Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krachující Fisker chce koupit i Fisker, Henrik Fisker
26.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to trochu populární interpretace některých médií, realita ale k tomuto kroku daleko nemá. Zakladatel Fiskeru se chce vrátit zpátky ke kormidlu.
Z našeho zpravodajství v posledních dnech vám patrně neuniklo, že o koupi společnosti Fisker Automotive, která se nachází na hranici bankrotu stojí bývalý šéf GM Bob Lutz a s ním spřízněná firma VL Automotive. Jejich motivy mohou být různé, jedním z nich je ale jistě fakt, že na základech nepříliš úspěšné Karmy staví konvenčně pojaté VL Destino. Aktiva Fiskeru každopádně chtějí s pomocí předpřipraveného řízeného bankrotu převzít za 20 milionů dolarů.
Lutz a spol. ale nebudou jedinými, kteří se o zbytky Fiskeru budou ucházet. Podle zpráv agentury Reuters je dalším na řadě i sám její zakladatel Henrik Fisker, který vedení firmy opustil v průběhu března. Není známo, jak velký podíl ve společnosti nadále drží (jistě není majoritní, když jej z firmy vyhnaly rozepře z dalšími z investorů, kteří do Fiskeru od roku 2007 nalili 1,2 miliardy dolarů), to ale nakonec není podstatné. Ačkoli oficiální stanovisko dotčených stran chybí, Reuters zmiňuje, že se Fisker spojil s hongkongským miliardářem Richardem Li, který je dalším ze známých spolumajitelů, s cílem zachránit společnost před bankrotem a převzít nad ní kontrolu.
Jejich plán se ale od toho, který spřádá VL Automotive, podstatně liší. Záměrem je totiž odkoupit za částku mezi 25 a 30 miliony dolarů zatím nesplacenou část úvěru amerického ministerstva energetiky (DOE), které Fiskeru stihlo poskytnout 192 z původně plánovaných 529 milionů a 21 si stihlo zabavit z účtů firmy. Zbývající závazek ve výši 171 milionů je tím, který Fisker nejvíce tíží a jeho eliminace by dovolila firmě fungovat dále.
Podobné odkoupení pohledávky je u státních úvěrů nezvyklé, DOE ale má dle zákona možnost i k takovému kroku přistoupit, pokud to bude znamenat záchranu alespoň části prostředků (nedobrovolně) poskytnutých americkými daňovými poplatníky. A to by v tomto případě zřejmě znamenalo - úplný konec Fiskeru znamená pro DOE čistou nulu, z 20 milionů nabízených VL Automotive by si Ministerstvo zřejmě utrhlo jen část. S tímto řešením by navíc spíše souhlasili i další věřitelé z řad dodavatelů, neboť jejich pohledávky by byly nadále evidovány jako platné v plné výši a Fisker Automotive by fungoval nadále. Řízený bankrot pro ně znovu znamenal většinu pohledávek prostě odepsat.
Řešení situace Fiskeru je dále v běhu a je možné, že se objeví další investor, který nabídne ještě lepší řešení. To si ostatně DOE jistě přeje, neboť každá další přebíjející nabídka bude znamenat navrácení větší části poskytnutých prostředků. V tuto chvíli je ovšem podle zdrojů Reuters na koni Henrik Fisker, který by v případě převzetí dluhu získal s podporou Richarda Li znovu i faktickou kontrolu nad fungováním Fiskeru. Jestli se to opravdu stane, ukážou nejbližší týdny či měsíce.
Záchrana Fiskeru řízená jeho zakladatelem by jistě znamenala nejen obnovení výroby Karmy, ale i vývoje menšího a levnějšího Atlanticu
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 3 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 7 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva