Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě
11.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prémiové značky se od dieselů rády distancují, některé z nich by ale v Evropě neměly bez naftových motorů prakticky co prodávat.
Zatracovat diesely je dnes v módě. Neuplyne proto pomalu den, aby se o brzké smrti „naftožroutů“ nezmínila ta či ona automobilka. V případě těch masových lze takovým slovům věřit, zvláště u malých modelů. Jejich obliba totiž závisí do značné míry na ceně, která ovšem s tím, jak je stále složitější vměstnat naftové motory do mantinelů daných emisními normami, pozvolna roste. Vozy jako Volkswagen Polo, Škoda Fabia či třeba Renault Clio tak mají budoucnost prakticky jasnou - a ta je buď benzinová nebo nanejvýš hybridní.
Jak tomu ovšem bude u prémiových výrobců? To je otázka nikoliv za milion, ale hned za miliardy. Navenek se automobilky prezentují různými názory, a tak zatímco Volvo jim pomalu strojí pohřeb, Audi či Mercedes to vidí jinak. Stanoviska jednotlivých značek si nyní můžeme dát do kontextu s daty o jejich „dieselových prodejích” za loňský rok v Evropě od společnosti JATO Dynamics. A v případě některých z nich se nelze ubránit pocitu, že jejich postoje jsou ryzím pokrytectvím.
Platí to zejména v případě zmiňovaného Volva, které si na naftové motory rádo plivne při každé příležitosti, přitom plných 80 procent aut této značky prodaných na Starém kontinentu pohání dieselový motor. Pokud by tedy Volvo splnilo své sliby, zatímco ostatní by ve „zbrojení“ nepřestali, přišli by Švédové svůj druhý největší trh. Tedy za předpokladu, že by zákazníci rázem nesáhli po nějaké alternativě, což ale v případě tak masové preference dieselů nelze příliš předpokládat - dost alternativ v nabídce Volva existuje už dnes, sahá po nich ale pouhá pětina zákazníků.
Pokud by Volvo takový krok přesto učinilo, dá se očekávat, že by jej následovali jeho konkurenti? Ne příliš. Takový Jaguar s Land Roverem jsou na dieselech v případě evropských prodejů závislí ještě více - v případě druhé zmíněné značky totiž tyto agregáty tvoří 95 procent prodejů, ta první se z loňských 81 procent posunula na letošních 90. Jakkoliv tedy kde kdo „producenty sazí“ odsuzuje, nakonec stejně skončí u jejich koupě.
Britské značky jsou nicméně malé, a tak jen nebudou udávat tón a určovat směr, jakým se automobilový svět vydá. Lepší náznaky lze hledat třeba u takového BMW, i jeho klienti ovšem favorizují právě diesely - osazeny jsou jimi totiž tři ze čtyř prodaných vozů. Obdobně jsou pak na tom zmiňované Audi a Mercedes, kde prodej dieselových modelů dosahuje 70 % ze všech evropských registrací.
Tato čísla jsou tak vysoká navzdory tomu, že celkový podíl dieselových aut prodaných na Starém kontinentu klesá. Mohou za to ale hlavně masové značky a jejich menší modely Kupříkladu Toyota totiž prodává v Evropě s dieselem jen asi 10 procent svého portfolia. Jen o trochu lépe jsou na tom evropští výrobci aut, pročež se nelze divit, že aktuálně je propad registrací spojený s dieselovými motory 3,7procentní (proti proudu jde kromě Jaguaru a Land Roveru pouze Fiat s růstem 2,6 procenta).
Zmíněné výsledky nemusíme vnímat jako šokující, neboť preference naftových motorů u aut prestižních značek není novinkou. Je ale překvapivé vidět, jaké míry dosáhla, jak vysoko se drží v době jakési naftové krize a jak ostře kontrastuje s tím, co značná část představitelů těchto značek ráda říká. Neházejme všechny do jednoho pytle, třeba takový Mercedes ví dobře, na čem je a netváří se jinak. Ale mnozí jeho konkurenti si nad diesely rádi jeden den umyjí ruce, aby druhý den stejně radostně dodali naftové motory devíti z deseti svých evropských zákazníků.
Tato závislost na pohonných jednotkách, jejichž budoucnost je velmi mlhavá, je pro prémiové značky pochopitelně nepříjemná. A nebagatelizujme ji tím, že jde jen pro Evropu, pro všechny ze zmíněných firem jde o jedno z největších odbytišť, které prostě nemohou jen tak odepsat. Možná proto se tyto automobilky tváří tak, jak se tváří - nachází se v situaci, ve které sami neví, jak si počínat. Vyznávat dieselům lásku je nepopulární, reálně s nimi nepočítat do budoucna je ale podobně sebevražedné. Stejně tak na ně ale nelze bez okolků sázet, neboť může přijít den, kdy se z moci politického rozhodnutí stanou prakticky neprodejnými.
Takže kudy dál? Kdo ví. Jakákoli závislost je nebezpečná a závislost na naftě zjevně není výjimkou...
Také u BMW jsou diesely naprosto dominantní způsob pohonu jeho aut prodaných v Evropě. Na fotkách vidíme model 750d s docela novým motorem - třílitrovým naftovým šestiválcem se čtveřicí turb. Jistě i v jeho případě bude automobilka ráda,
když se ji investice do vývoje vrátí...
Zdroj: JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 43 minutami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva