Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kupte si úplně nový Trabant, k mání je i 25 let po konci výroby
18.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vážně, i teď si lze koupit třeba nový Trabant 601 S DeLuxe s kazetovým rádiem. Má najeto 57 km a stojí podle toho, jako nová Octavie.
Když dnes zmíníte Trabant, vybaví se několik různých věcí. Většinu lidí napadne vskutku špatný automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a plastovou karoserií, chlouba východního Německa, podle některých jedno z nejstrašnějších aut vůbec. To nicméně nebrání existenci fanklubů a vytrvání nadšených fanoušků tímhle autem jezdit, nezřídka s obrovským úsměvem, pramenícím jen z toho, že se ta věc vůbec hýbe. A někteří s Trabanty jezdí přes Afriku, Jižní Ameriku či aktuálně přes Austrálii.
Patříte-li k fanouškům východoněmeckého bakelitového zázraku, jistě expedice Transtrabant znáte. A patříte-li také ke sběratelům obskurních automobilů či je jen rádi řídíte, mohla by vás zajímat možnost si koupit zánovní Trabant. Čtete správně, i po téměř čtvrt století od ukončení výroby se najdou kousky, které jsou jako nové a pár je jich nyní k mání. A pochopitelně nejsou nijak levné. Překvapeni? Pak nás nečtete dostatečně často, i takové stroje jsou mezi dostupnými auty, jejichž koupí nelze prodělat.
K návratu do dob, které jsou naštěstí již za námi, rád přispěje dvoutaktní dvouválec, který z objemu 0,6 litru doloval závratných 26 koní. „Bakeliťáku” to tak na stovku trvalo okolo 21 vteřin podle toho, jestli jste zrovna jeli na oběd nebo jste se z něj vraceli. A maximálka byla právě oněch 100 km/h, takže zrychlení lze vnímat i z jiné perspektivy - zrychlit za 21 vteřin na maximální rychlost není zas tak špatný výsledek, to snad ani žádné jiné auto nedokáže...
Pokud tedy toužíte po co nejlepším vstupu do světa takto závratných rychlostí, máme tu první exemplář z roku 1980, sedan krémové barvy, který strávil téměř celých dosavadních 35 let někde schovaný. Podle inzerátu má za sebou pouhých 50 kilometrů. Nebyl renovován, je v takovém stavu, v jakém vyjel před pětatřiceti lety z továrny a jen se mu dostávalo pravidelné péče.
Všechno je původní včetně příslušenství, uživatelského manuálu a dokonce i registrace ještě z NDR. Spolu s koženkovým a semišovým interiérem je tenhle vůz téměř dokonalým strojem času. Jen není s cenou 11 900 Eur, tedy asi 318 tisíc korun, úplně levný - je spousta moderních malých aut, která koupíte za nižší cenu.



Druhý stroj je také sedan, ale má o poznání zajímavější barvu. Ne že by byla modernější, není to odstín šedé, ale mezi bílými a krémovými Trabanty jistě svou nepříjemně zelenou barvou aspoň trochu vyčníval z řady. Je to stroj o devět let mladší, ale jeho výkon je nepřekvapivě stále stejných 26 koní. Kilometrový proběh je tu ještě menší, tenhle Trabant ujel pouhých 24 kilometrů od novoty.
Podle inzerátu byl tento vůz konzervován speciálním voskem a nikdy neviděl sníh ani vodu - a po většinu času dokonce ani denní světlo, protože byl garážován. Podobně jako první stroj má i tenhle ještě originální dokumenty pro registraci v NDR, ale zaregistrován nikdy nebyl. A je to prý jeden z posledních 30 vyrobených Trabantů vůbec, čemuž ale není úplně snadné uvěřit, neboť je udán rok výroby 1989 a Trabanty se stavěly do roku 1991. Může jít ale o jeden z 30 posledních dvoutaktů. Také ale ne že není levný, je vpravdě dost drahý - 25 tisíc Eur, tj. 668 tisíc korun, člověku dnes koupí třeba novou Octavii RS.
Třetí, bledě modrý sedan za 15 500 Eur (414 tisíc korun) je od ostatních odlišný nejen barvou. Nájezd 57 km je srovnatelný, dokonalý stav také. Můžeme zmínit vyšší výbavu De Luxe, která obsahovala např. kazetové rádio, ale to nejpodstatnější je jinde. Tenhle stroj je vybaven poloautomatickou spojkou Hycomat. Ta neměla nahradit automatickou převodovku, jak ji známe dnes, spíš byla určena pro lidi, kteří nemohou používat obě nohy.
Technicky byl Hycomat řešením dost neobvyklým, mechanismus automatického ovládání spojky byl umístěn až za převodovkou a k pohonu jeho hydraulického čerpadla sloužila hřídel, která procházela od motoru spojkou a převodovkou až k mechanismu. V nízkých otáčkách byla spojka rozpojena, s přidáváním plynu spínala. A když jste chtěli řadit, normálně řadicí pákou pod volantem, spínač v mechanismu páky spojku rozpojil. Jsou tu stále tři pedály, to aby bylo v případě poruchy možno s vozem stále jezdit, jako by Hycomatem vybaven nebyl.
Poslední stroj je jednak kombík a jednak to je skutečně jeden z posledních vyrobených Trabantů. Není to model 601 ani 601 S, má označení 1.1 podle motoru, který je pod jeho kapotou. V letech 1990 a 1991, těsně před koncem výroby, se do Trabantů montoval čtyřtaktní řadový čtyřválec z Volkswagenu Polo, který nabídl 41 koní. Neměl objem 1,1 litru, jak napovídá označení, nicméně 1 043 ccm.
Kromě jiného motoru také byla změněna spousta dalších věcí, např. se palivová nádrž přesunula z motorového prostoru do zadní části auta, řadicí páka byla nově na podlaze a přední náprava dostala kotoučové brzdy. Změnila se také přední maska, podle některých názorů k horšímu, a pochopitelně zmizel charakteristický trabantí ryk a modrý kouř z výfuku. Příliš úspěchu nicméně pokus o modernizaci „bakeliťáku” nesklidil a tak jsou tyhle stroje relativně vzácné. Ale očividně nejsou ani tolik žádané, proto tenhle kousek s 289 km na tachometru - a s originálními přívěšky na klíčích mezi příslušenstvím - přijde na 7 990 Eur, tj. asi 214 tisíc korun.
Kompletní fotogalerie nabízených exemplářů
Nejstarší krémový kousek je standardním Trabantem, jak si ho ve východním Německu pořizovala spousta lidí
Nepříjemně zelený sedan má nejmenší nájezd, ale také stojí pořádný balík
Modrý stroj zaujme výbavou De Luxe a automatickou spojkou Hycomat
Bílý kombík zase nabídne 41 koní motoru Volkswagen, ale bez charakteristického trabantího ryku
Zdroj: Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
před 11 hodinamiDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva