Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě
13.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ani 188 tisíc místních majitelů těchto aut nebude moci ujet jediný metr po celém městě. Tohle už není legrace se zákazem vjezdu do pár ulic, ale vyhlášení války dieselům ve Stuttgartu.
Dlouho očekávané se stalo skutečností. Stuttgart potvrdil, že s platností od 1. ledna příštího roku opravdu zavádí zákaz vjezdu všech starších dieselových vozů do města. Problém tak bude mít 188 163 majitelů aut, jež plní emisní normy EU1 až EU4 a které jsou v badensko-württemberské metropoli registrovány. A pochopitelně i statisíce dalších řidičů, kteří ji s takovými auty mohou chtít navštívit. Radnice navíc naznačila, že do budoucna se nebude rozpakovat rozšířit zákaz i na vozy emisní normy EU5, pokud první vlna omezení nepřinese dostatečné zlepšení ovzduší.
Stuttgart není prvním německým městem, jež k zákazu vjezdu starších dieselů přikročilo. Nicméně zatímco v Hamburku se omezení týká pouze dvou ulic, které lze vcelku snadno objet a tím produkci nežádoucích emisí posunout pouze kousek jinam, situace z Badenska-Württemberska je výrazně odlišná - jde tu o území celého města.
Oba případy se liší i v dalších detailech. Zatímco v Hamburku se zákaz netýká rezidentů a jejich návštěv, stejně jako zásobování či vozů policie a rychlé pomoci, a to bez jakékoliv časového omezení, ve Stuttgartu mohou majitelé dieselových aut zůstat v klidu pouze do 1. dubna 2019. Po zavedení zákazu tedy v podstatě mají pouhé tři měsíce na to, aby situaci vyřešili, jinak si ve městě se svým vozem nesjedou, alespoň ne legálně.
O trochu delší čas na adaptaci dostanou firmy a podnikatelé, taxíků či pohotovostních vozů se omezení zatím netýká vůbec. To je skutečně zvláštní, neboť i když zrovna taxikáři budou provozovat povětšinou spíše modernější vozy, naprostá většina jich bude jezdit na naftu. Zrovna v jejich případě by tedy omezení mohlo čistotě ovzduší pomoci, ale nedopadne na ně.
I z toho důvodu již někteří politici naznačili, že jakkoliv byl zákaz posvěcen spolkovým soudem, může být právně napadnutelný. Města s jeho pomocí mají bojovat proti znečištění ovzduší, Stuttgart ovšem v rámci první vlny hodlá započít válku v podstatě jen s rezidenty. Po 1. dubnu 2019 se místní se staršími diesely ke svému bydlišti nedostanou, taxikářská „náplava“ však ano.
Právě tato skutečnost dává trumfy do rukou lidem, nikoliv radnici. Ta nemá zastání ani u německé ministryně pro životní prostředí Svenji Schulze, která uvedla, že zákaz vjezdu dieselů do center měst je špatnou cestou, jak zlepšit životní prostředí. Dle ní měla spolková vláda trvat hlavně na zpětné instalaci antiemisních opatření u samotných aut, případně si je vynutit. Jen tak by bylo dosaženo kýženého efektu.
Abychom tedy vše sesumírovali, Němci vyrukovali se zákazem vjezdu starších dieselů, ovšem trestat za to hodlají jen soukromé osoby a místní firmy. Pikantní je, že vše se odehrává ve čtvrtém největším městě Německa a v jedné z největších tamních bašt dieselů, domovině Porsche a Mercedesu. Zejména druhá zmíněná značka totiž na diesely spoléhá nejvíce ze všech německých automobilek. Je sice pravdou, že ty zcela nové problémy mít v nejbližší době nebudou, nicméně i tak se vše může obrátit proti třícípé hvězdě. Při dané nejistotě si totiž její diesely bude kupovat stále méně lidí, a to je to poslední co Mercedes potřebuje...






Mercedes-Benz E320CDI z roku 2003 lze těžko považovat za vůz, kvůli kterému tráva přestává růst. Nicméně i ten nebude po 1. lednu 2019 vpuštěn do Stuttgartu
Hamburské omezení vjezdu do dvou ulic je vedle stuttgartského plošného zákazu legrace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
27.3.2025Němci si pohráli se smečkou dvanáctiválcových SUV Ferrari, vedle jejich zvuku blednou i současné Formule 1
27.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 12:59 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 09:27 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle