Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut
2.9.2018 | Petr Prokopec
Rozhodnutí modrého oválu zaříznout téměř všechna auta, co nejsou SUV a pick-upy, je neskutečně riskantní. Studie ukázala, že další vývoj vůbec nemusí probíhat podle představ Fordu.
Před několika měsíci Ford překvapil oznámením, že v Americe končí s veškerými vozy, které nejsou Mustang, SUV nebo pick-up. Z klasických modelů měl původně měl zůstat v nabídce alespoň Focus v „allroadovém” provedení, ale protože by musel být dovážen z Číny a nově by tedy jeho import podléhal vysokému clu, i z tohoto plánu sešlo. V USA tedy byl nebo bude ukončen prodej všech hatchbacků a sedanů, mezi něž spadá krom Focusu i Fiesta a Fusion, u nás Mondeo. A jelikož Ford dnes spoustu modelů nabízí pro celý svět v jediném provedení, k zásadní redukci portfolia dojde i na Starém kontinentu, kde to krom Mondea odnesou třeba i MPV.
Již v době oznámení americké čistky bylo zřejmé, že strategie Fordu má na jednu stranu své racionální jádro. Automobilka odstaví modely, se kterými nedosahuje zisku, a zaměří se pouze na ty ziskové. Nicméně zároveň je jasné, že Ford poněkud riskantně sází na jedinou kartu. SUV jsou dnes v módě a s pick-upy se automobilce daří v USA pomalu věky, ale kdo říká, že se situace jednou nezmění? Však jejich rozměry, tvary a hmotnosti nejsou zrovna v souladu s maximalizací efektivity jakéhokoli auta, ta elektrická nevyjímaje.
Ford tedy v podstatě dělá totéž, co hráč v kasinu sázející na černou nebo červenou - vyhrát může, ale také nemusí. Není to ovšem jediné riziko, neboť i když Američané na modelech jako je Fiesta, Focus a Mondeo nevydělávají, pořád je zvyklá je kupovat spousta lidí. Automobilka přitom předpokládá, že když je z nabídky stáhne, zákazníci zůstanou věrní Fordu a místo kompaktního hatchbacku sáhnou po kompaktním SUV. Jenže to se stát nemusí a pravděpodobně ani nestane.
Není to naše obava, takový scénář maluje studie společnosti Cox Automotive. Ta se zaměřila právě na plán Fordu opustit některé tržní segmenty, což mělo řadu lidí nejen překvapit, ale především popudit. A rozhněvaný zákazník je asi tím nejhorším, co by si mohl modrý ovál přát. Je totiž pravděpodobné, že takový již u automobilky nenakoupí.
Dle studie by tedy více než polovina stávajících majitelů sedanů a hatchbacků značky Ford přešla k jinému výrobci, pokud automobilka opravdu splní své prohlášení a daná teritoria opustí. Jen 10 procent přiznává, že by následně sáhlo po crossoveru či SUV stejné značky, zatímco Mustang by si pořídilo 5 procent respondentů a nový pick-up by zvolila 3 procenta dotázaných. Fordu by tedy nezůstalo věrných ani 20 % stávajících majitelů „klasických aut”.
Autoři studie dodávají, že zákazníci v těchto segmentech jsou velmi konzervativní, nakonec i právě proto nepodléhají módě zvané SUV. Ford tak sice na jednu stranu eliminuje svou nabídku v automobilových třídách, na kterých nevydělává, na druhou stranu ale opouští i segmenty, ve kterých má zákazníky věrné tomu kterému autu, nikoli značce jako takové. O tyto klienty tak z většiny zcela přijde, a to zkrátka může hodně bolet.
V americkém Dearbornu by tedy měli zpozornět, neboť odliv lidí od modrého oválu vlastně již započal - hned 53 procent lidí, kteří prodávají model Fusion, míří k Hondě (pro Accord, Civic či CR-V) a Toyotě (pro Camry či RAV4), protože Ford stejného typu už nemá budoucnost. Mimo to na oznámení Fordu již reagují konkurenti. Například General Motors se na budoucnost vyloženě těší. Jak uvedl firemní viceprezident pro prodej Kurt McNeil, automobilka vidí v kroku modrého oválu „neskutečnou příležitost, jak pomocí širokého portfolia ukovat nové a silnější pouto se zákazníky“. Stěžejní přitom budou právě sedany slibující nižší provozní náklady než SUV.
Jsme tedy vskutku zvědavi, jak riskantní plán automobilky dopadne. Je možné, že škody pro Ford budou malé a za pár let si budeme říkat, jak firmě nakrásně vzrostly zisky. Tato studie ale naznačuje, že tak jednoduché to mít nebude - zákazníků hatchbacků a sedanů se z většiny zbaví a jestli SUV budou i za pár let taková modla, jakou jsou dnes, ví jen bůh...















Ford Mondeo a jeho americký bratr Fusion to mají do budoucna spočítané. Studie naznačuje, že úplné opuštění tohoto a jiných tradičních segmentů bude mít na Ford jiný dopad, než sám čeká
Zdroj: Cox Automotive
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před hodinouMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 3 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 4 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva