Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela

Levné rumunské SUV šlo do tohoto testu jako outsider, který může pouze překvapit a v jistém smyslu se mu to podařilo. Celkově ale nebodovalo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela

17.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Levné rumunské SUV šlo do tohoto testu jako outsider, který může pouze překvapit a v jistém smyslu se mu to podařilo. Celkově ale nebodovalo.

Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší mimo silnici? Tahle otázka se může zdát jednoduchá, ale zatímco na okruhu můžete sporťáky změřit stopkami a máte téměř jasno, mimo asfalt to tak jednoduché není. Kolegové z britského Autocaru se přesto pokusil v sérii testů srovnat šest SUV či off-roadů a jeden pick-up v opravdu velkém cenovém rozpětí, aby zjistili, kterému se daří v blátě a na kamenech nejlépe.

Původním nápadem byla vyřazovací soutěž, ze které vyjde jako vítěz jedno z šesti vybraných aut - Land Rover Discovery, Toyota Land Cruiser, Mercedes G 350d, Dacia Duster, Jeep Wrangler Unlimited a Isuzu D-Max Arctic Trucks Edition. Všechna auta měla pneumatiky, na kterých je můžete rovnou koupit, což u Wrangleru znamenalo BF Goodrich Mud-Terrain a u D-Max v rámci výbavy Arctic Trucks Edition obrovské balonové gumy spolu s prvotřídními tlumiči. V případě takové Dacie Duster ale šlo jen o Continentaly CrossContact, které mají opravdu daleko k nekompromisním terénním pneu,

Původní idea byla, že auta nebudou poškozena, tj. pokud to bude vypadat, že vůz nemůže pokračovat dále bez velkého odření podvozku či boků, vypadává. Prvním testem, dvěma prudkými stoupáními, projela všechna auta bez problémů. Nový Land Rover Discovery, který byl nejdůležitějším soutěžícím, protože je zbrusu nový, neměl problém, byť jeho větší váha byla docela znát. Cestou dolů nicméně panovaly největší obavy z převrácení u Land Cruiseru a u třídy G, protože mají nejvýš těžiště. Podvozek Dusteru se jednou potkal se zemí, ovšem nic se mu nestalo, a Wrangler tuhle překážku zdolal, jako by tam vůbec nebyla.

Druhý test sestával z pomalého přejezdu velkých kamenů. V takové chvíli potřebujete dobrou křižitelnost náprav a velkou světlou výšku - a právě na té ztroskotal Duster. Jedno z míst znamenalo už příliš velký terénní zlom a Duster jej bez kontaktu nebyl s to překonat. Zbylá auta si s kameny poradila, byť to u Land Cruiseru a Discovery nebylo úplně jednoznačné a průjezd jim trval docela dlouho. Třída G neměla kvůli velké světlé výšce a krátkým převisům problém a stejně dobrý, ne-li lepší byl Wrangler. Isuzu zase pomohly velké pneumatiky.

Třetí test měl spočívat ve vytažení zapadnutého auta z bláta a k cílenému zapadnutí měl být použit ten soutěžící, který vypadl. To byl v tomto případě Duster, jenže lehký rumunský stroj - navzdory zmíněným pneu - ne a ne zapadnout, vždycky se dokázal z bláta vyhrabat vlastními silami, a když skutečně zapadnutý nebyl, žádné z ostatních aut nemělo sebemenší problém ho vytáhnout. Navíc v tomhle testu byly velmi důležité pneumatiky, čemuž se chtěli autoři srovnání vyhnout.

Zmíněná idea tedy mířila ze stolu a ve finálním klání rozhodovaly stopky. Britové vymysleli okruh, kterým bude řidič s jednotlivými auty projíždět tak rychle, jak mu to přijde adekvátní, aby nepoškodil auto, ale aby zároveň zajel co nejlepší čas. Isuzu D-Max vyrazilo jako první a byť bylo nepohodlné, výsledek byl poměrně slušná 1 minuta a 50 vteřin.

Discovery, Land Cruiser ani třída G ho nedokázaly porazit. Sice v nich byla jízda pohodlná, ale nebyla tak rychlá jako v případě drsného pick-upu. Ovšem, to neplatí u Wrangleru - ten má těžiště relativně nízko a podlahu vysoko, což je v tomhle případě nejlepší základ. Okruhem doslova prolétl a s velkým náskokem Isuzu porazil.

Finální pořadí je tedy následující:

1. Jeep Wrangler Unlimited s časem 1:31
2. Isuzu D-Max s časem 1:50
3. Mercedes G 350d s časem 1:58
4. Land Rover Discovery s časem 2:01
5. Toyota Land Cruiser s časem 2:07
6. Dacia Duster, která jako jediná kvůli oněm kamenům nemohla okruh zvládnout celý.

Pro Duster to nemusí být pěkná vizitka, je ale třeba si uvědomit, v jakých cenových relacích se pohybují konkurenti. A ona schopnost nezapadnout tam, kde se to ostatním „dařilo”, je pro Dacii alespoň malé vítězství.

Pochopitelně, v podobném testu zvítězí vždy to auto, kterému je zvolený terén nejbližší, ale o to tu jde - tento už byl docela náročný a nejlépe jej zvládala auta, která pro něj byla stvořen a má pro něj též nejlépe uzpůsobené pneumatiky. Chcete-li zkrátka nejlepší SUV či off-road do terénu, Jeep Wrangler a Mercedes G jsou stále skvělou volbou. Terénu hodně uzpůsobený pick-up od Isuzu se mezi nimi také neztrácí a ani moderní SUV od Land Roveru nedopadlo zle. Od Land Cruiseru by možná někdo čekal více, ale aspoň testem projel - Duster nikoli. Také ale celý stojí tolik, co pár příplatkových prvků pro většinu zmíněných soků...


Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 1 - srovnavaci test offroadu autocar video 01Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 2 - srovnavaci test offroadu autocar video 02Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 3 - srovnavaci test offroadu autocar video 03Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 4 - srovnavaci test offroadu autocar video 04Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 5 - srovnavaci test offroadu autocar video 05Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 6 - srovnavaci test offroadu autocar video 06Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 7 - srovnavaci test offroadu autocar video 07Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 8 - srovnavaci test offroadu autocar video 08Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 9 - srovnavaci test offroadu autocar video 09Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 10 - Srovnavaci test 4x4 off-road video dalsi 01Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 11 - Srovnavaci test 4x4 off-road video dalsi 02Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 12 - Srovnavaci test 4x4 off-road video dalsi 03Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 13 - Srovnavaci test 4x4 off-road video dalsi 04Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 14 - Srovnavaci test 4x4 off-road video dalsi 05Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 15 - Srovnavaci test 4x4 off-road video dalsi 06Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 16 - srovnavaci test offroadu autocar video 10Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 17 - srovnavaci test offroadu autocar video 11Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 18 - srovnavaci test offroadu autocar video 12Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 19 - srovnavaci test offroadu autocar video 13Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 20 - srovnavaci test offroadu autocar video 14Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 21 - srovnavaci test offroadu autocar video 15Které auto s pohonem 4x4 je nejlepší v terénu? Dacia Duster jediná nedojela - 22 - srovnavaci test offroadu autocar video 16
Wrangler vznikl pro terén, a tak je i v terénu nejlepší. Pro Dacii Duster byla tato zkouška příliš náročná

Zdroj: [https://www.youtube.com/channel/UCIMzhx509wEXMuGkTK-kD9Q Autocar@Youtube]

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.