Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konečně známe postoj zatčeného šéfa Renaultu a Nissanu k tomu, z čeho je viněn
26.11.2018 | Petr Prokopec
Dlouhý týden nedostal šéf aliance šanci vyjádřit se k tomu, co jej během chvíle dostalo z vrcholu až na dno. Nyní jeho postoj odhalili vyšetřovatelé, na jasné provinění to rozhodně nevpadá.
Přesně před týdnem byl pár minut po přistání firemního tryskáče na tokijském letišti zatčen Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan. První informace mluvily o zpronevěře, nicméně záhy vyšlo najevo, že Ghosn byl do cely předběžného zadržení umístěn ze zcela jiného důvodu. Podle vyšetřovatelů v informacích pro japonské úřady záměrně uváděl nižší příjmy, než jaké ve skutečnosti pobíral. A aby toho nebylo málo, zneužíval prý i firemní aktiva. To vše za podpory dalšího člena vedení Grega Kellyho.
Obvinění z krácení příjmů je dle japonských vyšetřovatelů jedno z nejzásadnějších a šéfovi aliance kvůli němu reálně hrozí několik let za mřížemi. Ve hře není rovna malá částka, konkrétně jde o polovinu z 10 miliard yenů (cca 2,02 mld. Kč), které měl Ghosn vydělat během posledních pěti let. Dosud jsme ale v oficiální rovině mohli znát jen pohled vyšetřovatelů a zbytku vedení Nissanu, které se ovšem nestavilo zrovna na Ghosnovu stranu.
Už proto jsme se tehdy začaly ozývat hlasy, že za zatčením stojí velmi pravděpodobně vnitrofiremní boj. Ač Ghosn vytvořením aliance s Renaultem v podstatě zachránil Nissan před bankrotem a japonská automobilka by tak měla dláždit zlatem každý kousek země, na který vkročí, realitou se stal pravý opak. Japonci nesli s velkou nelibostí, že tak obří společnosti vládne o mnoho menší značka a zřejmě poslední kapkou se staly Ghosnovy snahy o fúzi obou firem, což by jen vedlo k upevnění moci Francouzů.
Jeho současnému postavení nepomohlo ani to, že se před pár lety ve prospěch Hiroto Saikawy vzdal pozice výkonného ředitele Nissanu. Japonská strana stále měla pocit, že soustavně ztrácí nezávislost a byl to podle všeho právě Saikawa, který zatroubil k obratu a dostal Ghosna do pozice, ve které se nachází nyní. I kdyby to ale byla pravda, nad Ghosnem se pořád vznáší podezření z výše zmíněného, které jsme během uplynulého týdne začali vnímat jako fakt. Jenže on to fakt vůbec být nemusí.
Vyšetřovatelé případu totiž seznámili s postoji obou obviněných akcionáře firmy a jejich vyjádření cituje japonská televize NHK. Podle vyšetřovatelů měl Ghosn rázně odmítnout, že by jakkoli záměrně snižoval své reportované příjmy a opakovaně vyjádřit nepochopení nad tím, proč byl vůbec zatčen. Reportování příjmů svých příjmů pro úřady prý neměl na starosti, za to byl odpovědný Greg Kelly.
I ten ale obvinění odmítá s tím, že zprávy o příjmech byly schváleny i dalšími členy vedení. A co více, vše bylo konzultováno s právníky. Je to pochopitelně jen vyjádření druhé strany, které může a nemusí být pravdivé jako slova té první, nicméně začíná být jasné, co asi stalo.
Podle NHK byla Ghosnova finanční kompenzace rozdělena na více složek. Částí byl klasický příjem a další bonusy, ve zbytku se mělo jednat o výsluhy související s dřívější prací. V prvním případě byly příjmy ohlašovány, v druhém nikoli právě v přesvědčení, že ohlašovány být nemusí. Tento postup měl být legální a jak jsme již zmínili, posvěcený celým vedením i právníky firmy. To samozřejmě neznamená, že správný byl, případné pochybení v tomto smyslu má ale daleko k úmyslnému zastírání části příjmů.
Musíme se tak znovu podivit nad tím, že bylo za této situace proti Ghosnovi s Kellym tak tvrdě zasaženo. V případě pochybností je jistě na místě vyšetřování, ale tak dlouhé držení v chladné cele předběžného zadržení bez sdělení obvinění za situace, kdy se ve výsledku možná jedná jen o právní spor o to, co japonské zákony dovolují a nedovolují neuvádět ve zprávách pro akcionáře? Tuplem je pak zvláštní, že sám Nissan za tak nevyjasněné situace spěchá s tím, aby Ghosna odvolal, i když může jít stejně dobře o chybu někoho jiného ze zaměstnanců firmy - Ghosn zmíněné výkazy sám nedělá a byť mohl kohokoli instruovat k tomu, aby v nich uváděl nepřesné údaje, příliš věrohodné se nám to nezdá.
Útok zbytku vedení na dnes nepohodlného šéfa se tak stále jeví být stále pravděpodobnější. Nebyla tu navíc jen touha po nezávislosti, co současné vedení Nissanu mohlo vést k útoku na vlastního šéfa. Také začali mít pocit, že Ghosn si tak velké peníze jednoduše nezaslouží. Nissan, stejně jako řada japonských výrobců, figuruje v obrovském skandálu, jenž se týká problémů s finální inspekcí kvality. Tu měli vykonávat neproškolení zaměstnanci, navíc často za nevyhovujících podmínek.
Týkalo se to jen aut pro domácí trh, proto se tomu mezinárodní média prakticky nevěnovala. Pro samotný Nissan ale jde o zásadní problém, který v červenci, kdy skandál propukl, dostal na nohy celé vedení. Ghosn měl ale podle informací pokračovat v rodinné dovolené, jako by se nechumelilo. „Myslí si, že není za nic zodpovědný. Zajímalo by mne, jakou firmu tedy jako prezident reprezentuje,“ uvedl zdroj z Nissanu.
Jsme tedy opravdu zvědavi, jak se vše vyvrbí. Mnohé se odehraje již tento týden, neboť do holandského Amsterdamu byla svolána schůzka vedení Renaultu, Nissanu a Mitsubishi. Japonci mají znovu požadovat daleko větší nezávislost i menší účast Francouzů ve vedení. S tím ale Francouzi jakožto největší akcionáři Nissanu s 43,5procentním podílem asi budou souhlasit jen stěží.
V tomto ohledu se jim ostatně ani nedivíme, v rámci dalších investorů totiž nikdo v Nissanu nedrží ani desetinový podíl ve srovnání s Renaultem. Ten by tak logicky měl mít právo si diktovat, jak firma bude fungovat, ale neděje se to, i když ji zachránil před bankrotem. Nissan se mu nyní za vše odvděčil útokem šéfa. Nechceme si hrát na proroky, ale tohle na zachování aliance příliš nevypadá, třebaže všechny strany oficiálně mluví o opaku.
Zatčení Carlose Ghosna začíná působit stále podivněji, kdo má v celé kauze pravdu ukáže až další čas
Zdroj: NHK
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nejčtenější články
- Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
22.12.2024 - Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
22.12.2024 - Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
22.12.2024 - Automobilový průmysl zažívá „éru arogance”, je to další smutný dopad plíživého návratu centrálního plánování
23.12.2024 - Poslední budíček pro Evropu? Čínský gigant odmítá skončit se spalovacími auty, bez jejich prodeje by nic nevydělal
23.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva