Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik výkonu má nový Ford Focus RS z výroby? Víc, než by jeden čekal
14.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Ford Focus RS má kvůli poddimenzovanému mezichladiči v horní třetině otáček omezený výkon. Přesto ho má víc, než Ford udává.
Dlouho před odhalením nového Focus RS Ford říkal, že se výkon vpzu bude pohybovat okolo 320 koní. Pak jsme se při definitivním představení dozvěděli, že motor dává 350 koní a 440 Nm. Jenže oficiální hodnoty výkonu můžou být od těch skutečných odlišné, proto budiž dobrou zprávou, že někdo vzal Focus RS na motorovou brzdu.
Byl to konkrétně Matt Farah z magazínu The Smoking Tire, a to u příležitosti úpravy svého vlastního Focusu RS firmou Mountune. Změřil ho před i po tuningu a výsledky jsou skutečně pozoruhodné. Podle oficiálních specifikací Fordu má míst sériový Focus RS výkon 350 hp točivý moment 350 lb/ft. Přepočteno na metrické hodnoty kontinentální Evropy to znamená 354,6 koní a 474,5 Nm.
První měření sériového auta ukázalo 326,2 k a 477,2 Nm. Připomínáme, že tato naměřená čísla platí pro výkon a točivý moment na kolech, nikoliv na výstupu z motoru, jak je udává web automobilky. Máme před sebou auto s pohonem všech kol, takže můžeme počítat s nejméně 15% ztrátou v pohonném ústrojí. Po jejím započtení bychom byli na přibližně 384 k a 560 Nm na výstupu z motoru - a tedy u závěru, že oficiální čísla Fordu jsou opravdu konzervativní.
Farah si od firmy Mountune objednal paket B3, který obsahuje lepší sání a přemapování řídící jednotky a přijde zhruba na 1 500 dolarů, tedy asi 36 700 korun. Než to odsoudíte jako vysokou cenu, podívejte se na výsledky. Po úpravě bylo tomuto Focusu RS na kolech naměřeno 350,6 k a 597,9 Nm. Po započtení ztráty jako výše bychom byli na cca 412 k a úctyhodných 700 Nm na výstupu z motoru.
Z motoru, který má pořád jen čtyři válce a 2,3 litru objemu, nutno dodat. Na něco takového je 700 Nm opravdu úctyhodné číslo a po stránce výkonu se díváme na 182,4 koně na litr. Matt Farah o tuningu svého Focusu informoval na Instagramu a ukázal tam i graf průběhu výkonu před a po úpravou. Vidíme zejména výrazný nárůst točivého momentu ve 3 000 - 3 500 otáčkách a adekvátní posun výkonu výše.



Farahův Focus RS zamířil na brzdu
Výkon a točivý moment Focusu RS vzrostl po úpravě Mountune opravdu slušně. Už sériové hodnoty jsou ale sympatické
Matt Farah nicméně není jediný, kdo vzal Focus RS na brzdu, máme tu také video z kanálu Blake's Garage, které vzalo na brzdu jiný kousek. Tentokrát ale byl odpojen zadní elektronicky řízený diferenciál, což z auta v podstatě udělalo předokolku. Že něco takového vůbec lze provést je překvapivé, ale na videu se můžeme přesvědčit, že stačí odpojit konektor k zadnímu diferenciálu a je to.
Máme tedy před sebou předokolku, a to proto, že daná brzda údajně nebyla stavěná na měření vozu s pohonem všech kol. Ovšem řídící elektronika motoru dost pravděpodobně snížila výkon, protože měla za to, že vůz je poškozen. Proto byla v tomto případě naměřena nižší čísla, i když se také díváme na Focus RS americké specifikace.
Před úpravami brzda ukázala 285,7 k a 444,7 Nm, po úpravách to bylo 305 k a 523,3 Nm. Mezi úpravy patřilo kromě přemapování řídící jednotky motoru také nový výfuk od Millteku, nové sání od firem Mountune a Cobb a nové ovládací prvky turbodmychadla od Turbosmart.
Na video se můžete podívat níže a poslechnout si tam, jak o tomto voze hovoří provozovatel této brzdy. K zajímavým informacím patří, že okolo 4 800 - 4 900 otáček se začíná dost zahřívat mezichladič stlačeného vzduchu, což vede k menší efektivitě, vyšším teplotám ve spalovací komoře a tedy i k vyššímu riziku detonačního hoření. Možná proto je také motor z výroby nastaven tak, že od nějakých 4 000 otáček vidíme poněkud nestandardní průběh točivého momentu.
Tuner hovoří také o rozdílech mezi grafy výkonu a točivého momentu tohoto Focusu RS a Subaru WRX STI. Rozhodujete-li se tedy mezi WRX STI a Focusem RS, je to právě Ford, který dokáže v sériovém stavu podávat větší výkony, a to zejména v nižších otáčkách. „Největší nárůst výkonu přinese mezichladič, myslím,” slyšíme také na videu na adresu Focusu RS.
Dozvídáme se také, že Focus RS v sériovém nastavení v určitých chvílích přivírá škrtící klapku, i když držíte plyn na podlaze. To je dnes bohužel běžné, ale v tomhle případě to pochopitelně podkopává snahu o co nejvíc točivého momentu, má-li tento motor maximum v dolní půlce otáčkoměru. To je další prostor pro úpravce...
Na posledních dvou fotkách vidíme vlevo grafy Focusu RS a WRX STI. Vpravo ukazuje červená křivka, jak moc roste teplota nasávaného vzduchu u Fordu se sériovým mezichladičem
Zdroj: The Smoking Tire
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Nové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před hodinouBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva