Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kompenzace za Dieselgate v Evropě definitivně nebude, VW by položila
5.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud by německý koncern aplikoval Evropě stejný postup jako v USA, přišel by na buben. A donutit jej k tomu podle všeho nelze.
Zanedlouho tomu bude rok, co zámořská organizace pro ochranu životního prostředí EPA vytáhla na světlo světa kauzu Dieselgate. Ta se stala největším skandálem v historii koncernu VW Group a možná i celé historii automobilismu, který pro firmu mohl být i likvidační. Nedávné skutečnosti ale naznačily, že tak dalekosáhlé důsledky mít nebude. Volkswagen totiž dosáhl dohody s americkými regulátory, díky čemuž jej tamní část kauzy vyjde na 14,7 miliardy dolarů (cca 361,34 mld. Kč).
To je pro běžného smrtelníka nepředstavitelně obrovská suma peněz, pro aktuálně největší automobilový koncern světa jde ale o peníze, které dokáže dát dohromady. Do této sumy jsou navíc započítány opravdu veškeré myslitelné náklady, včetně investice do fondu na ochranu životního prostředí a na vývoj „bezemisních“ vozů. Volkswagen se v rámci této dohody také zavázal vykoupit zpět všech zhruba 482 tisíc aut osazených dieselem TDI EA 189 s tzv. odpojovacím zařízením a odškodnit musí i majitele, pakliže o to či ono tedy budou stát. O výši částek bude rozhodovat poměrně komplikovaný mechanismus, který jsme též do detailu popsali.
Zrovna tato část dohody je trnem v oku evropským politikům, kteří pro motoristy ze Starého kontinentu požadují stejnou kompenzaci. Komisařka Evropské unie Elzbieta Bienkowska v tomto směru dokonce uvedla, že by nebylo fér, kdyby se Volkswagen choval ke zdejším zákazníkům jinak než k těm americkým jen proto, že zde existuje odlišný, tedy rozumějte benevolentnější, systém týkající se emisí.
Na tento fakt ovšem nezapomíná šéf koncernu Matthias Müller, který se tento týden sešel s Bienkowskou v Bruselu. Při té příležitosti jí přitom vysvětlil, že „ve Spojených státech jsou limity přísnější, což dělá modifikace (motorů) mnohem komplikovanějšími. A zpětný výkup aut je (ze strany zákazníků) dobrovolný, což by kupříkladu v takovém Německu možné nebylo.“
Tím Müller jen narážel na zákony, které by zřejmě Volkswagenu přikázaly povinný výkup všech inkriminovaných vozů. To by již v rámci německého trhu mohlo být likvidační, stejně jako by pro koncern byla neúnosná kompenzace ve stejné míře jako ve Státech. „Nemusíte být matematikem, abyste si uvědomili, že tak vysoké sumy by přesáhly možnosti VW.“
Přestože tedy na Volkswagen tlačí více politiků než jen Bienkowska, evropští zákazníci se kompenzace definitivně nedočkají. Zčásti i proto, že Volkswagen věří, že na Starém kontinentu žádná pravidla neporušil. V tom mu dávají zapravdu kauzy jiných značek, ve kterých jde taktéž o jistou formu odpojovacího zařízení. To ale v případě takového Opelu prý primárně slouží k ochraně motoru, pročež je legální.
Německá automobilka má sice své tvrzení podložit důkazy, nicméně ty si nejspíše obstará velmi snadno. Dá se tedy předpokládat, že kdyby došlo k odhalení „chytrého“ softwaru v Evropě, Volkswagen by namísto přiznání použil podobnou mlžící taktiku a nikdo by neřekl ani slovo. Na tento fakt ale politici evidentně raději zapomněli a místo toho nyní raději honí politické body...
Šéf koncernu VW Group Matthias Müller potvrdil, že Evropané mohou na kompenzace v americkém měřítku zapomenout
Zdroje: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva