Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy

(doplněno) Na Ringu nebude nikdo moci usilovat o rekordní čas na kolo, i kdyby si jej pronajal sám. Jsme tak možná na konci jedné velké éry.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy

19.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(doplněno) Na Ringu nebude nikdo moci usilovat o rekordní čas na kolo, i kdyby si jej pronajal sám. Jsme tak možná na konci jedné velké éry.

Doplněno 20:00: Venku už je i oficiální tiskové prohlášení provozovatele okruhu Capricorn Nürburgring GmbH, které potvrzuje zmíněné - rozšíření omezení rychlosti na všechny formy užívání okruhu a zákaz pokusů o rekordní kola na okruhu jako důsledek. Konkrétně v něm stojí: „Po tragické nehodě ze dne 28. března 2015 zavedla Německá asociace motorsportu (DMSB) rychlostní limity pro závody na Nürburgringu. Capricorn Nürburgring GmbH se rozhodl rozšířit tyto limity na ostatní aktivity na Nordschleife, což je důvod, proč rekordní jízdy na Nürburgring Nordschleife momentálně nejsou povolené.”

Vysvětlení, proč si nový provozovatel okruhu dobrovolně podkopává vlastní podnikání, ve zmíněném zřejmě budete hledat obtížně. Rizika na Nordschleife jsou dlouhodobě stejná, motoristický sport a nehody k sobě patří, bohužel i ty tragické. Nevíme, co je nyní provozovatel schopen udělat, co nebyl schopen udělat v minulých měsících a co se může změnit do konce roku. Čas snad poví více...


Nehoda, ke které došlo na Severní smyčce Nürburgringu letos v březnu a která si vyžádala život jednoho z diváků, má pro všechny petrolheady smutnou dohru. Jako by nestačilo, že smutná byla sama o sobě.

Již na začátku dubna jsme psali o omezeních rychlosti na některých místech, která byla v návaznosti na tuto událost zavedena. Znělo to dost absurdně, zvláště když platila jen v závodech, kdy jsou bezpečnostní omezení na trati logicky vyšponována k maximu. Ty, kteří Nordschleife navštěvují v rámci veřejných dnů, tzv. turistických jízd, to nemuselo příliš trápit, v mezičase se ale omezení potichu rozšířila i ně. Zmiňované limity mají daleko k devadesátce, přesto na trati platí a vedení je vymáhá. Už jsou zdokumentovány případy, kdy byli řidiči pro překročení těchto limitů vyloučeni z užívání trati po zbytek dne.

Jako by toto nebylo samo o sobě dosti tristní, byl čerstvě zaveden i zákaz pokoušet se o překonání rekordu trati. Tedy přímo takto nové nařízení nejspíše nezní, i když jej původní zdroj této informace - tvůrce dokumentu Apex o vývoji Koenigseggu One:1 - takto prezentuje. Půjde spíše o stejný výsledek mající rozšíření platnosti výše uvedených omezení i na chvíle, kdy si výrobce nebo kdokoli jiný pronajme celou trať pro sebe a také za to zaplatí. Zní to dost absurdně, však v tu chvíli jezdí po trati jen on sám, žádná jiná auta, o kterých neví, se kterými nemůže komunikovat.

Ovšem, to nezabraňuje zvědavcům jeho pokusy sledovat a také Flugplatz, kde se ona tragická nehoda udála, nedělá o nic bezpečnější. Jenže když už si někdo pronajme celý areál, jakýkoliv, měl by moci si tam dělat, co chce. V rámci určitých rozumných pravidel, pochopitelně, ale zákaz pokoušení se o co nejrychlejší objetí kola závodního okruhu rozumné pravidlo není ani náhodou. Je to, jako byste si rezervovali salonek v restauraci a bylo vám zakázáno v něm sedět, jíst, pít a debatovat.

Rozšíření omezení znamenající ve výsledku zákaz pokusů o dosažení jakéhokoli rekordu (tedy minimálně absolutního, může být zavedena nová kategorie - nejlepší čas na Nordschleife s omezeními rychlosti, nezní to skvěle?) má ještě jeden dost podezřelý rozměr. Přichází jen pár dnů před tím, než se měl o rekord kola pokoušet zmiňovaný Koenigsegg One:1. Tenhle stroj má tisíc koní na tunu a takovým poměrem se nemůže chlubit ani jeden z tria moderních hypersportů LaFerrari, Porsche 918 a McLaren P1. A právě Porsche 918 Spyder objelo Nordschleife za 6:57 a podle odhadů a výpočtů má být One:1 drtivě rychlejší, prý i o více než 10 vteřin.

Porsche ale není jediná odnož Volkswagenu, která by byla radši, aby One:1 po Ringu muselo jet pomalu. Také Lamborghini Aventador LP750-4 SV, stroj konvenčního pohonu, brutálního výkonu a pokročilé aerodynamiky, zajelo Nordschleife pod 7 minut, a to údajně pouhý den před rozšířením omezení rychlosti na všechny formy pronájmu trati bez rozdílu.

Zákaz pokoušení se o rekord kola zatím nemá nekonečnou platnost, alespoň podle dostupných zdrojů. Jeho dočasnost ale nemá konce zrovna v dohledné době - má být v platnosti do konce letošního roku. Pak má být toto rozhodnutí znovu posouzeno a případně změněno. Jestli ovšem zmizí, je otázkou - změny k horšímu na jakýchkoliv silnicích se jen výjimečně vrací zpět. Vzpomeňme na rychlostní limity na běžných silnicích, které vznikaly v průběhu druhé poloviny 20. století zejména kvůli snížení spotřeby paliva. Ropy se ale později našlo víc a stále se objevují další a další naleziště, ale rychlostní limity ne a ne zmizet. Z úplně jiných důvodů.

Není vyloučeno, že stojíme u konce jedné éry Nordschleife. Éry velmi zajímavé a vzrušující, i když nebezpečné. Éry, při níž výrobci aut skoro všech tříd usilovali o co nejlepší kolo právě v té jejich a nepochybně tím dělali svá auta stále lepšími. Když tohle zmizí, může to automobilový svět nadobro změnit - mohou se najít jiné okruhy, na nichž budou výrobci usilovat o rekordy, dozajista se ale nenajde jiná Severní smyčka Nürburgringu. Ta je na světě jen jedna.

Buďme zatím rádi, že jsou veřejné jízdy zachovány, třebaže i ony jsou ochromeny omezením rychlosti. A jeďme se po Ringu projet, dokud to je vůbec možné. Po dnešku je zase o něco reálnější scénář, kterého se petrolheadi léta bojí - že Ring bude prostě zavřený. S rychlostními limity a faktickým zákazem používat jej k tomu, k čemu je stvořen, jsme tomuto okamžiku blíže než kdy dříve...


Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 1 - Nordschleife speed limits 2015 01Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 2 - Nordschleife speed limits 2015 02Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 3 - Nordschleife speed limits 2015 03Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 4 - Nordschleife pruvodce mapa 01Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 5 - Nordschleife pruvodce mapa 02Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 6 - Nordschleife pruvodce mapa 03
Pokusy o rekord Nordschleife jsou oficiálně zakázány rozšířením platnosti nových limitů na veškeré formy pronájmu trati. Smysl tohoto opatření nám uniká

Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 7 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT2 NS 21Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 8 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT2 NS 22Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 9 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT2 NS 23Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 10 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 020Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 11 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 021Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 12 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 024Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 13 - Test BMW M135i Nordschleife 60Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 14 - Test BMW M135i Nordschleife 62Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 15 - Test BMW M135i Nordschleife 63
Také my jsme s několika auty s časem na Nordschleife soupeřili, teď už to možné není

Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 16 - Porsche 918 Spyder rekord Nurburgring Nordschleife 02Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 17 - Porsche 918 Spyder rekord Nurburgring Nordschleife 03Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy - 18 - Porsche 918 Spyder rekord Nurburgring Nordschleife 04
Rekord Porsche 918 Spyder mezi produkčními auty na Severní smyčce už možná nikdy nebude překonán

Zdroj: Apex přes Worldcarfans, BTG

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.