Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus je prý z nejhoršího venku, letos chce vyrobit až 2 000 nových vozů
30.1.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská značka zlepšila výrobní kvalitu a rozjela ve velkém konzultantskou činnost. Nové modely ale zřejmě hned tak neuvidíme.
Britská automobilka Lotus o sobě poslední dobou nedávala příliš vědět, snad až na představení nového modelu Elise S Cup R, který je určen čistě pro okruhové řádění. Jinak se ovšem v Hethelu zdánlivě nepohnula ani myš. Slůvko „zdánlivě“ je však třeba vypíchnout, neboť podle aktuálních zpráv je spíše opak pravdou. Lotusu se totiž povedlo přežít rekordní ztrátu ve výši 168 milionů liber (cca 5,5 miliardy korun), jíž dosáhl v účetním období 2012 až 2013, snížit náklady a navýšit tržby. Podle nového ředitele Aslama Farikullaha jsme tak svědky znovuvzkříšení.
Jen mezi lednem a prosincem loňského roku se totiž firmě povedlo prodat 1 368 exemplářů, což oproti předchozímu období představuje nárůst o 31 procent. Největšího růstu se přitom dočkala samotná Británie, kde skončilo 230 kusů (namísto předloňských 120). Špatně si ovšem Lotus nevedl ani v Americe, kde registrace narostly o 86 procent, a zajímavá čísla eviduje také v Číně. To ovšem není nic proti výhledu na letošní rok.
Stávající týdenní produkce továrny v Hethelu, která momentálně činí 40 aut, by se totiž měla navýšit na nějakých 45 až 50 exemplářů. Ročně by tak mohlo vznikat 1 800 až 2 000 kusů, přičemž větší expanzi brání víceméně jen výrobní kapacity. Díky vyšší kvalitě je totiž o britské vozy momentálně takový zájem, že po sepsání objednávky budete na Elise, Exige nebo Evoru čekat čtyři měsíce.
Otázkou je ovšem budoucnost. Farikullah se totiž příliš nehlásí k pětici konceptů, které vznikly za působení bývalého šéfa Danyho Bahara. Místo toho naznačuje, že automobilka „má ve vývoji celou řadu dalších projektů“. Nic konkrétního ovšem nezaznělo, díky čemuž se otevírá prostor pro spekulace. Ten však nynější operační ředitel ihned zmenšuje tím, že chce Lotus dostat hlavně na pozici předního automobilového inovátora.
To jen potvrzují stávající aktivity značky. Kromě samotné výroby automobilů je tu totiž oddělení motorsportu, které má tento rok vyrobit zhruba 110 zakázkových modelů, tedy dvojnásobek své předchozí produkce. Nejvíce profitující divizí (za období 2012-2013 vydělala 22 milionů GBP/726 mil. Kč) je ovšem ta konzultantská, která má v současné době rozpracováno 120 projektů, za většinou z nich přitom stojí velké automobilky.
Mimo to Farikullah dodává, že hlavními prioritami je finanční stabilita a další navyšování kvality, a to nejen v rámci samotné továrny, ale rovnou u subdodavatelů. Proto ostatně akcionáři nedávno do firmy nalili 100 milionů liber (3,3 mld. Kč). Další peníze pak dodala britská vláda, díky čemuž Lotus nakonec nepropouští žádného ze svých 1 150 zaměstnanců, ale naopak nabírá 100 nových.
Uvidíme tedy někdy v příštím či přespříštím roce, co můžeme od Lotusu očekávat. Oznámení o ukončení činnosti to ovšem rozhodně nebude. Podle Farikullaha se totiž posledních 18 měsíců rovnalo pokládání základního kamene a s tím už prý nehne ani zemětřesení.
Lotus se momentálně chce věnovat jen modelům Elise, Exige a Evora. Budoucnost je teprve ve hvězdách
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 09:48 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB