Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal
14.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Ford Focus RS má kvůli poddimenzovanému mezichladiči v horní třetině otáček omezený výkon. Přesto ho má víc, než Ford udává.
Dlouho před odhalením nového Focus RS Ford říkal, že se výkon vpzu bude pohybovat okolo 320 koní. Pak jsme se při definitivním představení dozvěděli, že motor dává 350 koní a 440 Nm. Jenže oficiální hodnoty výkonu můžou být od těch skutečných odlišné, proto budiž dobrou zprávou, že někdo vzal Focus RS na motorovou brzdu.
Byl to konkrétně Matt Farah z magazínu The Smoking Tire, a to u příležitosti úpravy svého vlastního Focusu RS firmou Mountune. Změřil ho před i po tuningu a výsledky jsou skutečně pozoruhodné. Podle oficiálních specifikací Fordu má míst sériový Focus RS výkon 350 hp točivý moment 350 lb/ft. Přepočteno na metrické hodnoty kontinentální Evropy to znamená 354,6 koní a 474,5 Nm.
První měření sériového auta ukázalo 326,2 k a 477,2 Nm. Připomínáme, že tato naměřená čísla platí pro výkon a točivý moment na kolech, nikoliv na výstupu z motoru, jak je udává web automobilky. Máme před sebou auto s pohonem všech kol, takže můžeme počítat s nejméně 15% ztrátou v pohonném ústrojí. Po jejím započtení bychom byli na přibližně 384 k a 560 Nm na výstupu z motoru - a tedy u závěru, že oficiální čísla Fordu jsou opravdu konzervativní.
Farah si od firmy Mountune objednal paket B3, který obsahuje lepší sání a přemapování řídící jednotky a přijde zhruba na 1 500 dolarů, tedy asi 36 700 korun. Než to odsoudíte jako vysokou cenu, podívejte se na výsledky. Po úpravě bylo tomuto Focusu RS na kolech naměřeno 350,6 k a 597,9 Nm. Po započtení ztráty jako výše bychom byli na cca 412 k a úctyhodných 700 Nm na výstupu z motoru.
Z motoru, který má pořád jen čtyři válce a 2,3 litru objemu, nutno dodat. Na něco takového je 700 Nm opravdu úctyhodné číslo a po stránce výkonu se díváme na 182,4 koně na litr. Matt Farah o tuningu svého Focusu informoval na Instagramu a ukázal tam i graf průběhu výkonu před a po úpravou. Vidíme zejména výrazný nárůst točivého momentu ve 3 000 - 3 500 otáčkách a adekvátní posun výkonu výše.
Farahův Focus RS zamířil na brzdu
Výkon a točivý moment Focusu RS vzrostl po úpravě Mountune opravdu slušně. Už sériové hodnoty jsou ale sympatické
Matt Farah nicméně není jediný, kdo vzal Focus RS na brzdu, máme tu také video z kanálu Blake's Garage, které vzalo na brzdu jiný kousek. Tentokrát ale byl odpojen zadní elektronicky řízený diferenciál, což z auta v podstatě udělalo předokolku. Že něco takového vůbec lze provést je překvapivé, ale na videu se můžeme přesvědčit, že stačí odpojit konektor k zadnímu diferenciálu a je to.
Máme tedy před sebou předokolku, a to proto, že daná brzda údajně nebyla stavěná na měření vozu s pohonem všech kol. Ovšem řídící elektronika motoru dost pravděpodobně snížila výkon, protože měla za to, že vůz je poškozen. Proto byla v tomto případě naměřena nižší čísla, i když se také díváme na Focus RS americké specifikace.
Před úpravami brzda ukázala 285,7 k a 444,7 Nm, po úpravách to bylo 305 k a 523,3 Nm. Mezi úpravy patřilo kromě přemapování řídící jednotky motoru také nový výfuk od Millteku, nové sání od firem Mountune a Cobb a nové ovládací prvky turbodmychadla od Turbosmart.
Na video se můžete podívat níže a poslechnout si tam, jak o tomto voze hovoří provozovatel této brzdy. K zajímavým informacím patří, že okolo 4 800 - 4 900 otáček se začíná dost zahřívat mezichladič stlačeného vzduchu, což vede k menší efektivitě, vyšším teplotám ve spalovací komoře a tedy i k vyššímu riziku detonačního hoření. Možná proto je také motor z výroby nastaven tak, že od nějakých 4 000 otáček vidíme poněkud nestandardní průběh točivého momentu.
Tuner hovoří také o rozdílech mezi grafy výkonu a točivého momentu tohoto Focusu RS a Subaru WRX STI. Rozhodujete-li se tedy mezi WRX STI a Focusem RS, je to právě Ford, který dokáže v sériovém stavu podávat větší výkony, a to zejména v nižších otáčkách. „Největší nárůst výkonu přinese mezichladič, myslím,” slyšíme také na videu na adresu Focusu RS.
Dozvídáme se také, že Focus RS v sériovém nastavení v určitých chvílích přivírá škrtící klapku, i když držíte plyn na podlaze. To je dnes bohužel běžné, ale v tomhle případě to pochopitelně podkopává snahu o co nejvíc točivého momentu, má-li tento motor maximum v dolní půlce otáčkoměru. To je další prostor pro úpravce...
Na posledních dvou fotkách vidíme vlevo grafy Focusu RS a WRX STI. Vpravo ukazuje červená křivka, jak moc roste teplota nasávaného vzduchu u Fordu se sériovým mezichladičem
Zdroj: The Smoking Tire
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 9 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
před 45 minutami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
před 3 hodinami - Nová Škoda Elroq se dá už teď koupit s obrovskými slevami přes 150 tisíc Kč, bude to „provar”, který automobilka ještě nezažila
před 5 hodinami - Indové ovládající Land Rover ukázali levnější vlastní obdobu chystaného Range Roveru, nevypadá vůbec zle
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.20. 13:18 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB