Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lexus vysvětlil názvy všech svých modelů, třeba RC je „oslnivé kupé“
16.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že HS je „hybridní sedan“, to asi docvakne každému. Víte ovšem, co má vyjádřit název LFA? A proč se od sebe liší označení F a F Sport?
Vymyslet název modelu je vědou, nad níž mnohdy tráví dny i bezesné noci celý tým pracovníků. Ani jejich bezmezná snaha ovšem nemusí stačit k dokonalému výsledku. Však tu máme třeba takový Ford Escort, který svým názvem připomíná lehké děvy, jež přijdou k vám domů a zařídí to, co jejich kolegyně zevlující podél silnice E55. Nebo Mitsubishi Pajero, jehož jméno Španělům pro změnu připomene to, o co se výše zmíněné dámy postarají nejlépe. A nemusíme zůstávat ani u běžně dostupných vozů , stačí zavzpomínat třeba na jeden z nejdražších supersportů světa, Pagani Huayra. Je sice hezké, že je tím pamatováno na boha větru, ovšem správná výslovnost asi řadě lidí zlomila nebo teprve zlomí jazyk.
Jsou tu ovšem značky, pro které méně skutečně znamená více. Příkladem je třeba Lexus, u nějž se jsme se prakticky pokaždé dočkali dvojice písmen a následné trojice číslic, jež symbolizovala obvykle objem motoru. Co ovšem ona písmena znamenají? Na to si dnes posvítíme.
LS
Před pětadvaceti lety se japonská automobilka rozhodla dobýt svět a představila sedan, který byl luxusní, dobře vypadají a s ohledem na neprůstřelnou kvalitu měl přečkat prakticky vše. Díky tomu není problém zahlédnout první generaci v provozu dodnes. Vděčit za to můžeme zejména úsilí 60 designérů, 1 400 inženýrů, 2 300 techniků a více než dvou set pomocných dělníků. A samozřejmě také miliardám, které byly do vývoje „luxusního sedanu“ neboli Luxury Sedanu vraženy.
GS
Sestoupit můžeme o třídu níže, kde najdeme Grand Sedan. Nebo také Grand Sport, což souvisí s tvarem karoserie, jejíž výrazně se svažující záď mnohým připomíná kupé. Samotný pojem „grand“ pak nesouvisí ani tak s velikostí, jakožto spíše s důrazem, který je kladem na luxus a komfort.
IS
Další na řadě je menší sedan, který již disponuje jistým sportovním duchem. Zároveň však i nadále pamatuje na praktickou a komfortní stránku, pročež je zkratka IS odkazující na „inteligentní sportování“ neboli Intelligent Sports snad na místě. Zvláště u první generace, která dostala pod kapotu motor z Toyoty Supra. Ten sice nedisponoval přeplňováním, to ovšem řadu tunerů neodradilo od jeho dalšího ladění.
ES
Tento model v Evropě příliš známý není, ve světě se ovšem zaměřuje především na firemní flotily a níže postavené manažery. Proto je tu název Executive Sedan, se kterým přichází pohon předních kol. Na luxus a dostatečný prostor je však pamatováno i v tomto případě.
HS
Další z neznámých modelů (a opět s pohonem předních kol) odkazuje zejména na své pohonné ústrojí, které je tvořeno 2,5litrovým čtyřválcem a elektromotorem. Proto tu máme Hybrid Sedan nebo také „libozvučný“ či „harmonický“ sedan, jak lze přeložit spojení Harmonious Sedan.
CT
S malým hatchbackem se již můžeme vrátit na evropský kontinent, přičemž čest máme s „kompaktním cesťákem“ neboli modelem zvaným Compact Touring. Mimo to má pak zkratka odkazovat i na hybridní ústrojí, pročež se občas používá spojení Creative Touring. Také v tomto případě je výkon směřován pouze na přední nápravu, jeho produkci má ovšem na starosti 1,8litrový čtyřválec, elektromotor a převodovka e-CVT. Tedy ústrojí, jaké najdeme i pod kapotou Toyoty Prius.
SC
Jsme u názvu, o jehož návratu se v poslední době hodně spekuluje. Není divu, neboť označeno je tak „sportovní kupé či kabriolet“. Tedy Sport Coupe/Convertible. Více asi netřeba dodávat.
RC
Žhavá novinka posledních dní je „závodním kupé“ či „oslnivým kupé“. Tedy Racing Coupe či Radiant Coupe, kdy v prvém případě je pamatováno na výkon, v druhém pak na vzhled. Lexus přitom zvolil samostatné pojmenování, ačkoliv jde o dvoudveřovou verzi sedanu IS, se kterým RC sdílí zejména řadu komponentů v interiéru a pod kapotou.
LFA
Jediný supersport, jaký kdy Lexus vyrobil, byl absolutním vrcholem produkce japonské automobilky. Svým způsobem bychom se tak názvu neměli divit, neboť označuje „vrchol sportovní řady F“. Za zkratkou se tak skrývá název Lexus F-Sport Apex, kdy poslední slůvko znají především milovníci ostrého ježdění. Označován je tak vrchol zatáčky.
Modely X
V tomto případě asi netřeba nějak specifického vysvětlování, neboť za písmenem „X“ se stejně jako u BMW skrývají crossovery či vozy kategorie 4x4. V Evropě přitom známe hlavně modely RX a NX, za oceánem je však možné sáhnout i po Lexusech GX a LX.
Tím máme portfolio značky vyčerpané, stále však existuje ještě pár věcí, jež bychom měli osvětlit. Máme tu kupříkladu písmeno „h“, kterým jsou některé modely jako třeba GS 450h označené. V tomto případě asi každému docvakne, že jde o označení hybridu, v případě písmena „F“ už ale vodítka tak jasná být nemusí. Lexus tím odkazuje na okruh Fuji Speedway, který vlastní mateřská Toyota a kde jsou nové modely často vyvíjeny. Zároveň může jít o zkratku „vlajkové lodi“ neboli Flagship.
F Sport by mohl rovněž odkazovat k výše zmíněnému, ve skutečnosti však nejde o ryzí sportovní model, nýbrž pouze o sportovní paket. Tedy o linii, jakou má i Audi (S Line), BMW (M Performance) nebo Mercedes-Benz (AMG Sports). Dále je to písmeno „L“, které najdeme především u vrcholné limuzíny LS 600h L a jímž je označen „dlouhý rozvor“ neboli Long.
Poslední v řadě je pak spojení LF, který je určeno výhradně konceptům a studiím. Odtud pramení logické osvětlení Lexus Future. Čili „budoucnost Lexusu“. Tím ale skutečně končíme my i japonská automobilka. Alespoň prozatím.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 2 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 4 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 7 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB