Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut

Rozhodnutí modrého oválu zaříznout téměř všechna auta, co nejsou SUV a pick-upy, je neskutečně riskantní. Studie ukázala, že další vývoj vůbec nemusí probíhat podle představ Fordu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut

2.9.2018 | Petr Prokopec

Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Rozhodnutí modrého oválu zaříznout téměř všechna auta, co nejsou SUV a pick-upy, je neskutečně riskantní. Studie ukázala, že další vývoj vůbec nemusí probíhat podle představ Fordu.

Před několika měsíci Ford překvapil oznámením, že v Americe končí s veškerými vozy, které nejsou Mustang, SUV nebo pick-up. Z klasických modelů měl původně měl zůstat v nabídce alespoň Focus v „allroadovém” provedení, ale protože by musel být dovážen z Číny a nově by tedy jeho import podléhal vysokému clu, i z tohoto plánu sešlo. V USA tedy byl nebo bude ukončen prodej všech hatchbacků a sedanů, mezi něž spadá krom Focusu i Fiesta a Fusion, u nás Mondeo. A jelikož Ford dnes spoustu modelů nabízí pro celý svět v jediném provedení, k zásadní redukci portfolia dojde i na Starém kontinentu, kde to krom Mondea odnesou třeba i MPV.

Již v době oznámení americké čistky bylo zřejmé, že strategie Fordu má na jednu stranu své racionální jádro. Automobilka odstaví modely, se kterými nedosahuje zisku, a zaměří se pouze na ty ziskové. Nicméně zároveň je jasné, že Ford poněkud riskantně sází na jedinou kartu. SUV jsou dnes v módě a s pick-upy se automobilce daří v USA pomalu věky, ale kdo říká, že se situace jednou nezmění? Však jejich rozměry, tvary a hmotnosti nejsou zrovna v souladu s maximalizací efektivity jakéhokoli auta, ta elektrická nevyjímaje.

Ford tedy v podstatě dělá totéž, co hráč v kasinu sázející na černou nebo červenou - vyhrát může, ale také nemusí. Není to ovšem jediné riziko, neboť i když Američané na modelech jako je Fiesta, Focus a Mondeo nevydělávají, pořád je zvyklá je kupovat spousta lidí. Automobilka přitom předpokládá, že když je z nabídky stáhne, zákazníci zůstanou věrní Fordu a místo kompaktního hatchbacku sáhnou po kompaktním SUV. Jenže to se stát nemusí a pravděpodobně ani nestane.

Není to naše obava, takový scénář maluje studie společnosti Cox Automotive. Ta se zaměřila právě na plán Fordu opustit některé tržní segmenty, což mělo řadu lidí nejen překvapit, ale především popudit. A rozhněvaný zákazník je asi tím nejhorším, co by si mohl modrý ovál přát. Je totiž pravděpodobné, že takový již u automobilky nenakoupí.

Dle studie by tedy více než polovina stávajících majitelů sedanů a hatchbacků značky Ford přešla k jinému výrobci, pokud automobilka opravdu splní své prohlášení a daná teritoria opustí. Jen 10 procent přiznává, že by následně sáhlo po crossoveru či SUV stejné značky, zatímco Mustang by si pořídilo 5 procent respondentů a nový pick-up by zvolila 3 procenta dotázaných. Fordu by tedy nezůstalo věrných ani 20 % stávajících majitelů „klasických aut”.

Autoři studie dodávají, že zákazníci v těchto segmentech jsou velmi konzervativní, nakonec i právě proto nepodléhají módě zvané SUV. Ford tak sice na jednu stranu eliminuje svou nabídku v automobilových třídách, na kterých nevydělává, na druhou stranu ale opouští i segmenty, ve kterých má zákazníky věrné tomu kterému autu, nikoli značce jako takové. O tyto klienty tak z většiny zcela přijde, a to zkrátka může hodně bolet.

V americkém Dearbornu by tedy měli zpozornět, neboť odliv lidí od modrého oválu vlastně již započal - hned 53 procent lidí, kteří prodávají model Fusion, míří k Hondě (pro Accord, Civic či CR-V) a Toyotě (pro Camry či RAV4), protože Ford stejného typu už nemá budoucnost. Mimo to na oznámení Fordu již reagují konkurenti. Například General Motors se na budoucnost vyloženě těší. Jak uvedl firemní viceprezident pro prodej Kurt McNeil, automobilka vidí v kroku modrého oválu „neskutečnou příležitost, jak pomocí širokého portfolia ukovat nové a silnější pouto se zákazníky“. Stěžejní přitom budou právě sedany slibující nižší provozní náklady než SUV.

Jsme tedy vskutku zvědavi, jak riskantní plán automobilky dopadne. Je možné, že škody pro Ford budou malé a za pár let si budeme říkat, jak firmě nakrásně vzrostly zisky. Tato studie ale naznačuje, že tak jednoduché to mít nebude - zákazníků hatchbacků a sedanů se z většiny zbaví a jestli SUV budou i za pár let taková modla, jakou jsou dnes, ví jen bůh...


Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 1 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 01Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 2 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 02Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 3 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 03Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 4 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 04Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 5 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 05Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 6 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 06Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 7 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 07Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 8 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 08Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 9 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 10Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 10 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 11Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 11 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 12Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 12 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 13Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 13 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 14Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 14 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 15Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut - 15 - Ford Mondeo 2015 EU verze dalsi sada 16
Ford Mondeo a jeho americký bratr Fusion to mají do budoucna spočítané. Studie naznačuje, že úplné opuštění tohoto a jiných tradičních segmentů bude mít na Ford jiný dopad, než sám čeká

Zdroj: Cox Automotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.