Lada začala znovu ve velkém vyrábět nové motory s karburátory, úspěch s nimi má zaručený dopředu

Působí to jako zoufalý krok, jako projev nutnosti vrátit se evolučně o několik dekád zpátky. Však si představte, že by Škoda znovu dělala motory pro stodvacítky nebo Favorit. Jenže tohle je jen projev vstřícnosti směrem k zákazníkům, kteří stále ve velkém provozují staré modely značky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Lada začala znovu ve velkém vyrábět nové motory s karburátory, úspěch s nimi má zaručený dopředu

5.12.2024 | Petr Prokopec

Lada začala znovu ve velkém vyrábět nové motory s karburátory, úspěch s nimi má zaručený dopředu

/

Foto: AvtoVAZ

Působí to jako zoufalý krok, jako projev nutnosti vrátit se evolučně o několik dekád zpátky. Však si představte, že by Škoda znovu dělala motory pro stodvacítky nebo Favorit. Jenže tohle je jen projev vstřícnosti směrem k zákazníkům, kteří stále ve velkém provozují staré modely značky.

Pokud patříte mezi dříve narozené, nejspíš víte, že nedílnou součástí spalovacích motorů býval karburátor. Ten se staral o přípravu zápalné směsi benzinu a vzduchu v potřebném množství a poměru, přičemž jeho princip vynalezl v roce 1893 Karl Maybach. Je to navzdory své jednoduchosti chytré zařízení, nedokáže se ale dokonale dobře přizpůsobovat různým jízdním režimům, a není ideálním řešením z hlediska provozní efektivity auta ve všech smyslech těchto slov.

V Evropě se tedy na sklonu 80. let minulého století začaly karburátory u moderních aut nahrazovat elektronickým vstřikováním paliva, jenž ostatně bylo u luxusních limuzín či naopak u sporťáků používáno už od sedmdesátek. Následně Evropské hospodářské společenství (v češtině EHS, jinak EEC), předchůdce dnešní Evropské unie, rozhodlo, že od prosince 1992 již nebudou karburátory v členských zemích povoleny vůbec, a to kvůli oné nízké efektivitě.

Starý kontinent tedy cílil tímto směrem už před třemi dekádami, tehdy ovšem nešlo o násilné rozhodnutí, jaké je nyní spojeno s politickým tlakem na rychlý a celoplošný přechod na elektromobily. Karburátory se jednoduše staly přežitkem a průmysl od nich upouštěl tak jako tak. Ostatně třeba v případě Škody byl posledním vozem, kterým tímto řešením disponoval, Favorit. Nicméně i česká značka velmi ráda přešla na jednobodové elektronické vstřikování firmy Bosch.

Tou dobou ostatně Škoda již spadala pod koncern Volkswagen, který totéž řešení používal třeba u modelu Polo. Pokud jste se tedy narodili až ve druhé polovině devadesátek, karburátor nejspíš znáte už jen z vyprávění svých otců a dědů, kteří jej velmi pravděpodobně doma v garáži i ladili. Jakkoli třeba v případě motorek na něj narazit nadále můžete.

Proč ale takový výlet do historie? Kdybychom zmínili, že Škoda obnovila výrobu karburátorových motorů, řada lidí by se podivila. Mladoboleslavská automobilka se ale k ničemu takovému nechystá. Místo toho takový krok udělala ruský AvtoVAZ, jak informuje kanál No Limits@Telegram na Telegramu. Pohonné jednotky ake jsou určené pro nová auta, Lada je vyrábí pro staré žigulíky, neboť poptávka po nich je stabilní a továrna na její vyřízení nepotřebuje cizí komponenty.

Patrné je to ostatně i na cenách, které jsou více než lidové. Pokud si totiž objednáte čtyřválec do onoho žigulíku, tedy jinak VAZu-2103 až 2108, přijde vás jednotka na 110 tisíc rublů (cca 25 300 Kč). V případě Lady Oka je motor ještě levnější (90 000 RUB/20 700 Kč), ovšem ani v případě Lady 110 vás jeho pořízení nezruinuje (130 000 RUB/29 900 Kč). Jak je přitom patrné z přiložených fotek pořízených v továrně, motory jsou plně nastrojené, stačí je tak jen usadit pod kapotu.

Na podobný krok přitom již došlo u řady japonských automobilek, které si uvědomily, že auta jako Honda NSX, Mazda RX-7, Nissan Skyline GT-R či Toyota Supra mají po světě velké množství fanoušků, jenž jsou ochotni své klenoty držet při životě pomalu věčně. Jako takoví pak představují velmi lukrativní skupinu zákazníků, pročež se vlastně i nadále v Hirošimě vyrábí třeba rotační motory, a nikoli jen jako součást elektrického pohonu.

Že by ale na něco takového došlo třeba u Škody, opravdu příliš nepočítáme. I když třeba Favorit či „tisícovky“ nebo „stodvácy“ mají řadu příznivců, povětšinou jde o domácí kutily, kteří si poradí ve své vlastní garáži, než aby se obraceli přímo na automobilku. Navíc daná auta stále více mizí na vrakovištích, neboť třeba v Británii bylo z 50 tisíc kusů dovezených v letech 1989 až 1995 na silnicích v roce 2016 už jen 232 aut. A v této době může jít o nulu.


Lada začala znovu ve velkém vyrábět nové motory s karburátory, úspěch s nimi má zaručený dopředu - 1 - Lada VAZ 2107 2JZ engine Florida 02Lada začala znovu ve velkém vyrábět nové motory s karburátory, úspěch s nimi má zaručený dopředu - 2 - Lada VAZ 2107 2JZ engine Florida 04Lada začala znovu ve velkém vyrábět nové motory s karburátory, úspěch s nimi má zaručený dopředu - 3 - Lada VAZ 2107 2JZ engine Florida 06
Rusové skutečně znovu vyrábí jako nové motory s karburátorem pro Lady, jako je VAZ-2107. A to dokonce ve velkém, jak můžete vidět níže. Poptávka po nich je totiž dál nemalá a za jejich ceny se majitelům starých modelů značky koupě náhradní jednotky snadno vyplatí. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: No Limits@Telegram

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše