Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu zbylo mocnému 8,0 V10 v zanedbaném Viperu za 400 tisíc Kč?
8.1.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zachovalý Viper jakékoli generace a roku výroby stojí v Evropě alespoň 1 milion Kč. Tento stál 250 tisíc a dalších 150 spolkly opravy. Co z něj zbylo?
Dodge Viper je legenda, dnes stále ještě živoucí. Čemu všemu za to vděčí, jsme detailně probírali loni a pokud jste náš článek četli, víte, že nejde jen o jeho extrémní motor či všemožné svéráznosti, které mu dávají jedinečný charakter. Byl a je to i velmi rychlý vůz, který dnes v provedení ACR umí porážet i hypersporty „Svaté trojice”. To všechno je krásné, podobný kultovní statut se ale stará minimálně o jednu nepříjemnost - vytrvalý růst cen.
I u nás šlo kdysi koupit Vipery za méně, dnes v inzerci najdete nejlevnější kus z roku 1996 za asi 920 tisíc Kč, shodou okolností stojí v ČR. To je ale spíše extrém, průměrná cena i takto starých aut je výše a pokud si usmyslíte, že toužíte třeba po verzi GTS, bez 1,5 milionu Kč skoro nemá smysl začít hledat. A v USA je situace podobná - slušný kus přijde na 40 a více tisíc USD, což je též přes milion. A je opravdu celkem jedno, o jakou generaci a provedení se jedná, jakmile jde o hezký kus, cena je vysoko.
Pokud tedy po tomto autě zatoužíte a nemáte po ruce podobné peníze (nehledě na to, že živit tohle auto nebude úplně levné - už ta spotřeba), můžete si o něm nechat leda zdát. A nebo ne? Ne nutně - podobně, jako se lze k supersportu dostat levněji opravou bouračky, lze se k němu dostat za méně i koupí hodně ošuntělého kusu.
To je či spíše byl i případ vozu, který vidíte na fotkách. Pořídil si ho kamarád nám dobře známého Roba Ferrettiho a právě Rob se rozhodl zdokumentovat jeho návrat... blíže k hvězdám, řekněme. Onen kamarád se jmenuje Vinny Russo a vybral si v inzerci Viper RT/10 z druhé fáze existence první generace tohoto stroje z roku 2001. Stál pouhých 10 000 dolarů, dnešním kursem tedy něco přes 250 tisíc Kč, na Viper velmi malé peníze. Mělo to ale své důvody a nebyla mezi nimi kilometráž, vůz měl v době pořízení najeto necelých 52 tisíc km. Auto bylo od pohledu ošuntělé, mělo např. na některých místech extrémně poškrábaný lak, jinde dost poškozený, na dalších zcela chybějící. Ani interiér nebyl dvakrát fit a především - motor nepracoval, jak měl, běžel jen na 7 válců.
Důvody toho všeho nebyly jasně známé, Vinny se ale rozhodl jít do rizika. To představoval hlavně onen motor, úplný skok po hlavě do vody to ale přece jen nebyl. Podle rad zkušenějších je osmilitr tohoto stroje velmi odolným kusem „železa” a pokud se na něm pokazí něco, co vede k běhu na méně než 10 válců, je to obvykle hlava. A tu zase není tak drahé koupit použitou - ceny se pohybují do 40 tisíc Kč.
Jak ale říká Rob, jsou tu tři oblasti, v nichž byl tento Viper zanedbáván jeho prvním majitelem a které bylo třeba dát dokupy - exteriér, interiér a mechanika. Pochopitelně, podobné auto nezačnete opravovat tím, že ho přeleštíte, takže bylo nutné opravit jeho techniku.
V případě motoru byl skutečně problém s hlavou, kterou stačilo vyměnit za jinou, „zdravou”. Pokud si všimnete místa s chybějícím lakem na prahu dveří, bylo to způsobeno přehříváním výfuku vedeným v něm - skoro s podivem, že auto neshořelo celé. Byl tu poničený katalyzátor, tak šel ven, nahradila ho (na obou stranách) jen trubka, což pomohlo zvuku a mohlo i výkonu. Motor opravili u Hennesseyho, kde autu dopřáli také nové brzdy Baer a majitel přidal i kola z druhé generace Zmije.
Interiér, jakkoli se na původních fotkách zdá být zničený, nakonec nebyl v tak špatném stavu. Většinu problémů vyřešilo jen (relativně nákladné) čištění za 300 USD, tedy skoro 8 000 Kč a jediný opravdu poničený díl, madlo ruční brzdy, zatím zůstal kde je. Exteriér si pak zatím vysloužil jen přeleštění - chybějící, otrhaný či poškrábaný lak bude potřebovat přelakování, na které zatím nedošlo.
Co je ale podstatné, tohle auto jede jako Viper, v tomto směru už mu nechybí nic. Dostat jej do technicky bezchybného stavu přitom stálo i s pořizovací cenou pouze 16 000 dolarů, tedy něco přes 400 tisíc Kč. Pochopitelně, je v tom dost práce majitele, ale ten není vyloženě tím kutilem, který by si udělal všechno sám - viz oprava motoru a výměna brzd u Henneysseyho. Majitel předpokládá, že dostat auto do perfektního stavu i po vizuální stránce pak přijde i s jeho pořízením na nějakých 22 000 USD, asi 560 tisíc Kč. To je pořád skoro polovina, co by takové auto stálo v perfektním stavu rovnou. A je otázkou, jak perfektní by nakonec byl...
Největším problémem tohoto auta ale byl motor, který se zasloužil o jeho nízkou cenu. Je tedy po opravě skutečně fit a pokud, kolik výkonu dává takové monstrum po 15 letech existence? To bylo změřeno na „brzdě” a výsledky jsou překvapivě pozitivní - při třech měřeních se pohyboval mezi 417 a 421 hp, 423 a 427 koňmi (PS) na kolech. To je opravdu hodně slušný výsledek, uvážíme-li, že jako nové mělo toto auto mít 456 koní na klice.
Budeme-li kalkulovat s obvyklou, 15% ztrátou v převodovém ústrojí, jsme i u takto starého auta blízko 500koňové hranice. Pochopitelně, zmizely katalyzátory, což výkonu nejspíše prospělo, i tak je ale vidět, že osmilitrová líheň zmijího hadu tady nepozbyla nic ze své zlověstnosti a její desetiválec je skutečně stroj, od něhož lze i po letech očekávat vysoký výkon.
Podívejte se sami na ono auto i výsledky z brzdy, prozradí ještě více. My se k němu jistě rádi znovu vrátíme, až bude dokonale fit i po vzhledové stránce. Pak zřejmě budeme moci jen žasnout, k jak úchvatnému autu se dá dostat za cenu lépe naspecifikovaného kompaktu...
Takto auto vypadalo po koupi za v přepočtu asi 250 tisíc Kč
Problém byl hlavně motor a jeden z výfuků
Takto vypadá dnes, spíše po pouze základní vizuální „čistce”
Technika je ale znovu fit - brzdy Baer jsou prý lepší než tovární, výfuk opravený a výkon motoru s novou hlavou je opravdu vysoký
Zdroj: superspeedersRob@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva