Likvidace převrácené obří lodi plné aut nebere konce, ani bláznivá operace ji za rok neodstraní

Neskutečné dva roky už uplynuly od chvíle, kdy šla ke dnu obří nákladní loď převážející 4 200 korejských aut. Do konce ledna letošního roku měly být její trosky zlikvidovány, ale zdaleka nejsou. A ještě dlouho nebudou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Likvidace převrácené obří lodi plné aut nebere konce, ani bláznivá operace ji za rok neodstraní

12.9.2021 | Petr Miler

Likvidace převrácené obří lodi plné aut nebere konce, ani bláznivá operace ji za rok neodstraní

/

Foto: Russ Bynum, AP

Neskutečné dva roky už uplynuly od chvíle, kdy šla ke dnu obří nákladní loď převážející 4 200 korejských aut. Do konce ledna letošního roku měly být její trosky zlikvidovány, ale zdaleka nejsou. A ještě dlouho nebudou.

Ve středu 8. září uplynuly dva roky od chvíle, kdy došlo krátce po vyplutí z přístavu v americkém Brunswicku k převrácení obří jihokorejské nákladní lodi Golden Ray. Posádka byla zachráněna, ale odstranění vraku lodi včetně 4 200 automobilů, které převážela, se z dokonale naplánované operace změnilo v pomalou a chaotickou demolici.

Specialisté rozjeli už koncem roku 2020 fascinující operaci, během níž mělo být torzo lodi rozřezáno na osm kusů a do konce letošního ledna odtaženo z místa. Realita? O skoro osm měsíců později není zdaleka hotovo - zhruba čtvrtina pozůstatků plavidla zůstává nadále na svém místě a jejich odstranění nebude otázkou dnů či týdnů.

Kolem vraku zůstává rozkročen obrovský jeřáb, který hrubou silou protahuje trupem lodi mohutný řetěz. I když se může zdát nemožné, že by něco takového mohlo vést k úspěchu, tato tupá pila postupně krájí torzo lodi na menší a menší části. Z jednotlivých kusů zaoceánského obra jsou pak znovu jeřábem extrahovány jednotlivé automobily, aby části lodi byly co nejlehčí. Jakmile je tato část likvidace dokončena, může být segment vraku vytažen nad vodu a konečně odvezen pryč.

Ani v momentě, kdy budou nad hladinou všechny, ale záchranné práce zdaleka neskončí. Nejméně tři, možná čtyři části lodi bude nutné dále rozebrat v místním doku, než je bude možné přepravit člunem na vrakoviště v Louisianě. I pokud ale půjde vše dokonale hladce, potrvá to ještě několik měsíců.

Konec? Kdepak. Pod vodou stále zůstávají některá auta a menší trosky, které skončily na dně oceánu v průběhu rozřezávání lodi na kusy. A ani tyto části nemohou být ponechány na místě. Následně musí záchranáři odstranit kovové přepravní kontejnery a konstrukci ldysi rozmístěnou okolo částečně ponořeného vraku. A také bariéru ze sítí, která během rozřezávání pochytala další segmenty.

„Je před námi ještě dlouhá cesta,” řekl k dalším vyhlídkám Fletcher Sams, šéf ekologické skupiny Altamaha Riverkeeper, který na demolici Golden Ray dohlíží. „Nejrizikovější části, pokud jde o nové znečištění, jsou téměř hotové,” řekl Sams, připomněl ale epizodu z konce července, kdy z nově oddělené části vraku vytryskly zbytky paliva a zanesly zhruba čtyři kilometry nedalekých pláží a bažin. Bezprostřední škody byly rychle odstraněny, Sams se ale obává i těch dlouhodobých.

„Konec je v nedohlednu,” trvá na své skepsi Sams a dodává, že „stále nemáme odpověď na to, jak velké škody byly způsobeny”. Malé asi nebudou, jasno zatím ale není ani v tom, kdy přesně z panoramat okolo St. Simons Island zmizí vyhlídka na zbytky rozřezaného monstra a vybavení navezené na místo za účelem jeho likvidace. Pokud se to stane do konce letošního roku, bude to malý zázrak.


Likvidace převrácené obří lodi plné aut nebere konce, ani bláznivá operace ji za rok neodstraní - 1 - MV Golden Ray likvidace lodi 2021 dalsi problemy 01Likvidace převrácené obří lodi plné aut nebere konce, ani bláznivá operace ji za rok neodstraní - 2 - MV Golden Ray likvidace lodi 2021 dalsi problemy 03Likvidace převrácené obří lodi plné aut nebere konce, ani bláznivá operace ji za rok neodstraní - 3 - MV Golden Ray likvidace lodi 2021 dalsi problemy 04
Zbytky lodi MV Golden Ray nadále „zdobí” pobřeží americké Georgie. K nehodě plavidla došlo už předloni, jeho odstraňování začalo loni. Ani po dvou letech od jeho ztroskotání není hotovo. Foto: Russ Bynum a Stephen B. Morton, AP

Zdroj: AP

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.