Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lamborghini říká, že na Ringu nepodvádělo. Tady jsou jeho důkazy
8.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šéf značky je udiven nedůvěrou ve výkon Huracánu, sám prý čekal ještě lepší čas. Šéf vývoje pak vyrukoval s telemetrií, úplně přesvědčivá ale není.
Nebývá zvykem, aby kdokoliv jakkoliv výrazně shazoval rekordy dosažené na Nordschleife. Jistě, místy si posteskneme, že měl rekordní vůz spáry karoserie zalepeny páskou nebo třeba poněkud vykuchaný interiér, což sotva lze očekávat u sériového provedení. Tím však obvykle stížnosti končí a čas je přijat za platný. Vždyť obojí může se svým autem udělat při honbou za co nejlepším výsledkem i sám majitel.
O poznání jiná situace okolo poslední podobné události, kde hlavní roli hrají Lamborghini a její nejnovější produkt Huracán Performante. Ten měl v říjnu loňského roku objet Nordschleife za 6 minut a 52,01 sekundy. Tím se rázem postavil na čelo pelotonu nejrychlejších aut, přičemž za sebou o podstatných pět sekund nechal i hybridní a především mnohem dražší, výkonnější, ale i těžší Porsche 918 Spyder.
Překonání Porsche by nejspíše nikomu nevadilo, tedy až na značku z Zuffenhausenu a její fanoušky, nicméně poněkud překvapivé je, že se tak stalo na okruhu, kde o Lamborghini s výjimkou modelu Aventador SV pomalu nikdo neslyšel. Porsche jej ale naopak může považovat za druhý domov, ostatně absolutního rekordu dosáhl Stefan Bellof právě s jeho modelem 956.
I tento fakt by ale nejspíše ustoupil do pozadí, kdyby Lamborghini své oznámení o rekordu doprovodilo věrohodným materiálem. Místo toho ovšem značka pustila do světa pouze video, které vyvolává pochyby. Při detailním rozboru a následném srovnání s Porsche je zjevné, že Lamborghini je na většině okruhu pomalejší, a to nikoliv jen na rovinkách, ale také v zatáčkách.
Najdou se i další sporné momenty, například rychlost v určitých bodech skokově skáče, v jednom případě ze 131 na 160 a následně až na 190 km/h během mžiknutí oka. Na cílovou rovinku navíc 918 Spyder najel ve vyšší rychlosti a zároveň ji ve vyšší rychlosti i opustil. Přesto to ovšem nakonec byl Huracán Performante, který daný úsek projel o půlsekundu rychleji.
Logicky by tak Lamborghini pokořilo fyzikální zákony i realitu, což jsou právě ty důvody, proč si na něj každý ukazuje prstem. Její šéf Stefano Domenicali ovšem na autosalonu v Ženevě uvedl, že značka rozhodně nemá co skrývat a proto jakákoliv nařčení odmítá. Naopak je sama překvapena, že obkroužení Ringu novému Huracánu zabralo delší dobu, než čekala.
„Abych byl upřímný, simulace, které jsme předtím udělali na počítači, naznačovaly ještě lepší čas, než kterého jsme dosáhli,“ uvedl Domenicali. „Věřím, že co jsme viděli, byla s ohledem na profil trati skvělá ukázka potenciálu aktivní aerodynamiky, neboť Nürburgring je ze tří čtvrtin takovou větrnou hůrkou. Je tu spousta zatáček, spousta jízdy na půl plynu a spousta míst, kde je třeba přítlak.“
„Pokud se zaměříme na rovinky, pak je tu zcela jistě mnoho rychlejších aut, neboť mají vyšší výkon - třeba SV má 740 koní. Je proto rychlejší na hlavní rovince, nicméně to, čeho toto auto (Huracán Performante - pozn. red.) dosáhlo v zatáčkách, je působivé. Vidíte, kde jsou konkurenti a to vážně zaslouží obdiv,“ dodává k rekordnímu počinu šéf automobilky.
Jeho slova ale selhávají při výše zmíněném srovnání rychlostí s Porsche 918 Spyder, které je v mnoha zatáčkách rychlejší. Domenicali přesto trvá na svém a dodává, že negativními komentáři se Lamborghini může zabývat pouze z jediného důvodu, a to kvůli pozornosti, kterou budí a pozitivním názorům, jež v reakci na to přicházejí.
Domenicali tvrdí „vše je ověřeno. Pokud si s příslušnými lidmi promluvíte, zjistíte, že mají veškerá data, telemetrii, prostě všechno. A když nemáte co skrývat, můžete dělat, co uznáte za vhodné (třeba vše zopakovat - pozn. red.). To je krása celé věci. Lidé jsou prostě jen nervózní, že jsme objevili technologii, která se nikdy dříve neobjevila.“
Co z toho tedy vyplývá? V prvé řadě je třeba říci, že Domenicali v říjnu na Ringu nebyl, nicméně na základě tvrzení podřízených je přesvědčen, že Lamborghini nemá jediný důvod k podvádění. To samo o sobě bude jen stěží stačit k uklidnění rozbouřených vod, šéf vývoje Maurizio Reggiani ale v Ženevě jen nemluvil. Ukázal data z Vboxu od Racelogicu, která rekordní výkon dokumentují a přidal i několik cenných informací.
Řekl dále, že ony skoky v rychlosti připadají na konto občasné nepřesnosti GPS, která se navzdory očekávání postarala o měření rychlosti. Budiž, ale co pak tedy ony nižší dosažené rychlosti ve srovnání s 918 (též měřené pomocí GPS)... skoro všude? K tomu Reggiani řekl, že důležitá přece není jen nejvyšší rychlost, ale i to, jak rychle se na ni vůz dostane. A Huracán Performante prý velmi rychle akceleruje na vysoké rychlosti, akorát maximálka není jeho doménou.
I to zní rozumně, však pokud se na začátku rovinky rychle dostanete na 270 km/h, projedete ji rychleji než vůz, který na témže místě postupně zrychluje na 300 km/h. Jenže třeba na cílové rovince nebylo dle zaznamenané rychlosti Lamborghini oproti Porsche rychlejší ani chvíli a stejně ji rychleji neprojelo.
A Reggianiho data mají ještě jednu vadu. Pokud si důkladně prostudujeme graf níže, spatříme zde čas 6 minut a 52,10 sekundy, nikoliv 6 minut a 52,01 sekundy, který Lamborghini uvádí. Ano, jde sice o drobnost, nicméně právě takové „přehmaty“ vedly ke stávající nedůvěře vůči dosaženému času, jakkoliv se stále více zdá, že by výsledek mohl být reálný.
I nadále to ovšem odmítá připustit třeba Jim Glickenhaus, jehož SCG003S si taktéž brousí zuby na rekord. Ten uvedl, že časem zajetým Porsche si je stoprocentně jist, ovšem Lamborghini nevěří pomalu ani nos mezi očima. Změny, které značka provedla, totiž dle něj na takový posun oproti standardnímu Huracánu nestačí.
Italové by prý potřebovali opravdu dlouhou dobu na vývoj. Ve výsledku by ale nakonec stejně byli limitováni silničními pneumatikami, které takovou zátěž nezvládají - při pokusu o rekord prý vydrží jen jedno kolo. Ostatně ono Porsche 918 Spyder je mělo při svém počinu na konci již takřka úplně sjeté a proto jeho řidič neustále bojoval se zatáčkami.
Ohledně rekordu tedy ještě nějaký čas budou panovat spory. Těžko lze očekávat, že Lamborghini přijde s nějakým dalším důkazem. Stoprocentně lze ale vsadit na fakt, že aktivní aerodynamické prvky dostanou i další modely automobilky, tedy nejspíše i speciální Aventador. A možná se přitom bude opět přepisovat historie Ringu...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.


Šéf vývoje Lamborghini vyrukoval s telemetrií, která má potvrdit věrohodnost rekordu Huracánu Performante. Čas na ní zobrazený se ale od toho dříve uváděného liší o 0,09 sekundy. Což je skoro nic, ale je to zvláštní...
Samotné srovnání rychlostí na rovinkách i v zatáčkách jednoznačně fandilo Porsche
Lamborghini Huracán Performante živě v Ženevě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025Zkrachovalý dealer Maserati rozprodává zbylá skladová auta. Pryč půjdou za téměř jakoukoli cenu
24.1.2025VW letos nepřijde s jediným novým elektromobilem. Ty stávající bude prodávat leda pod cenou, s vidinou 38miliardové pokuty
24.1.2025Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025Neúspěšný německý kancléř nepochopil vůbec nic. Chce ještě víc popírat realitu celoevropskými dotacemi na elektromobily
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva