Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kdo ve skutečnosti vyrobil vaše auto? Automobilky dávno nehrají prim
18.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilky jsou dobře známé, denně v médiích pravidelně skloňované firmy. Jejich auta ale z většiny vyrábí jiní, o nichž se zase tak často nemluví.
Není tajemstvím, že z hromady součástek v automobilech nejsou ani zdaleka všechny vyrobeny v režii značky, která auto představí a pak zákazníkům prodává. Je to snadno pochopitelné - nikomu se jednak nechce mrhat penězi na vymýšlení vymyšleného a výroba té či oné součástky pro ni může být dražší, i když by ji sama o sobě použila v milionech případů. Celkově totiž může najít uplatnění v ještě o řád větším počtu aut a náklady na kus klesající s rostoucím celkovým rozsahem produkce jedné a té samé věci jsou stále platný princip.
Spousta dílů tedy pochází od někoho jiného - od subdodavatelů, kteří vyrábějí součástky a dodávají je řadě automobilek. Jedním z případů, které o takové praxi svědčí, je kauza airbagů Takata, které se montovaly do aut různých značek. Byl to jeden a ten samý díl, který používaly různé automobilky stejným způsobem a se stejným účelem.
Airbagy pochopitelně nejsou všechno, co je takto sdíleno. Krásným příkladem jsou také vstřikovače paliva, ať už nafty nebo benzínu, které jsou vyráběny s drobnými úpravami pro motory různých výrobců. A můžeme pokračovat obdobně např. s olejovými filtry, motorky stěračů, cyklovači blinkrů a spoustou dalších součástek, které je levnější nakupovat už hotové a z velkých výrobních sérií, než je vymýšlet znova a vyrábět jen por sebe.
Ve výsledku tak auto vyrábí firma Škoda, Fiat nebo Land Rover jen z určité části. Montuje ho ona ve svém závodě, ale díly, které do něj instaluje, pocházejí od velkého množství dodavatelů; odhaduje se, že zhruba 75 % dílů vzniká mimo firmu, jejíž logo vidíme na kapotě. Nezáleží na tom, jestli je daný díl vyvinut i vyráběn u subdodavatele, jestli ho vyvinula automobilka a subdodavateli zadala jeho výrobu, nebo jestli si upravila díl vyvinutý u subdodavatele pro vlastní použití a pak jeho výrobu subdodavateli zadala.
Ani výroba ve škodovce se dnes nevymyká standardům odvětví - většinu součástí nových Škod vyrábí dodavatelé, nikoli automobilka sama
Tento přístup má samozřejmě své výhody a tou největší je optimalizace, tj. snižování nákladů na vývoj. Pro automobilky je také podstatné, kde se daný díl vyrábí, protože čím blíž „montovně”, odkud už vyjíždějí hotová auta, vzniká díl, tím levnější je jeho doprava.
Pochopitelně, jsou tu i nevýhody, které ukázala jednak výše zmíněná kauza airbagů Takata a jednak také nedávné problémy Volkswagenu s dodavateli, které ústily až v zastavení výroby v šesti továrnách. Příčina byla poměrně jednoduchá - dodavatel zastavil přísun dílů a protože VW neměl žádné skladě (což je dnes prakticky neexistující věc, skladování čehokoli též stojí peníze), nemohl montovat auta.
Tenhle konflikt poukázal na jednu zajímavou věc - automobilky jsou pro subdodavatelské firmy velkými a velmi důležitými odběrateli, takže ty dělají všechno pro to, aby si takhle velkého zákazníka udržely. To znamená, že automobilky můžou poměrně výrazně tlačit na cenu a dodavatelé jim vycházejí vstříc. Jenže automobilky jsou na nich naopak velmi silně závislé a nemají alternativu pro pokrytí výpadku dodávek. A sklady obvykle opravdu nemají, alespoň ne takové, kde by držely materiál schopný zajistit pokračování výroby po jakkoli delší čas.
Téhle metodě zásobování se říká „Just in time”, česky „Právě včas” - dodavatelé dovážejí díly tak, že jsou prakticky okamžitě použity při výrobě. To pochopitelně šetří peníze, kritická závislost na spolehlivosti dodávek je ale největší potenciální nevýhodou. V případě Volkswagenu se pověstné ucho džbánu utrhlo, protože VW musel šetřit kvůli Dieselgate. Dodavatel ale už nechtěl nebo nemohl jít s cenou dolů, a tak prostě přestal posílat díly, čímž ochromil výrobu VW a způsobil koncernu značné problémy. Podobná situace nastala v Japonsku po katastrofě v roce 2011. Také tamní automobilky musely na několik měsíců zastavit výrobu, neboť řada jejich dodavatelů byla mimo provoz.
Pozoruhodné také je, co z komponentů si vyrábí automobilky samy. V drtivé většině případů to jsou motory, a to i když je třeba jedna automobilka vyvinula ve spolupráci s jinou. Dobrým příkladem budiž 1,6 THP pod kapotami Peugeotů - na vývoji tohoto motoru PSA spolupracovalo s BMW, výrobu kusů pro Peugeoty ale obstarává Peugeot. Volkswagen, Chrysler i Mercedes jsou na tom podobně. A pochopitelně, ve vlastní režii probíhá výroba platforem, rámů a karoserií a v některých případech i částí interiéru - je ale obvyklé, že sedadla nebo palubní desky už vyrábí subdodavatel.
Protože je tahle problematika poměrně zajímavá, ovšem ne moc známá kvůli své relativní složitosti, dali jsme dohromady několik největších firem, jejichž velkou část produkce tvoří právě součástky do aut různých značek. Tady jsou; seřadili jsme je podle jejich tržeb z dodávek automobilových komponentů za rok 2015 od největší po patnáctou.
Vyčerpávající seznam to samozřejmě není, na trhu je spousta dalších firem, ovšem ideu o tom, jak široký dopad má automobilový průmysl a že o výrobu vašeho auta se z velké části postarala gigantická firma, o které jste nikdy neslyšeli, to podá. Kde to bylo možné, přinášíme také informace o tom, jaké další značky daná firma vlastní nebo kde má v ČR továrny, pokud tu nějaké má. Ukazuje se, že se toho u nás do aut vyrábí opravdu hodně, nikoliv jen v souvislosti se Škodou. A také tady nejsou všechny společnosti, které v ČR součástky vyrábějí - např. největší výrobce světel na světě, Automotive Lighting, by též stál za řeč. Jenže je součástí firmy Magnetti Marelli, která je sice velká, ne však tak velká, aby se dostala do první patnáctky...
1. Robert Bosch GmbH
Tržby za rok 2015: 41,7 mld. Eur (1,126 bilionu Kč)
Německý průmyslový gigant Bosch napadne snad každého, když se hovoří o subdodavatelích automobilek. Tahle firma vyrábí obrovskou hromadu součástek zejména pro elektronické systémy aut, tedy např. startéry, různé elektromotorky, vstřikovače paliva, systémy ABS nebo ESP, řídící elektroniku, autobaterie, různé senzory a kamery včetně těch pro autonomní řízení, ale také třeba turbodmychadla, stěrače nebo žárovky. Má výrobny i v Česku, a to v Českých Budějovicích a v Jihlavě.
2. Continental AG
Tržby za rok 2015: 39,2 mld. Eur (1,059 bilionu Kč)
Continental je firmou původně z Německa, která má závody i v České republice. Nejznámější je výrobou pneumatik, které tvoří 26 % produkce, a řemenů, ale vyrábí také brzdové systémy, interiérovou elektroniku, prvky bezpečnosti aut, různé komponenty pohonného ústrojí nebo tachografy, mimo jiné. Za zmínku stojí, že brzy oslaví 150 let - byla založena v roce 1871. Patří pod něj značky General, Semperit a Barum a výrobny má i v Jičíně, Otrokovicích, Adršpachu nebo ve Frenštátě pod Radhoštěm.
3. Denso Corp.
Tržby za rok 2015: 34,3 mld. Eur (927 mld. Kč)
Japonská korporace Denso je známa zejména jako výrobce zapalovacích svíček, ale to není ani zdaleka všechno. Její hlavní aktivitou je výroba součástek do aut, a to zejména různé asistenční systémy, airbagy, řídící jednotky klimatizace, palivové systémy nebo přístrojové štíty. Poznamenejme také, že 25 % akcií ve firmě Denso drží automobilka Toyota. Má továrnu i v ČR, a to v Liberci.
4. Magna International Inc.
Tržby za rok 2015: 29,4 mld. Eur (794 mld. Kč)
Jméno této kanadsko-rakouské firmy vám možná něco říká, sledujete-li českou politickou scénu - Magna Steyr je název firmy, která figurovala v kauze kolových transportérů Pandur. Magna International se stala majoritním akcionářem firmy Steyr-Daimler-Puch, která se následně přejmenovala na Magna Steyr.
Pro automobily ovšem Magna Int., resp. její dceřinné firmy Magna Steyr, Magna Powertrain, Magna Exteriors, Magna Seating, Magna Closures, Magna Mirrors, Magna Electronics a Cosma International, vyrábějí karoserie, šasi, zrcátka, díly do interiérů, mechanismy skládacích střech, elektroniku a mnoho dalšího. Do svého portfolia začátkem roku přidala převodovky, když za 2,5 milionu Eur koupila firmu Getrag. V ČR vyrábí díly v provozovnách bývalé firmy Plastimat v Liberci, která po několika jiných vlastnících přešla pod Magnu v roce 2009.
5. Hyundai Mobis
Tržby za rok 2015: 28,1 mld. Eur (759 mld. Kč)
Jak napovídá název, tahle firma je úzce spojena s Hyundai Group, tj. se značkami Hyundai, Kia a Genesis. Vyrábí LEDková světla, airbagy, elektronické jízdní systémy, hybridní pohonná ústrojí, části podvozku, plastové díly kabiny i exteriéru nebo ocelová kola.
6. ZF Friedrichshafen AG
Tržby za rok 2015: 27,4 mld. Eur (740 mld. Kč)
Tato německá firma je nejznámější výrobou převodovek; skříně od ZF člověk najde v kdečem nejen z Německa a Británie. Kromě toho vyrábí také řízení, součástky šasi, tlumiče nebo spojky. Pokud vás zajímá, kde přišla na název ZF, je to zkratka „Zahnradfabrik”, tj. „Továrna na převody”. Za zmínku také stojí, že firma ZF vloni koupila jiného velkého výrobce součástek, který by se do tohoto žebříčku dříve vešel - TRW. Akvizice spolkla přes 300 miliard korun.
7. Aisin Seiki Co.
Tržby za rok 2015: 24,104 mld. Eur (651 mld. Kč)
Japonská firma Aisin Seiki je známá zejména výrobou převodovek, ovšem produkuje i další součásti pohonného ústrojí a také díly šasi, karoserií nebo brzdových systémů. Třicetiprocentní podíl akcií je ve vlastnictví Toyoty.
8. Bridgestone
Tržby za rok 2015: 24,094 mld. Eur (650 mld. Kč)
Firma Bridgestone má sice anglicky znějící název, pochází ale z Japonska a je pojmenovaná podle svého zakladatele Shojira Ishibashiho - „ishi” znamená kámen, „bashi” most, odtud Bridgestone, „mostní kámen”. Nejznámější je výrobou pneumatik a v roce 2015 byla největším výrobcem pneumatik, těsně před Michelinem. V roce 1988 koupila americkou společnost Firestone a dnes je z této značky levnější divize Bridgestonu.
9. Johnson Controls Inc.
Tržby za rok 2015: 23,9 mld. Eur (646 mld. Kč)
Poměrně málo známá firma Johnson Controls sídlí ve Wisconsinu a její hlavní činností je výroba dveřních panelů, přístrojových štítů a ovládacích konzolí, ať už stropních či středových na palubní desce. Také ale vyrábí klimatizace pro budovy a autobaterie, jak klasické 12V, tak i pro hybridy. V České republice má několik závodů, např. v České Lípě, Stráži pod Ralskem, Mladé Boleslavi nebo v Kvasinách.
10. Michelin
Tržby za rok 2015: 21,2 mld. Eur (573 mld. Kč)
Kdo by neznal firmu Michelin, proslulou pneumatikami a také tzv. michelinskými hvězdičkami, kterými jsou hodnoceny restaurace. Kde vznikla tahle podivná kombinace, jsme psali již dříve - cílem bylo přinést lidem informace o kvalitních hotelích a restauracích, aby za nimi lidé jezdili a častěji tak potřebovali nové pneumatiky. Dnes je Michelin jedním ze tří největších producentů pneumatik a vlastní i značky BFGoodrich, Kleber, Tigar, Riken, Kormoran a Uniroyal.
11. Faurecia
Tržby za rok 2015: 20,7 mld. Eur (559 mld. Kč)
Francouzská společnost Faurecia by asi napadla málokoho, ovšem v roce 2013 byla jedničkou mezi subdodavateli ve výrobě interiérů a systémů pro řízení emisí. To jsou také hlavní artikly její produkce. 57,4 % akcií vlastní koncern PSA, ale Faurecia je řízená jako zcela nezávislá společnost. Má závody i v ČR - např. v Mladé Boleslavi, Písku a v Karviné.
12. Lear Corp.
Tržby za rok 2015: 16,7 mld. Eur (451 mld. Kč)
Michiganská firma Lear se specializuje na sedadla pro automobily a na elektrické systémy. Je na seznamu Fortune 500 a stabilně se drží v první patnáctce největších dodavatelů automobilek. Přesto by možná napadla málokoho.
13. Goodyear
Tržby za rok 2015: 15,1 mld. Eur (408 mld. Kč)
Poslední z tria největších výrobců pneumatik je Goodyear, který kromě gum vyrábí také např. klínové a ozubené řemeny. Firma je pojmenovaná podle Charlese Goodyeara, vynálezce vulkanizované gumy. A třebaže není první obecně, je to historicky nejúspěšnější dodavatel pneumatik pro Formuli 1. Za zmínku také stojí, že Goodyear vlastní značky pneumatik Dunlop a Fulda.
14. Valeo
Tržby za rok 2015: 14,5 mld. Eur (392 mld. Kč)
Francouzská firma Valeo začala fungovat ve 30. letech 20. století jako distributor brzdového obložení značky Ferodo. Dnes má čtyři divize - divizi termálních systémů, kde vyrábí např. chladicí systémy motorů nebo kompresory klimatizací, divizi systémů výhledu, kam spadají stěrače a světla, divizi pohonných ústrojí, kam spadají součástky motorů a převodovek a elektronika, a divizi systémů pro komfort a asistenty, pod kterou vyrábí ovladače v interiéru nebo třeba různé jízdní asistenty. U nás má závody např. v Rakovníku a v Humpolci.
15. Cummins
Tržby za rok 2015: 14 mld. Eur (378 mld. Kč)
Americká společnost Cummins je proslulá výrobou dieselových motorů pro nákladní auta, pick-up trucky a různé další pracovní stroje. Ze všech zmiňme pick-upy Ram 2500 a 3500, kam si můžete objednat řadový šestiválec Cummins o 6,7 litrech objemu, který nabídne až 1 200 Nm. Ke svým motorům vyrábí i veškeré příslušenství, jako např. palivové systémy, filtraci vzduchu nebo řídící jednotky, a v portfoliu má také dieselové generátory elektřiny.
Pochopitelně, o finální výrobu aut se až na výjimky (např. Magna Steyr kompletuje i celé vozy) se obvykle stará sama automobilka, stejně jako o většinu vývoje a snad kompletní „ideu” vozu. Jak ale sami vidíte, samotné díly, z nichž je vůz složen, zajišťuje nepřeberné množství firem, o nichž jste někdy možná ani neslyšeli, a to není výjimkou, když mají své pobočky i u nás.
Nebylo tomu tak vždy, s neustálým tlakem na efektivitu je ale pravděpodobné, že tento trend bude dále pokračovat. Automobilky se dnes starají hlavně o výrobu „pohonné části” auta, což ale také nemusí trvat věčně. Stanou-li se elektromobily tak rozšířenou věcí, jak si někteří přejí, pak lze i na tomto poli očekávat přesun výroby klíčových součástí k dodavatelům - na elektromotory ani akumulátory se automobilky obvykle nespecializují...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 13 minutami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 3 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 08:35 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis