Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat

Že časy skoro nekritické popularity SUV nebudou trvat věčně, se říká už dlouho. Kdy jim ale skutečně bude konec? Dle ankety Nissanu takový moment přijde velmi brzy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat

23.5.2019 | Petr Prokopec

Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že časy skoro nekritické popularity SUV nebudou trvat věčně, se říká už dlouho. Kdy jim ale skutečně bude konec? Dle ankety Nissanu takový moment přijde velmi brzy.

Ford v loňském roce překvapil celý svět. Americká automobilka se rozhodla, že udělá opravdu radikální čistku ve své nabídce a přes palubu pošle prakticky vše, co není pick-up nebo SUV. S podobnými plány záhy vyrukoval i konkurenční General Motors a podobné úmysly má také koncern FCA. Na první pohled to není úplně nelogické, neboť vozy s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem mají momentálně ve Státech na kontě 60 procent z celkových registrací a i v Evropě se situace vyvíjí stejným směrem.

Otázkou nicméně je, jak dlouho tato móda potrvá. O konci obliby SUV se mluví již nějakou tu dobu, poptávka ale prozatím konstantně roste. Dá se ovšem předpokládat, že tomu tak nebude donekonečna. I proto od chvíle, kdy Ford oznámil své záměry, mluví analytici o velkém riziku, které hodlá automobilka s modrým oválem ve znaku podstoupit. A jak ukazuje anketa uspořádaná Nissanem, podobný názor má také hodně Američanů.

Japonská automobilka se zeptala lidí ve věku 18 a 65 let, co mají v úmyslu si koupit jako své příští auto. Z odpovědí ale nejspíše byla překvapena i ona, neboť hned 86 % respondentů ve věku 18-34 let, kteří momentálně sedan nevlastní, uvedlo, že jeho koupi zvažuje, a to v blízké či vzdálenější budoucnosti. Podobně na tom byla i skupina lidí ve věku 35-50 let, v jejímž případě je zájem o tříprostorové vozy 81procentní.

Důvody má být to, že byť SUV nabídnou vysokou funkčnost, v případě sedanu je dle jejich majitelů ještě vyšší. Jako nejoblíbenější aspekt ji uvedlo hned 95 procent vlastníků, zatímco u aut se zvýšeným podvozkem je to o procento méně. Navíc hned 89 procent majitelů sedanů je se svým vozem plně spokojeno, zatímco u SUV je toto číslo výrazně nižší.

Nissan proto říká, že jít cestou americké trojky není moudré a že toho zmíněné značky budou litovat. Konec éry SUV má být za humny a jakmile nastane, značky jako Ford nebudou mít zákazníkům co prodávat, neboť na trhu jinak koncipovaných aut nebudou mít nic v nabídce a lidé už je jako výrobce takových vozů ani nebudou vnímat. Japonská automobilka proto hodlá pokračovat ve své strategii, ve které mají sedany své místo. Modely jako Altima, Versa či Maxima se modernizace už dočkaly, Sentra zakrátko dorazí v úplně nové generaci. Novinek ale ve výsledku bude daleko více, za což Američané mohou poděkovat právě Fordu či General Motors.

„V segmentu se sedany vidíme velkou příležitost, a právě proto budeme pokračovat v odhalování nových či modernizovaných vozů,“ uvedl k tématu marketingový šéf americké divize japonské značky Rob Warren. Ten zároveň dodal, že „mezi našimi zákazníky jsou sedany extrémně populární“. A zejména přiznal, že absence Fordu, GM a FCA na trhu se sedany „bude vytvářet daleko více příležitostí pro Nissan“.

Warren mimo to tvrdí, že zamilovanost mladší klientely do sedanů je plně pochopitelná. Zatímco dříve se vyznačovaly spíše nudným vzezřením, neboť měly oslovovat konzervativní klientelu, nově dostávají do vínku daleko více agrese. A právě na to zákazníci slyší, zvláště když kurážný vzhled je doprovázen kombinací flexibility, hodnoty a nižší spotřeby, než je tomu u SUV. Otázkou pochopitelně je, jak moc lze tato očekávání vztahovat na Evropu. Ale protože místní prodejní trendy s odstupem několika let následují ty americké, nelze předpokládat, že pokud móda SUV pomine za oceánem, u nás se dříve nebo později dočkáme téhož.


Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 1 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 01Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 2 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 02Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 3 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 03Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 4 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 04Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 5 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 05Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 6 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 06Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 7 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 07Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 8 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 08Konec obliby SUV má být blíže, než si myslíme, některé značky mohou litovat - 9 - Nissan Versa Altima Maxima nova sada 09
Nissan na základě nové ankety zjistil, že SUV hodlá dát brzy vale mnohem více zákazníků, než se předpokládalo. Pouštět modely jako Versa, Altima či Maxima k vodě tak nehodlá, na rozdíl od Fordu a dalších konkurentů

Zdroj: Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.