Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker
26.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to trochu populární interpretace některých médií, realita ale k tomuto kroku daleko nemá. Zakladatel Fiskeru se chce vrátit zpátky ke kormidlu.
Z našeho zpravodajství v posledních dnech vám patrně neuniklo, že o koupi společnosti Fisker Automotive, která se nachází na hranici bankrotu stojí bývalý šéf GM Bob Lutz a s ním spřízněná firma VL Automotive. Jejich motivy mohou být různé, jedním z nich je ale jistě fakt, že na základech nepříliš úspěšné Karmy staví konvenčně pojaté VL Destino. Aktiva Fiskeru každopádně chtějí s pomocí předpřipraveného řízeného bankrotu převzít za 20 milionů dolarů.
Lutz a spol. ale nebudou jedinými, kteří se o zbytky Fiskeru budou ucházet. Podle zpráv agentury Reuters je dalším na řadě i sám její zakladatel Henrik Fisker, který vedení firmy opustil v průběhu března. Není známo, jak velký podíl ve společnosti nadále drží (jistě není majoritní, když jej z firmy vyhnaly rozepře z dalšími z investorů, kteří do Fiskeru od roku 2007 nalili 1,2 miliardy dolarů), to ale nakonec není podstatné. Ačkoli oficiální stanovisko dotčených stran chybí, Reuters zmiňuje, že se Fisker spojil s hongkongským miliardářem Richardem Li, který je dalším ze známých spolumajitelů, s cílem zachránit společnost před bankrotem a převzít nad ní kontrolu.
Jejich plán se ale od toho, který spřádá VL Automotive, podstatně liší. Záměrem je totiž odkoupit za částku mezi 25 a 30 miliony dolarů zatím nesplacenou část úvěru amerického ministerstva energetiky (DOE), které Fiskeru stihlo poskytnout 192 z původně plánovaných 529 milionů a 21 si stihlo zabavit z účtů firmy. Zbývající závazek ve výši 171 milionů je tím, který Fisker nejvíce tíží a jeho eliminace by dovolila firmě fungovat dále.
Podobné odkoupení pohledávky je u státních úvěrů nezvyklé, DOE ale má dle zákona možnost i k takovému kroku přistoupit, pokud to bude znamenat záchranu alespoň části prostředků (nedobrovolně) poskytnutých americkými daňovými poplatníky. A to by v tomto případě zřejmě znamenalo - úplný konec Fiskeru znamená pro DOE čistou nulu, z 20 milionů nabízených VL Automotive by si Ministerstvo zřejmě utrhlo jen část. S tímto řešením by navíc spíše souhlasili i další věřitelé z řad dodavatelů, neboť jejich pohledávky by byly nadále evidovány jako platné v plné výši a Fisker Automotive by fungoval nadále. Řízený bankrot pro ně znovu znamenal většinu pohledávek prostě odepsat.
Řešení situace Fiskeru je dále v běhu a je možné, že se objeví další investor, který nabídne ještě lepší řešení. To si ostatně DOE jistě přeje, neboť každá další přebíjející nabídka bude znamenat navrácení větší části poskytnutých prostředků. V tuto chvíli je ovšem podle zdrojů Reuters na koni Henrik Fisker, který by v případě převzetí dluhu získal s podporou Richarda Li znovu i faktickou kontrolu nad fungováním Fiskeru. Jestli se to opravdu stane, ukážou nejbližší týdny či měsíce.
Záchrana Fiskeru řízená jeho zakladatelem by jistě znamenala nejen obnovení výroby Karmy, ale i vývoje menšího a levnějšího Atlanticu
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nejnovější články
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 2 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 3 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 5 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 13:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 13:39 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus