Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik stojí oprava lehce ťuknutého blatníku Tesly Model 3? Image levného elektromobilu se dál hroutí
26.5.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Poškození tohoto auta je tak malé, že jej zdálky pouhým okem sotva spatříte. Přesto jeho oprava stála tolik jako celý, už slušný ojetý vůz.
Teslu Model 3 už od prvních zmínek o ní provází image elektromobilu, který konečně zlomí jejich vnímání. Zatímco dnes jsou elektrická auta buď nepříliš atraktivní a přesto velmi drahá, nebo atraktivní a extrémně drahá, v případě Modelu 3 měla Tesla přijít s žádoucím vozem za zajímavou cenu. Od začátku se hovoří o cifře 35 tisíc dolarů coby základní ceně bez jakýchkoli dotací. To je dnes asi 770 tisíc Kč, tedy určitě ne málo peněz, ale představte si konkurenta BMW řady 3 schopného zrychlit na stovku za pár sekund a nabídnout tu nejmodernější techniku. Navíc jsou tu všemožné dotace, které takovou cifru dokážou snížit i o statisíce, to už by byla opravdu zajímavá nabídka.
Model 3 je na trhu, za tyhle peníze se ale neprodal jediný. Většina aut stojí kupující okolo 1,2 milionu Kč, což už není moc přitažlivá cifra. Hlavním důvodem je fakt, že Tesla základní Model 3 se zmíněnou cenou nenabízí a asi ani jen tak nenabídne - sám Elon Musk prohlásil, že kdyby to firma dnes udělala, zkrachuje. A tak se dnes soustředí spíše na vývoj ještě dražších verzí s logicky vyšší marží. Je to ale jediný problém, který strhává image Model 3 coby relativně levného elektromobilu? Zjevně nikoli.
Ukazuje to případ jednoho z majitelů Modelu 3, kterému se přihodila vcelku obvyklá věc. Při parkování přehlédl dopravní značku a levému přednímu blatníku způsobil asi 10centimetrovou promáčklinu. Je to prkotina, drobný parkovací šrám, jehož oprava by na většině aut stála pár tisíc korun. A pokud by šlo o pětimístnou sumu, pak by se vešla bezpečně do 20 tisíc korun. U Modelu 3 se oprava nevešla ani do 100 tisíc korun a tato hranice nebyla překročena zrovna o fous.
Majitel vozu, Chris Boylan z webu Clean Technica, měl auto pojištěné a svěřil jej firmě Precision Autoworks v New Yorku, jednomu z mála tamních servisů autorizovaných k opravám Tesel. Když se mu o pár dnů servis ozval s odhadem ceny opravy, nestačil se divit - v návrhu stálo 6 789,77 USD, tedy bezmála 150 tisíc Kč. Sto padesát tisíc korun za takovou prkotinu.
Pokud si nyní myslíte, že si hamižný servis rozhodl namastit kapsu na úkor naivního teslisty, mýlíte se - dělal jen to, co musel. I když na výrobu Modelu 3 měla být použita hlavně ocel, auto stále používá dost hliníku, který... „je přítomen” také v onom blatníku. Jednoduchá oprava už vzhledem k tomu nebyla možná, musel se objednat nový díl. To ještě není tak drahá věc (asi 5 500 Kč), vůz ale není poskládán příliš chytře, a tak se i kvůli výměně tak tak snadno zranitelné části musela demontovat spousta dalších dílů, třeba i v vnější zpětné zrcátko a rekalibrovat elektronika (protože když sundáte přední nárazník, odmontujete třeba i parkovací a další senzory). Komplikovanější dále bylo také lakování kvůli specifické modré barvě.
Věřit tomuto odhadu nemohla ani Boylanova pojišťovna, likvidátor ale servisu nakonec schválil opravu za 6 256,28 USD, tedy bezmála 140 tisíc Kč. Část nákladů se tedy podařilo eliminovat, velká část to ale zrovna nebyla - oprava takové prkotiny za 140 tisíc korun, co je skoro noční můra každého majitele auta. A posvěcení pojišťovnou jasně říká, že to prostě levněji udělat nešlo - servis na opravě strávil desítky hodin práce.
Ukazuje to, že Tesla Model 3 opravdu není levný elektromobily pro masy, ani trochu. Taková věc zdraží vlastnictví skrze cenu oprav nebo cenu pojištění. Překvapeni jsou i jinak loajální lidé sdružujících se na fórech majitelů Tesel, kteří to přičítají nezkušenosti firmy s vývojem a výrobou aut - ta je třeba postavit nejen tak, aby dobře vypadala a fungovala, ale i tak, aby se osinou v zadnici nestaly drobné opravy, které život s vozem nutně přináší. To se o Modelu 3 očividně nestalo...
Při pohledu na celý vůz si sotva čehokoli všimnete, až bližší zkoumání ukáže promáčklinu na levém předním blatníku
Prkotina? Fakticky možná, cenou opravy ani trochu - první odhad servisu hovořil o asi 155 tisících Kč
Pojišťovnou posvěcená, tedy jistě cenově nikoli neadekvátní oprava pak přišla na bezmála 140 tisíc korun. To opravdu není levné a připomíná to spíše ceny podobných věcí u aut jako jsou ta od Porsche či ještě exkluzivnějších značek
Zdroj: Clean Technica
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 9 hodinami - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
před 10 hodinami - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 00:45 - Zajda
- kamera do auta 11.27. 22:31 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 11.27. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 19:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel