Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie ukázala, jak moc Ford riskuje ukončením výroby většiny osobních aut
2.9.2018 | Petr Prokopec
Rozhodnutí modrého oválu zaříznout téměř všechna auta, co nejsou SUV a pick-upy, je neskutečně riskantní. Studie ukázala, že další vývoj vůbec nemusí probíhat podle představ Fordu.
Před několika měsíci Ford překvapil oznámením, že v Americe končí s veškerými vozy, které nejsou Mustang, SUV nebo pick-up. Z klasických modelů měl původně měl zůstat v nabídce alespoň Focus v „allroadovém” provedení, ale protože by musel být dovážen z Číny a nově by tedy jeho import podléhal vysokému clu, i z tohoto plánu sešlo. V USA tedy byl nebo bude ukončen prodej všech hatchbacků a sedanů, mezi něž spadá krom Focusu i Fiesta a Fusion, u nás Mondeo. A jelikož Ford dnes spoustu modelů nabízí pro celý svět v jediném provedení, k zásadní redukci portfolia dojde i na Starém kontinentu, kde to krom Mondea odnesou třeba i MPV.
Již v době oznámení americké čistky bylo zřejmé, že strategie Fordu má na jednu stranu své racionální jádro. Automobilka odstaví modely, se kterými nedosahuje zisku, a zaměří se pouze na ty ziskové. Nicméně zároveň je jasné, že Ford poněkud riskantně sází na jedinou kartu. SUV jsou dnes v módě a s pick-upy se automobilce daří v USA pomalu věky, ale kdo říká, že se situace jednou nezmění? Však jejich rozměry, tvary a hmotnosti nejsou zrovna v souladu s maximalizací efektivity jakéhokoli auta, ta elektrická nevyjímaje.
Ford tedy v podstatě dělá totéž, co hráč v kasinu sázející na černou nebo červenou - vyhrát může, ale také nemusí. Není to ovšem jediné riziko, neboť i když Američané na modelech jako je Fiesta, Focus a Mondeo nevydělávají, pořád je zvyklá je kupovat spousta lidí. Automobilka přitom předpokládá, že když je z nabídky stáhne, zákazníci zůstanou věrní Fordu a místo kompaktního hatchbacku sáhnou po kompaktním SUV. Jenže to se stát nemusí a pravděpodobně ani nestane.
Není to naše obava, takový scénář maluje studie společnosti Cox Automotive. Ta se zaměřila právě na plán Fordu opustit některé tržní segmenty, což mělo řadu lidí nejen překvapit, ale především popudit. A rozhněvaný zákazník je asi tím nejhorším, co by si mohl modrý ovál přát. Je totiž pravděpodobné, že takový již u automobilky nenakoupí.
Dle studie by tedy více než polovina stávajících majitelů sedanů a hatchbacků značky Ford přešla k jinému výrobci, pokud automobilka opravdu splní své prohlášení a daná teritoria opustí. Jen 10 procent přiznává, že by následně sáhlo po crossoveru či SUV stejné značky, zatímco Mustang by si pořídilo 5 procent respondentů a nový pick-up by zvolila 3 procenta dotázaných. Fordu by tedy nezůstalo věrných ani 20 % stávajících majitelů „klasických aut”.
Autoři studie dodávají, že zákazníci v těchto segmentech jsou velmi konzervativní, nakonec i právě proto nepodléhají módě zvané SUV. Ford tak sice na jednu stranu eliminuje svou nabídku v automobilových třídách, na kterých nevydělává, na druhou stranu ale opouští i segmenty, ve kterých má zákazníky věrné tomu kterému autu, nikoli značce jako takové. O tyto klienty tak z většiny zcela přijde, a to zkrátka může hodně bolet.
V americkém Dearbornu by tedy měli zpozornět, neboť odliv lidí od modrého oválu vlastně již započal - hned 53 procent lidí, kteří prodávají model Fusion, míří k Hondě (pro Accord, Civic či CR-V) a Toyotě (pro Camry či RAV4), protože Ford stejného typu už nemá budoucnost. Mimo to na oznámení Fordu již reagují konkurenti. Například General Motors se na budoucnost vyloženě těší. Jak uvedl firemní viceprezident pro prodej Kurt McNeil, automobilka vidí v kroku modrého oválu „neskutečnou příležitost, jak pomocí širokého portfolia ukovat nové a silnější pouto se zákazníky“. Stěžejní přitom budou právě sedany slibující nižší provozní náklady než SUV.
Jsme tedy vskutku zvědavi, jak riskantní plán automobilky dopadne. Je možné, že škody pro Ford budou malé a za pár let si budeme říkat, jak firmě nakrásně vzrostly zisky. Tato studie ale naznačuje, že tak jednoduché to mít nebude - zákazníků hatchbacků a sedanů se z většiny zbaví a jestli SUV budou i za pár let taková modla, jakou jsou dnes, ví jen bůh...
Ford Mondeo a jeho americký bratr Fusion to mají do budoucna spočítané. Studie naznačuje, že úplné opuštění tohoto a jiných tradičních segmentů bude mít na Ford jiný dopad, než sám čeká
Zdroj: Cox Automotive
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva