Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
24.12.2024 | Petr Miler
Už rozměry přístrojové desky tohoto auta jsou deklarací jeho velikosti, ve všech smyslech těchto slov. Z dnešního pohledu je skoro neuvěřitelné, že se prodávalo po statisících, stejně jako může neuvěřitelně znít, že jde o už skoro neexistující věc. Tento Safrane ale dneška dožil ve stavu 1A.
Pokud patříte k příznivcům francouzských automobilek, musí vás to mrzet. Tyto značky, které si odjakživa potrpěly hlavně na komfort, se stejně tradičně se svými modely objevovaly i ve vyšších třídách. Dnes ale z jejich působení v těchto vodách nezbylo prakticky nic. Renault už nenabízí ani Talisman, donedávna dostupný kombík střední třídy, Peugeot končí svou nabídku u modelu 508, tedy znovu ve střední třídě. A byť se do ní Citroën nedávno vrátil, učinil tak s dost bizarním autem.
Není tomu zase tak dávno, co bylo všechno jinak. Citroën měl svou C6, Peugeot zase 607 a Renault podivný Vel Satis. Dobře, ten se moc nepovedl, ještě před ním ale úspěšně bodoval s modelem Safrane. Ve své době, až do roku 2000, to byla drahá limuzína, konkurence pro Mercedes třídy E nebo BMW řady 5, jen bez jakékoli snahy o sportování a s maximálním důrazem na komfort cestování. Tedy, možná až na vrcholovou verzi Safrane Biturbo, kterou jsme probírali před pár dny. I ta ale stavěla komfort na první místo.
Civilní Safrane nabízel motor s objemem pod dva litry jen na trzích, kde cokoli většího bylo silně zatíženo daněmi. Ve svobodnějších zemích měl nejmenší motor v nabídce objem 2,2 litru, druhou volbou byl šestiválec PRV o objemu tří litrů, který dával 167 koní. Všechny motory měly už v roce 1992 katalyzátor, což tehdy nebylo vůbec běžné. Byl to docela úspěšný model, i u nás jich svého času jezdilo dost, dnes bychom jej ale klidně mohli zařadit mezi oblíbená aut, která rychle zmizela ze silnic. Například ve Velké Británii jich v roce 1997, na vrcholu slávy Safranu, jezdilo 10 419 kusů - dnes je jich 36. Třicet šest. Lepší definici toho, že se po něčem slehla zem, abyste pohledali.
Tahle auta se navíc nevidí jen na silnicích, už nejsou ani v bazarech. Na celém Mobile.de jsou jich obvykle nabízeny jen jednotky, z nichž většina vypadá jako by byla v cíli svého posledního tažení. Museli jsme tedy zamířit i do jiných zemí EU, i tak jsme narazili v prodeji jen na desítky aut. Je až neskutečné, kam se všechny Safrany poděly. Musela je sežrat rez a zdevastovat nespolehlivost, že ze statisíců aut prodávaných ještě přes 24 roky zůstává „v oběhu” tak minimální množství exemplářů. Ale je to zkrátka tak.
Mezi pár kousky nabízenými ve Švýcarsku jsme u tamního oficiálního dealera Renaultu narazili aspoň na jeden z roku 1997, který za dlouhých 27 let měl jen jednoho vlastníka, který s ním najel necelých 78 tisíc km. Není to vyloženě leštěnka, to ani omylem, ani ne 80 tisíc kilometrů v rukou jediného majitele je ale na takové auto opravdu málo, kór za takovou dobu, navíc s pravidelným servisem pořád u toho samého dealera. Vypadá tedy stále velmi zachovale. V morálním smyslu slova ale zubu času pochopitelně neunikl, zejména tvary palubní desky jsou svérázné. A tak mohutná sedadla dnes v této třídě nenajdete.
Jde o verzi Business s prostřední motorizací, agregátem 2,5i se 168 koňmi výkonu, který na přední kola míří přes manuální převodovku. Může to dnes působit legračně, ale tohle auto vážilo jen 1 495 kg, takže nejezdilo zase tak marně - akcelerace na stovku za 9,1 sekundy a maximálka 220 km/h, koho to bude urážet? A mimochodem mělo a má 80litrovou nádrž, takže jste s ním mohli při mimoměstské spotřebě 10,3 litru benzinu na 100 km přejet Francii napříč jako nic. Takové věci EU v mezičase nepřímo zakázala.
Prodejce z Noflenu za vůz žádá 4 500 euro, tedy asi 113 tisíc korun. Za Safrane je to obecně hodně, ale tento model je dnes už rarita a v tomto stavu vůbec, takže je vlastně levný. Člověk sice musí být fanda francouzských limuzín, aby zachovalý Safrane ocenil, ale má prostě své osobité kouzlo. A tohle může být jedna z posledních šancí, jak se dostat ke slušnému kusu obyčejné specifikace za relativně nízkou cenu.
Zachovalý Safrane je dnes skoro neexistující věc, tenhle vypadá na 27 let na světě velmi pěkně. Měl jen jednoho majitele a může být váš za 113 tisíc. Foto: Auto Hadorn, publikováno se souhlasem
Zdroj: Auto Hadorn@Autoscout24
Bleskovky
- Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
před hodinou - Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025 - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025
Nejnovější články
- Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
před hodinou - Šéf BMW Oliver Zipse skončí, jeho kontrakt už nebude obnoven
před 2 hodinami - Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
včera - Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
včera - Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 01.24. 08:24 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.24. 08:19 - Brus
- BMW Divize 01.24. 06:04 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.23. 20:35 - řidičBOB
- IT poradna 01.23. 16:53 - pavproch
- Škoda Auto obecně 01.23. 14:06 - jerry
- Volkswagen obecne 01.22. 21:33 - Kavis
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 01.22. 18:28 - woky