Limity emisí aut bude možné překračovat legálně, EU neodmítla nový způsob měření

Měření emisí aut v provozu nenarazil v Evropském parlamentu, a to přesto, že současný návrh počítá se zvýšením reálných limitů emisí na 2,1násobek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Limity emisí aut bude možné překračovat legálně, EU neodmítla nový způsob měření

4.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Limity emisí aut bude možné překračovat legálně, EU neodmítla nový způsob měření

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Měření emisí aut v provozu nenarazil v Evropském parlamentu, a to přesto, že současný návrh počítá se zvýšením reálných limitů emisí na 2,1násobek.

Limity emisí oxidů dusíku v měření RDE, Real Driving Emissions, zůstanou na faktorech konformity schválených v prosinci. To znamená faktor 2,1 v období od září 2017 do ledna 2020 a poté faktor 1,5. Bavíme se o překročení o 110, resp. 80 %, což u normy Euro 6 znamená emise 168 mg/km do ledna 2020 a 120 mg/km poté.

Evropský parlament hlasoval o vetování tohoto návrhu, relativně těsně však veto neprošlo - 323 poslanců se postavilo proti, 317 pro něj a 61 se zdrželo hlasování. Vetem, což byla jedna z největších překážek, to nekončí, návrh ještě musí být ratifikován. Zde se ale předpokládá hladký průběh.

Jak se dalo očekávat, automobilky verdikt přijaly, zatímco zelené lobbyistické skupiny, jako např. Transport & Environment, byly proti. Zrovna podle této skupiny rozhodnutí dovolí „špinavým dieselům” jezdit po evropských silnicích a limit 168 mg/km je blíž normě Euro 5, kde byl limit 180 mg/km, než Euro 6.

Podle původního návrhu Elzbiety Bienkowskie měl být faktor konformity mezi zářím 2017 a zářím 2019 nastaven na 1,6 a od září 2019 na 1, tedy auta by v Real Driving Emissions musela plnit limit 80 mg NOx/km. Aktuální plán počítá s faktorem 1,5 od roku 2020 a kdy se ten má snížit na 1, není specifikováno. Bienkowska slíbila revizi svého návrhu tak, aby faktor konformity 1 byl zaveden ne později než v roce 2023.

Kdo nové rozhodnutí Evropského parlamentu vítá, jsou automobilky. Podle jejich asociace ACEA to jsou stále náročně splnitelné limity, ale jsou splnitelné. Také tenhle typ měření emisí bude světovým unikátem, nikde jinde se za skutečného provozu neměří. To má dobrý důvod, protože jen v laboratoři je možné navodit vždy stejné podmínky pro všechny, v reálném provozu to nejde. Na druhou stranu ale jen laboratorní měření podle přesně stanovených kritérií dovoluje použití specifického nastavení motoru a dalších součástí vozu právě pro test, které se stalo středobodem dieselové aféry Volkswagenu.

Jak si právě s nejednoznačností testovacího režimu certifikační autority poradí, zatím není jisté. Víme také, že přístroj k měření oněch emisí je v současné podobě velmi nepřesný bez ohledu na cyklus - odchylka je až 30 %. To znamená, že z reálně emitovaných 150 mg NOx/km může být na výstupu z přístroje 195 mg, nebo také jen 105 mg - a to je opravdu ohromný rozdíl. Do spuštění RDE ale snad bude vylepšen.


Limity emisí aut bude možné překračovat legálně, EU neodmítla nový způsob měření - 1 - PEMS zarizeni ilustracni 01Limity emisí aut bude možné překračovat legálně, EU neodmítla nový způsob měření - 2 - PEMS zarizeni ilustracni 02

Zařízení na měření emisí je zatím velmi nekvalitní (ilustrační foto)

Zdroj: Autonews Europe

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.