Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec jedné éry? Na Nordschleife zakázali pokusy o rekordy
19.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(doplněno) Na Ringu nebude nikdo moci usilovat o rekordní čas na kolo, i kdyby si jej pronajal sám. Jsme tak možná na konci jedné velké éry.
Doplněno 20:00: Venku už je i oficiální tiskové prohlášení provozovatele okruhu Capricorn Nürburgring GmbH, které potvrzuje zmíněné - rozšíření omezení rychlosti na všechny formy užívání okruhu a zákaz pokusů o rekordní kola na okruhu jako důsledek. Konkrétně v něm stojí: „Po tragické nehodě ze dne 28. března 2015 zavedla Německá asociace motorsportu (DMSB) rychlostní limity pro závody na Nürburgringu. Capricorn Nürburgring GmbH se rozhodl rozšířit tyto limity na ostatní aktivity na Nordschleife, což je důvod, proč rekordní jízdy na Nürburgring Nordschleife momentálně nejsou povolené.”
Vysvětlení, proč si nový provozovatel okruhu dobrovolně podkopává vlastní podnikání, ve zmíněném zřejmě budete hledat obtížně. Rizika na Nordschleife jsou dlouhodobě stejná, motoristický sport a nehody k sobě patří, bohužel i ty tragické. Nevíme, co je nyní provozovatel schopen udělat, co nebyl schopen udělat v minulých měsících a co se může změnit do konce roku. Čas snad poví více...
Nehoda, ke které došlo na Severní smyčce Nürburgringu letos v březnu a která si vyžádala život jednoho z diváků, má pro všechny petrolheady smutnou dohru. Jako by nestačilo, že smutná byla sama o sobě.
Již na začátku dubna jsme psali o omezeních rychlosti na některých místech, která byla v návaznosti na tuto událost zavedena. Znělo to dost absurdně, zvláště když platila jen v závodech, kdy jsou bezpečnostní omezení na trati logicky vyšponována k maximu. Ty, kteří Nordschleife navštěvují v rámci veřejných dnů, tzv. turistických jízd, to nemuselo příliš trápit, v mezičase se ale omezení potichu rozšířila i ně. Zmiňované limity mají daleko k devadesátce, přesto na trati platí a vedení je vymáhá. Už jsou zdokumentovány případy, kdy byli řidiči pro překročení těchto limitů vyloučeni z užívání trati po zbytek dne.
Jako by toto nebylo samo o sobě dosti tristní, byl čerstvě zaveden i zákaz pokoušet se o překonání rekordu trati. Tedy přímo takto nové nařízení nejspíše nezní, i když jej původní zdroj této informace - tvůrce dokumentu Apex o vývoji Koenigseggu One:1 - takto prezentuje. Půjde spíše o stejný výsledek mající rozšíření platnosti výše uvedených omezení i na chvíle, kdy si výrobce nebo kdokoli jiný pronajme celou trať pro sebe a také za to zaplatí. Zní to dost absurdně, však v tu chvíli jezdí po trati jen on sám, žádná jiná auta, o kterých neví, se kterými nemůže komunikovat.
Ovšem, to nezabraňuje zvědavcům jeho pokusy sledovat a také Flugplatz, kde se ona tragická nehoda udála, nedělá o nic bezpečnější. Jenže když už si někdo pronajme celý areál, jakýkoliv, měl by moci si tam dělat, co chce. V rámci určitých rozumných pravidel, pochopitelně, ale zákaz pokoušení se o co nejrychlejší objetí kola závodního okruhu rozumné pravidlo není ani náhodou. Je to, jako byste si rezervovali salonek v restauraci a bylo vám zakázáno v něm sedět, jíst, pít a debatovat.
Rozšíření omezení znamenající ve výsledku zákaz pokusů o dosažení jakéhokoli rekordu (tedy minimálně absolutního, může být zavedena nová kategorie - nejlepší čas na Nordschleife s omezeními rychlosti, nezní to skvěle?) má ještě jeden dost podezřelý rozměr. Přichází jen pár dnů před tím, než se měl o rekord kola pokoušet zmiňovaný Koenigsegg One:1. Tenhle stroj má tisíc koní na tunu a takovým poměrem se nemůže chlubit ani jeden z tria moderních hypersportů LaFerrari, Porsche 918 a McLaren P1. A právě Porsche 918 Spyder objelo Nordschleife za 6:57 a podle odhadů a výpočtů má být One:1 drtivě rychlejší, prý i o více než 10 vteřin.
Porsche ale není jediná odnož Volkswagenu, která by byla radši, aby One:1 po Ringu muselo jet pomalu. Také Lamborghini Aventador LP750-4 SV, stroj konvenčního pohonu, brutálního výkonu a pokročilé aerodynamiky, zajelo Nordschleife pod 7 minut, a to údajně pouhý den před rozšířením omezení rychlosti na všechny formy pronájmu trati bez rozdílu.
Zákaz pokoušení se o rekord kola zatím nemá nekonečnou platnost, alespoň podle dostupných zdrojů. Jeho dočasnost ale nemá konce zrovna v dohledné době - má být v platnosti do konce letošního roku. Pak má být toto rozhodnutí znovu posouzeno a případně změněno. Jestli ovšem zmizí, je otázkou - změny k horšímu na jakýchkoliv silnicích se jen výjimečně vrací zpět. Vzpomeňme na rychlostní limity na běžných silnicích, které vznikaly v průběhu druhé poloviny 20. století zejména kvůli snížení spotřeby paliva. Ropy se ale později našlo víc a stále se objevují další a další naleziště, ale rychlostní limity ne a ne zmizet. Z úplně jiných důvodů.
Není vyloučeno, že stojíme u konce jedné éry Nordschleife. Éry velmi zajímavé a vzrušující, i když nebezpečné. Éry, při níž výrobci aut skoro všech tříd usilovali o co nejlepší kolo právě v té jejich a nepochybně tím dělali svá auta stále lepšími. Když tohle zmizí, může to automobilový svět nadobro změnit - mohou se najít jiné okruhy, na nichž budou výrobci usilovat o rekordy, dozajista se ale nenajde jiná Severní smyčka Nürburgringu. Ta je na světě jen jedna.
Buďme zatím rádi, že jsou veřejné jízdy zachovány, třebaže i ony jsou ochromeny omezením rychlosti. A jeďme se po Ringu projet, dokud to je vůbec možné. Po dnešku je zase o něco reálnější scénář, kterého se petrolheadi léta bojí - že Ring bude prostě zavřený. S rychlostními limity a faktickým zákazem používat jej k tomu, k čemu je stvořen, jsme tomuto okamžiku blíže než kdy dříve...






Pokusy o rekord Nordschleife jsou oficiálně zakázány rozšířením platnosti nových limitů na veškeré formy pronájmu trati. Smysl tohoto opatření nám uniká
Také my jsme s několika auty s časem na Nordschleife soupeřili, teď už to možné není
Rekord Porsche 918 Spyder mezi produkčními auty na Severní smyčce už možná nikdy nebude překonán
Zdroj: Apex přes Worldcarfans, BTG
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva