Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kvalita Tesel je teď tak mizerná, že lidem reznou jen pár měsíců stará auta
7.8.2019 | Petr Prokopec
Tesla šetří, kde se dá a zjevně tak činní i v místech, kde by rozhodně neměla. Nejprve v lakovně a pak i při řešení záručních oprav, kdy nesmyslněodmítá zcela oprávněné nároky.
Až dosud se zdálo, že Tesla je nepotopitelnou lodí, která přežije srážku s jakýmkoliv ledovcem. A to bez ohledu na to, zda jej vyslala média, úřady, zákazníci či konkurence. Ač tedy za volanty jejích aut v důsledku nesprávného užívání systému Autopilot umírají lidé, ač se Elon Musk stylem slona v porcelánu pokusil firmu stáhnout z burzy, ač je soustavně zpochybňována bezpečnost na pracovištích v továrně ve Fremontu a ač přes veškeré sliby stále generuje obrovské ztráty, Tesla i nadále září. Jakkoliv je samozřejmě třeba dodat, že cena jejích akcií od loňského roku soustavně klesá.
Ke dnu má ovšem Tesla stále daleko a jistě ji nepoloží ani nejnovější problém. Nicméně právě ten v naprosté nahotě ukazuje, co vše je v případě této značky v nepořádku. Řeč je o tragické kvalitě laku, na níž před pár dny poukázal finský majitel Tesly Joni Savolainen. Ten si letos v březnu koupil Model 3 ve verzi Performance za bezmála dva miliony korun, ovšem již po měsíci zjistil, že lak se začíná na mnoha místech až podezřele hodně loupat.
Joni kvůli tomuto problému kontaktoval Teslu, byl však odbyt s tím, že na dané problémy se nevztahuje záruka. K této věci se ještě vrátíme, nyní ale jen domalujeme celkový obraz. Savolainen po nezdaru u automobilky kontaktoval finskou Hospodářskou komoru, která mu nejen dala za pravdu, ale navíc mu pomohla sestavit potřebné dokumenty pro soudní při. V nich je mimo jiné uvedeno, že lak Tesly na mnoha místech má pouze 70 mikronů barvy, jakkoliv standardem v branži je 110 až 150 mikronů a u prémiových aut (mezi která by Tesla ráda patřila) ještě více.
Samozřejmě, tloušťka laku by nemusela být důležitá, pokud by nepůsobila problémy. Nicméně jak jsme zmínili, Jonimu se začal lak loupat již po pouhém měsíci užívání a zhruba 2 200 kilometrech. Aktuálně pak začalo docházet na nejhorší - Model 3 již začíná korodovat. Není třeba hledat složitě důvod, proč se tak děje - Sovalainen poukazuje na skutečnost, že zcela bez laku jsou již dveře, úchyty zavazadelníku nebo části okenních sloupků. A na mnoha místech je již patrný holý kov.
Aby toho nebylo málo, Joni má kamaráda, také majitele Tesly Model 3. Jde o ještě většího smolaře, než je Sovalainen. U jeho vozu je rzí napadeno mnohem více panelů karoserie a komponentů. Jak tedy Joni naznačuje, ve Fremontu mohlo dojít k chybnému naprogramování robotů, což může a nemusí být pravda. A spíše se přikláníme k tomu, že není. Kdyby šlo o chybu, Tesla by ji ochotně napravila, protože se tomu ale zuby nehty brání, může nekvalita laku souviset s tím, že automobilka zoufale touží po zisku a osekává náklady, kde se dá.
Kromě toho je třeba zmínit, že kalifornská automobilka v současné době figuruje v několika soudních přích, jež se týkají stížností na neblahý vliv lakovny na životní prostředí. Firma i proto měla přesedlat na barvy šetrnější vůči životnímu prostředí, nejspíše ale nemají takové vlastnosti jako předchozí toxičtější.
Této možnosti nahrává i skutečnost, že problémy s odlupující barvou mají hlavně lidé z chladnějších zemích, tedy kromě Finska také v Kanadě. Lak tedy zjevně není schopen obstát v rámci velkých teplotních výkyvů i pádů pod bod mrazu, místo toho jeho špatná kvalita obstojí maximálně tak v horké Kalifornii. Nicméně i zdejší majitelé mají problémy, a to kvůli špatnému designu blatníků, jenž umožňuje větší kontakt kamínků s karoserií.
Tesla by se tedy měla k celé záležitosti postavit čelem, uznat své pochybení, sklapnout podpatky a zajistit nápravu. Jak jsme ale zmínili, nic z toho se neděje. Místo toho automobilka naprosto nesmyslně argumentuje tím, že lak není ochráněn zárukou. Stačí však pohled do firemních dokumentů a rázem lze Teslu usvědčit z holé lži. Značka v nich dokonce přímo tvrdí, že lak bude opravovat doživotně, pokud dojde na odlupování či praskání jakékoliv vrstvy.
Záruku samozřejmě nelze uznat, pokud majitel inkriminovaného vozu nebude kontaktovat značku či se pustí do oprav svépomocí. Nicméně Joni se na Teslu obrátil, byl však odbyt. Nabídku na opravu laku pak sice dostal, ovšem na tu placenou jím. A ze svého dalších více než 100 tisíc korun zaplatit rozhodně nehodlal. Není tedy zjevné, oč tu Tesla hraje, neboť i její vlastní dokumenty jdou proti ní.
Joni spolu s kanadským majitelem Rogerem-Pierrem Gravelem, který je taktéž majitelem Tesly Model 3 a který řeší tentýž problém, již založil facebookovou skupinu. Ta má momentálně přes 500 členů, kteří poukazují na stejné potíže. Skupina dokonce již vznesla skrze web NoNoNo.com protest vůči značce, Sovalainen i Gravel navíc chystají i žalobu. A je už nyní jisté, že k té se přidají nejméně desítky dalších postižených.
Jak jsme tedy uvedli, celá záležitost jen ukazuje Teslu v plné nahotě. Automobilka se soustavně snaží kráčet inovativní cestou, to se jí ale ve většině případů nevyplácí. Jelikož je po většinu své existence ve ztrátě, v podstatě si nemůže dovolit řešit každou stížnost na špatnou kvalitu svých vozů tak, jak by bylo záhodno. Proto zákazníky v prvé fázi odbývá nepravdivou zmínkou o neexistující záruce.
V tuto chvíli je pozoruhodným faktem hlavně to, že zákazníkům reznou jen pár měsíců stará auta - něco takového jsme na vozech vyrobených ve vyspělých zemích nezaznamenali už dekády. Tesla je tak zjevně inovativní i v ohledech, ve kterých by jistě raději inovativní nebyla.
Kvalita laku Tesly je opravdu tragická...
...záruka se jej ale podle automobilky netýká. A to i přesto, že oficiální dokumenty automobilky tvrdí opak, záruka je dokonce za určitých okolností doživotní
Zdroj: InsideEVs
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024 - Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva