Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
„Kolem dieselů je vše perfektní.” šéf vývoje motorů VW, týden zpět
23.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Heinz-Jakob Neusser ještě minulý týden na IAA tvrdil, že s TDI je vše dokonalé a maloval si budoucnost narůžovo. Teď svých slov asi lituje.
Kauza zvaná Dieselgate sice naplno propukla teprve před pár dny, nicméně za tu dobu se dostalo takové množství informací, že našich 10 zásadních otázek a odpovědí mapovalo pouze to nejdůležitější. Hovořit o tomto skandálu se bude možná roky, ne-li déle.
Další vývoj bude samozřejmě záviset hlavně na výsledcích probíhajících šetření, jež se nebudou týkat pouze amerického trhu, ale prakticky všech odbytišť, na nichž některá ze značek koncernu VW s motory TDI působí. V rámci Spojených států jde totiž „pouze“ o necelého půl milionu vozů osazených tzv. „odpojovacím zařízením“. Motorem TDI EA 189 však bylo celosvětově v letech 2009 až 2014 vybaveno na jedenáct milionů vozů, a to je již o poznání větší sousto - však již z ráno zveřejněného seznamu motorů je zřejmé, že jen v České republice půjde odhadem o statisíce aut a naprostou většinu nových dieselových škodovek minulých let.
Bude tedy zajímavé sledovat hlavně šetření německé vlády, k jejímu výsledku ale prozatím máme relativně daleko. I když, jak jsme zmínili výše, některá odhalení mohou být velmi rychlá. My se ovšem nyní budeme věnovat něčemu trochu jinému, co s kauzou přímo nesouvisí, právě její rozhoření ale nastavuje slovům proneseným teprve před pár dny trochu svérázné zrcadlo.
Vrátíme se nyní do minulého týdne, kdy byl zahájen frankfurtský autosalon. Na něm byl přítomen i šéf oddělení vývoje pohonných jednotek Heinz-Jakob Neusser, v jehož případě se snad ani nelze rozumně domnívat, že by o způsobu, jakým motory TDI vyhovovaly zákonným normám, nevěděl. Přesto při rozhovoru s kolegy z australského Car Advice nepůsobil ani trochu pokorně, právě naopak.
Šéf vývoje motorů pronesl: „Diesely potřebujeme v Evropě, abychom v rámci naší flotily dosáhli průměrných emisí CO2 ve výši 95 gramů na kilometr. Když je totiž z nabídky vypustíme, jsme 13 až 15 gramů nad limitem.“ Dodal také, že dieselové motory značky jsou „čistší než kdy předtím“, což jistě může být pravda, ve světle nových zjištění ale cokoli ve spojení s „čistotou” nevyznívá ze strany kohokoli z technického vedení VW zrovna přesvědčivě.
A Neusser šel ještě dál, když řekl, že při současné globální poptávce po dieselech a zpřísňujících se emisních regulacích má tento typ paliva potenciál prosadit se ve všech zemích světa. „Na současné naftové scéně, kdy je práce s výfukovými plyny dieselových motorů čím dál tím dražší, jsou emise stále čistší. Takže je jen otázkou peněz, zda bude v budoucnu možné mít diesely na celém světě, v každém regionu,” lebedil si Neusser.
„V některých zemích mají benzinové motory větší význam než dieselové, zde ve střední Evropě jsou ale diesely velmi významný faktor, také pro naši budoucí existenci,” řekl také Neusser. „Pro to všechno je pro nás důležité ponechat diesely v nabídce, protože tu máme i čistou naftu, bez síry. To všechno je perfektní,” konstatoval šéf vývoje motorů VW. Zejména poslední slova pro něj dnes musí být velmi hořkou vzpomínkou na minulý týden - dokonalého toho kolem dieselů německé automobilky nebylo a není docela dost...
Pro Volkswagen je nyní klíčové, aby zejména na Starém kontinentu nebyl odhalen podvod podobného rozsahu jako v USA. Půl milionu amerických aut jistě ustojí bez velkých potíží, globální problém s miliony naftových jednotek prodaných za mnoho let by pro firmu představovalo zatím těžko představitelnou zátěž.
Pro klíčové perzóny VW, Neussera nevyjímaje, ale jistě přijdou horké chvilky ještě dříve. Aféra zatím srazila vaz „pouze” šéfovi koncernu Martinu Winterkornovi, pro kterého je situace obzvláště hořká - tomu měla tento pátek dozorčí rada s ohledem na mnohé jeho manažerské úspěchy definitivně prodloužit smlouvu, to už ale dozajista neudělá. Nakonec se její pětičlenný výkonný výbor, známý též jako prezidium, sešel ještě o dva dny dříve s cílem přimět Winterkorna k rezignaci.
K té také došlo a šéf dozorčí rady Berthold Hüber, ministerský předseda státu Dolní Sasko Stephan Weil, hlava klanu Porsche Wolfgang Porsche a zástupci odborů Bernd Osterloh a Stephan Wolf mohli společně vydat tiskové prohlášení o tom, že řešení kauzy zdárně pokračuje. Lhostejná přitom byla jejich víra v to, že „Wiko”, jak se ex-šéfovi VW uvnitř firmy přezdívá, podle svých slov nevěděl o řešení, které ovlivnilo fungování inkriminovaných 11 milionů vozidel. Prvním obětním beránkem se stal právě on.
Jeho hlavu si podle neověřených informací přál jeden z velkých akcionářů. A můžeme jen domýšlet, jestli šlo o Ferdinanda Piëcha, který si s Martinem W. měl co vyřizovat a skandál může posloužit alespoň některým jeho osobním zájmům. Kdo Winterkorna ve vedení firmy nahradí, bude zřejmě jasné již v pátek, kdy zasedne celá dvacetičlenná dozorčí rada koncernu, i s Piëchovými. Horkými kandidáty jsou šéf Porsche Matthias Müller nebo Herbert Diess, kterého Volkswagen přetáhl od BMW.
Právě Diess se nyní zdá být favoritem - s aférou kolem TDI s podstaty nemohl mít nic společného, což o Müllerovi s jistotou říci nelze. U VW pracuje již skoro 40 let a v době, kdy se první „cinknutá” TDI dostávala do prodeje, byl hlavou produktového plánování celého koncernu. A do této vysoké funkce jej jmenoval právě Winterkorn.
Pozoruhodné je, že dosavadnímu šéfovi VW nezachránilo krk ani opětovné získání důvěry části investorů, ke kterému dnes - bez zjevné příčiny, ještě před jeho rezignací či jakoukoli jinou pozitivní událostí - došlo a akcie rostly na ceně o více než 8 procent. Tohle bude ještě zajímavé...
Šéf vývoje motorů koncernu VW, Heinz-Jakob Neusser, dnes svých slov z minulého týdne zřejmě lituje. Pokud ale o celém rodícím se skandálu věděl, jeho litovat netřeba
Šéf koncernu VW už na svou funkci rezignoval
Čistý diesel je evidentně utopií, jakkoliv se nás koncern VW Group snažil až do poslední chvíle před skandálem přesvědčit o opaku
Zdroj: Car Advice, Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 4 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva