Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera | Petr Miler
Už rozměry přístrojové desky tohoto auta jsou deklarací jeho velikosti, ve všech smyslech těchto slov. Z dnešního pohledu je skoro neuvěřitelné, že se prodávalo po statisících, stejně jako může neuvěřitelně znít, že jde o už skoro neexistující věc. Tento Safrane ale dneška dožil ve stavu 1A.
Pokud patříte k příznivcům francouzských automobilek, musí vás to mrzet. Tyto značky, které si odjakživa potrpěly hlavně na komfort, se stejně tradičně se svými modely objevovaly i ve vyšších třídách. Dnes ale z jejich působení v těchto vodách nezbylo prakticky nic. Renault už nenabízí ani Talisman, donedávna dostupný kombík střední třídy, Peugeot končí svou nabídku u modelu 508, tedy znovu ve střední třídě. A byť se do ní Citroën nedávno vrátil, učinil tak s dost bizarním autem.
Není tomu zase tak dávno, co bylo všechno jinak. Citroën měl svou C6, Peugeot zase 607 a Renault podivný Vel Satis. Dobře, ten se moc nepovedl, ještě před ním ale úspěšně bodoval s modelem Safrane. Ve své době, až do roku 2000, to byla drahá limuzína, konkurence pro Mercedes třídy E nebo BMW řady 5, jen bez jakékoli snahy o sportování a s maximálním důrazem na komfort cestování. Tedy, možná až na vrcholovou verzi Safrane Biturbo, kterou jsme probírali před pár dny. I ta ale stavěla komfort na první místo.
Civilní Safrane nabízel motor s objemem pod dva litry jen na trzích, kde cokoli většího bylo silně zatíženo daněmi. Ve svobodnějších zemích měl nejmenší motor v nabídce objem 2,2 litru, druhou volbou byl šestiválec PRV o objemu tří litrů, který dával 167 koní. Všechny motory měly už v roce 1992 katalyzátor, což tehdy nebylo vůbec běžné. Byl to docela úspěšný model, i u nás jich svého času jezdilo dost, dnes bychom jej ale klidně mohli zařadit mezi oblíbená aut, která rychle zmizela ze silnic. Například ve Velké Británii jich v roce 1997, na vrcholu slávy Safranu, jezdilo 10 419 kusů - dnes je jich 36. Třicet šest. Lepší definici toho, že se po něčem slehla zem, abyste pohledali.
Tahle auta se navíc nevidí jen na silnicích, už nejsou ani v bazarech. Na celém Mobile.de jsou jich obvykle nabízeny jen jednotky, z nichž většina vypadá jako by byla v cíli svého posledního tažení. Museli jsme tedy zamířit i do jiných zemí EU, i tak jsme narazili v prodeji jen na desítky aut. Je až neskutečné, kam se všechny Safrany poděly. Musela je sežrat rez a zdevastovat nespolehlivost, že ze statisíců aut prodávaných ještě přes 24 roky zůstává „v oběhu” tak minimální množství exemplářů. Ale je to zkrátka tak.
Mezi pár kousky nabízenými ve Švýcarsku jsme u tamního oficiálního dealera Renaultu narazili aspoň na jeden z roku 1997, který za dlouhých 27 let měl jen jednoho vlastníka, který s ním najel necelých 78 tisíc km. Není to vyloženě leštěnka, to ani omylem, ani ne 80 tisíc kilometrů v rukou jediného majitele je ale na takové auto opravdu málo, kór za takovou dobu, navíc s pravidelným servisem pořád u toho samého dealera. Vypadá tedy stále velmi zachovale. V morálním smyslu slova ale zubu času pochopitelně neunikl, zejména tvary palubní desky jsou svérázné. A tak mohutná sedadla dnes v této třídě nenajdete.
Jde o verzi Business s prostřední motorizací, agregátem 2,5i se 168 koňmi výkonu, který na přední kola míří přes manuální převodovku. Může to dnes působit legračně, ale tohle auto vážilo jen 1 495 kg, takže nejezdilo zase tak marně - akcelerace na stovku za 9,1 sekundy a maximálka 220 km/h, koho to bude urážet? A mimochodem mělo a má 80litrovou nádrž, takže jste s ním mohli při mimoměstské spotřebě 10,3 litru benzinu na 100 km přejet Francii napříč jako nic. Takové věci EU v mezičase nepřímo zakázala.
Prodejce z Noflenu za vůz žádá 4 500 euro, tedy asi 113 tisíc korun. Za Safrane je to obecně hodně, ale tento model je dnes už rarita a v tomto stavu vůbec, takže je vlastně levný. Člověk sice musí být fanda francouzských limuzín, aby zachovalý Safrane ocenil, ale má prostě své osobité kouzlo. A tohle může být jedna z posledních šancí, jak se dostat ke slušnému kusu obyčejné specifikace za relativně nízkou cenu.
Zachovalý Safrane je dnes skoro neexistující věc, tenhle vypadá na 27 let na světě velmi pěkně. Měl jen jednoho majitele a může být váš za 113 tisíc. Foto: Auto Hadorn, publikováno se souhlasem
Zdroj: Auto Hadorn@Autoscout24
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva