Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě

Možná ani nevíte, že vzniklo, protože v Evropě je raritou na druhou. A aby bylo na prodej kousek od Česka? To je skoro unikátní příležitost. Tento vůz připomíná, že vývoj se vždy neposouvá vpřed tak rychle, jak se traduje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě

10.2.2024 | Petr Miler

Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě

/

Foto: Richard, publikováno se souhlasem

Možná ani nevíte, že vzniklo, protože v Evropě je raritou na druhou. A aby bylo na prodej kousek od Česka? To je skoro unikátní příležitost. Tento vůz připomíná, že vývoj se vždy neposouvá vpřed tak rychle, jak se traduje.

Pravidelně píšeme o tom, že i když auta při vývoji udělala různé úkroky stranou, na jedno se lze spolehnout - jsou stále rychlejší. Je celkem jedno, jestli se podíváme na obyčejné kompakty, jejich výkonné verze, sedany, sporťáky nebo SUV, všechny tyto vozy dnes obvykle dosahují dynamiky, která se z pohledu předchůdců starých byť jen dvě dekády zdá být jako z jiné planety. A to ani nemluvíme o tom, s jakým nadhledem ji moderní vozy zvládají. Občas se ale najde automobil, který i toto jinak korektní zhodnocení vývoje posledních dekád popírá.

Jakkoli to může znít absurdně, mezi sériově vyráběnými pick-upy už 33 let nevzniklo v případě akcelerace auto rychlejší než to, které můžete vidět na fotkách níže. Říká si příhodně Syclone (sic, se „s” na začátku) a jde o vysoce výkonnou verzi modelu Sonoma značky GMC. Ten se prodával od začátku 80. do začátku 90. let minulého století a v závěru jeho prodejního cyklu se firma rozhodla postavit na jeho základech nejrychlejší auto světa svého druhu. Dala tedy za vznik „syklónu” a utrhla se s ním ze řetězu tak moc, že ani moderní stroje jako RAM 1500 TRX s více jak 700 koňmi z kompresorem přeplňovaného motoru 6,2 V8 HEMI nejsou tak rychlé.

Pro srovnání - TRX zrychlí na stovku za 4,5 sekundy, Syclone na ní byl za 4,3 sekundy. Toto číslo navíc nebylo a není projevem přílišného optimismu výrobce, potvrdila jej i řada automobilových magazínů včetně respektovaného Car and Driver, který jej ve srovnávacím testu postavil proti tehdejším sporťákům. Dosáhnout takové akcelerace měly tehdy problém i supersporty značek jako Corvette nebo Ferrari, natož pak cokoli jiného.

Kdo by nyní čekal, že Američané v touze po světovém prvenství nacpali pod kapotou něco jako motor 12,7 V16, mýlil by se. Vsadili naopak na relativně skromný šestiválec 4,3, který osadili turbodmychadlem Mitsubishi, mezichladičem Garrett a řadou dalších dílčích modifikací, které motoru dovolily nucené plnění plně využít a zvládat. Oficiálně měl mít motor maximálně 280 koní, dobové zdroje ale říkají, že reálně musel být mnohem silnější. Jen tak ostatně mohl díky 4stupňové (znovu právě tak) převodovce a pohonu 4x4 dosahovat zmíněné akcelerace. Mimochodem, čtvrtmíli dával za 13,4 sekundy s koncovou rychlostí 158 km/h, opět podle Car and Driveru.

Může to znít zvláštně, ale nic tak dobře zrychlujícího v této třídě aut od té doby nikdo nepostavil - ani šílenosti jako Shelby F-150 nebo Dodge RAM SRT-10 nejsou tak schopné. Je to v podstatě nesmyslné auto, a tak mezi léty 1991 a 1992 vzniklo jen v 2 998 exemplářích, o to vzácnější ale každý z nich je. V Evropě jde pak o skoro neznámou věc, o to výjimečnější je pak fakt, že je tady nyní jedna taková na prodej. A když říkáme „tady”, nejsme tentokrát příliš optimističtí my.

K mání je přímo od soukromého majitele, který si jej s sebou přivezl z USA a bydlí v rakouské Vídni, tedy skoro co by kamenem dohodil od našich hranic. A je to přesně ten Syclone, jak si jej znalci vybaví - černý s červenými nápisy na bocích a zádi. Je originální a zachovalý, podle fotek vypadá skoro perfektně. A skromných 71 500 km na tachometru za 32 let jeho existence svědčí o jen občasném využití.

V prodeji je to velká vzácnost obecně, natož pak v Evropě, natož pak ve Vídni. Cena 35 000 Eur (asi 883 tisíc Kč) se tak nezdá být nepřiměřená, nakonec se stále jedná o nejrychlejší vůz světa svého druhu. Za sleeper bychom ho neoznačili, na to vypadá až moc vyzývavě, přesto tušíme, že leckomu vytřete zrak, až s tímto dekády starým pracantem vyrazíte z křižovatky a na stovku zrychlíte za 4,3 sekundy s pytlem cementu na korbě. Aktuální nové Audi RS3 chce ohromovat hodnotou 3,8 sekundy, o 30 let později...


Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 1 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 01Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 2 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 02Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 3 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 03Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 4 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 04Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 5 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 05Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 6 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 06Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 7 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 07Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 8 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 08Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 9 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 09Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 10 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 10Kousek od hranic s Českem je k mání vzácné „superauto pro zahrádkáře”, vůz, který 33 let drží rekord ve zrychlení ve své třídě - 11 - GMC Syclone prodej 2024 Rakousko 11
GMC Syclone je u nás skoro neznámá rarita, velmi vzácný vůz, který dodnes nebyl překonán jakýmkoli sériovým pick-upem v případě akcelerace. Nyní je tento kus ve velmi pěkném stavu na prodej ve Vídni. Foto: Richard, publikováno se souhlasem

Zdroj: GMC Syclone@Autoscout24

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše