude přes Motoring Research
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 11:22 - Brus
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB