Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne
5.5.2019 | Petr Prokopec
Přetrvávající nezájem Němců zejména o starší diesely tlačí jejich ceny dolů, což logicky vede i ke zvýšení jejich exportu. Kam? Podívejte se na statistiku.
Všichni žijeme na jedné a téže planetě, a už proto bychom v rámci ochrany přírody měli táhnout za jeden provaz. To se samozřejmě velmi snadno řekne, realizace takového úkolu je ale víceméně nereálná. Dosvědčuje to ostatně situace okolo dieselů v Německu. Kdysi jedna z bašt naftových motorů se v posledních letech změnila na zemi, kde je těžké prodat auta s diesely i jako nová, natož pak ojetá.
V případě nových vozů se situace přece jen lepší - hysterie kolem zákazů vjezdů do měst polevila a nejnovější generace naftových pohonů je z hlediska ostře sledovaných emisí NOx prakticky zcela čistá. U ojetých aut ale skepse přetrvává, a to tím více, čím jsou starší. Cokoli plnící emisní normu nanejvýš Euro 4 je v Německu téměř neprodejné a velkou budoucnost Němci nevěští ani vozům plnícím Euro 5.
To logicky tlačí jejich ceny dolů, situace ve zbytku Evropy - a zejména v jejich východnějších částech - ale zatím zůstává výrazně nezměněna, zejména pak na trhu ojetých vozů. Nastalo tedy, co se v souvislosti se zákazy očekávalo - tedy že postarší diesely zamíří do sousedních zemí. Nejspíše však asi nikdo netušil, o jak zásadní čísla půjde. „Během uplynulého roku se export použitých dieselových vozů zvýšil o 20,5 procenta na 239 541 aut,“ uvádí analýza Institutu logistiky zpracovaná softwarovou firmou AEB.
Snad ještě podstatnější je pohled na to, do jakých zemí postarší diesely míří. Prim samozřejmě představují východoevropské státy, nicméně vůči třeba takovému Slovensku či České republice je větší zájem o „škodlivé“ ojetiny třeba i v Rakousku, Francii a Španělsku. Tedy v zemích, u kterých bychom očekávali spíše skepsi jako v Německu.
Ukazuje se tedy, že lidé sice na oko mluví o ničivých emisích NOx, nicméně pohled na mnohem nižší provozní náklady je nakonec stejně zavede k dieselovému vozu. A jak je vidno, ne k onomu „čistému“ dieselu, jenž by plnil emisní normu Euro 6d TEMP, nýbrž k německým ojetinám. Znečišťování ovzduší se tak vlastně jen přesune o pár set kilometrů dále.
Jde ovšem o zcela zbytečné nářky, aktuálně neexistuje politická vůle tyto věci změnit. Je tedy třeba se smířit se skutečností, že starší diesely budou v Německu pozvolna eliminovány. Do šrotu ale zamíří jen minimum z nich, většina bude odvádět svou práci o kousek jinde. Níže přitom uvádíme, kde se zájem o ojetiny navýšil nejvíce.
Přehled zemí, v nichž se v roce 2018 navýšil import ojetých dieselů z Německa
1. Ukrajina: +136,8 procenta (meziroční srovnání)
2. Chorvatsko: +89,6 procenta
3. Rakousko: +41,3 procenta
4. Francie: +34 procent
5. Španělsko: +30,8 procenta
6. Slovensko: +29 procent
7. Česko: +28,9 procenta
8. Rumunsko: +26,8 procenta

Infografika mapující export ojetých dieselů z Německa do zbytku Evropy jasně prokazuje...
...bizarnost německého boje proti dieselům, který je v podstatě jen přesouvá o kousek jinam
Zdroj: Autozeitung
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včeraTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva