Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino

Už rozměry přístrojové desky tohoto auta jsou deklarací jeho velikosti, ve všech smyslech těchto slov. Z dnešního pohledu je skoro neuvěřitelné, že se prodávalo po statisících, stejně jako může neuvěřitelně znít, že jde o už skoro neexistující věc. Tento Safrane ale dneška dožil ve stavu 1A.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino

včera | Petr Miler

Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino

/

Foto: Auto Hadorn, publikováno se souhlasem

Už rozměry přístrojové desky tohoto auta jsou deklarací jeho velikosti, ve všech smyslech těchto slov. Z dnešního pohledu je skoro neuvěřitelné, že se prodávalo po statisících, stejně jako může neuvěřitelně znít, že jde o už skoro neexistující věc. Tento Safrane ale dneška dožil ve stavu 1A.

Pokud patříte k příznivcům francouzských automobilek, musí vás to mrzet. Tyto značky, které si odjakživa potrpěly hlavně na komfort, se stejně tradičně se svými modely objevovaly i ve vyšších třídách. Dnes ale z jejich působení v těchto vodách nezbylo prakticky nic. Renault už nenabízí ani Talisman, donedávna dostupný kombík střední třídy, Peugeot končí svou nabídku u modelu 508, tedy znovu ve střední třídě. A byť se do ní Citroën nedávno vrátil, učinil tak s dost bizarním autem.

Není tomu zase tak dávno, co bylo všechno jinak. Citroën měl svou C6, Peugeot zase 607 a Renault podivný Vel Satis. Dobře, ten se moc nepovedl, ještě před ním ale úspěšně bodoval s modelem Safrane. Ve své době, až do roku 2000, to byla drahá limuzína, konkurence pro Mercedes třídy E nebo BMW řady 5, jen bez jakékoli snahy o sportování a s maximálním důrazem na komfort cestování. Tedy, možná až na vrcholovou verzi Safrane Biturbo, kterou jsme probírali před pár dny. I ta ale stavěla komfort na první místo.

Civilní Safrane nabízel motor s objemem pod dva litry jen na trzích, kde cokoli většího bylo silně zatíženo daněmi. Ve svobodnějších zemích měl nejmenší motor v nabídce objem 2,2 litru, druhou volbou byl šestiválec PRV o objemu tří litrů, který dával 167 koní. Všechny motory měly už v roce 1992 katalyzátor, což tehdy nebylo vůbec běžné. Byl to docela úspěšný model, i u nás jich svého času jezdilo dost, dnes bychom jej ale klidně mohli zařadit mezi oblíbená aut, která rychle zmizela ze silnic. Například ve Velké Británii jich v roce 1997, na vrcholu slávy Safranu, jezdilo 10 419 kusů - dnes je jich 36. Třicet šest. Lepší definici toho, že se po něčem slehla zem, abyste pohledali.

Tahle auta se navíc nevidí jen na silnicích, už nejsou ani v bazarech. Na celém Mobile.de jsou jich obvykle nabízeny jen jednotky, z nichž většina vypadá jako by byla v cíli svého posledního tažení. Museli jsme tedy zamířit i do jiných zemí EU, i tak jsme narazili v prodeji jen na desítky aut. Je až neskutečné, kam se všechny Safrany poděly. Musela je sežrat rez a zdevastovat nespolehlivost, že ze statisíců aut prodávaných ještě přes 24 roky zůstává „v oběhu” tak minimální množství exemplářů. Ale je to zkrátka tak.

Mezi pár kousky nabízenými ve Švýcarsku jsme u tamního oficiálního dealera Renaultu narazili aspoň na jeden z roku 1997, který za dlouhých 27 let měl jen jednoho vlastníka, který s ním najel necelých 78 tisíc km. Není to vyloženě leštěnka, to ani omylem, ani ne 80 tisíc kilometrů v rukou jediného majitele je ale na takové auto opravdu málo, kór za takovou dobu, navíc s pravidelným servisem pořád u toho samého dealera. Vypadá tedy stále velmi zachovale. V morálním smyslu slova ale zubu času pochopitelně neunikl, zejména tvary palubní desky jsou svérázné. A tak mohutná sedadla dnes v této třídě nenajdete.

Jde o verzi Business s prostřední motorizací, agregátem 2,5i se 168 koňmi výkonu, který na přední kola míří přes manuální převodovku. Může to dnes působit legračně, ale tohle auto vážilo jen 1 495 kg, takže nejezdilo zase tak marně - akcelerace na stovku za 9,1 sekundy a maximálka 220 km/h, koho to bude urážet? A mimochodem mělo a má 80litrovou nádrž, takže jste s ním mohli při mimoměstské spotřebě 10,3 litru benzinu na 100 km přejet Francii napříč jako nic. Takové věci EU v mezičase nepřímo zakázala.

Prodejce z Noflenu za vůz žádá 4 500 euro, tedy asi 113 tisíc korun. Za Safrane je to obecně hodně, ale tento model je dnes už rarita a v tomto stavu vůbec, takže je vlastně levný. Člověk sice musí být fanda francouzských limuzín, aby zachovalý Safrane ocenil, ale má prostě své osobité kouzlo. A tohle může být jedna z posledních šancí, jak se dostat ke slušnému kusu obyčejné specifikace za relativně nízkou cenu.


Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 1 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 01Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 2 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 02Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 3 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 03Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 4 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 04Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 5 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 05Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 6 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 06Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 7 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 07Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 8 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 08Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 9 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 09Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 10 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 10Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 11 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 11Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 12 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 12Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 13 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 13Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 14 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 14Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino - 15 - Renault Safrane 25 Business 1997 hezky 1 majitel prodej 15
Zachovalý Safrane je dnes skoro neexistující věc, tenhle vypadá na 27 let na světě velmi pěkně. Měl jen jednoho majitele a může být váš za 113 tisíc. Foto: Auto Hadorn, publikováno se souhlasem

Zdroj: Auto Hadorn@Autoscout24

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.