Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne
5.5.2019 | Petr Prokopec
Přetrvávající nezájem Němců zejména o starší diesely tlačí jejich ceny dolů, což logicky vede i ke zvýšení jejich exportu. Kam? Podívejte se na statistiku.
Všichni žijeme na jedné a téže planetě, a už proto bychom v rámci ochrany přírody měli táhnout za jeden provaz. To se samozřejmě velmi snadno řekne, realizace takového úkolu je ale víceméně nereálná. Dosvědčuje to ostatně situace okolo dieselů v Německu. Kdysi jedna z bašt naftových motorů se v posledních letech změnila na zemi, kde je těžké prodat auta s diesely i jako nová, natož pak ojetá.
V případě nových vozů se situace přece jen lepší - hysterie kolem zákazů vjezdů do měst polevila a nejnovější generace naftových pohonů je z hlediska ostře sledovaných emisí NOx prakticky zcela čistá. U ojetých aut ale skepse přetrvává, a to tím více, čím jsou starší. Cokoli plnící emisní normu nanejvýš Euro 4 je v Německu téměř neprodejné a velkou budoucnost Němci nevěští ani vozům plnícím Euro 5.
To logicky tlačí jejich ceny dolů, situace ve zbytku Evropy - a zejména v jejich východnějších částech - ale zatím zůstává výrazně nezměněna, zejména pak na trhu ojetých vozů. Nastalo tedy, co se v souvislosti se zákazy očekávalo - tedy že postarší diesely zamíří do sousedních zemí. Nejspíše však asi nikdo netušil, o jak zásadní čísla půjde. „Během uplynulého roku se export použitých dieselových vozů zvýšil o 20,5 procenta na 239 541 aut,“ uvádí analýza Institutu logistiky zpracovaná softwarovou firmou AEB.
Snad ještě podstatnější je pohled na to, do jakých zemí postarší diesely míří. Prim samozřejmě představují východoevropské státy, nicméně vůči třeba takovému Slovensku či České republice je větší zájem o „škodlivé“ ojetiny třeba i v Rakousku, Francii a Španělsku. Tedy v zemích, u kterých bychom očekávali spíše skepsi jako v Německu.
Ukazuje se tedy, že lidé sice na oko mluví o ničivých emisích NOx, nicméně pohled na mnohem nižší provozní náklady je nakonec stejně zavede k dieselovému vozu. A jak je vidno, ne k onomu „čistému“ dieselu, jenž by plnil emisní normu Euro 6d TEMP, nýbrž k německým ojetinám. Znečišťování ovzduší se tak vlastně jen přesune o pár set kilometrů dále.
Jde ovšem o zcela zbytečné nářky, aktuálně neexistuje politická vůle tyto věci změnit. Je tedy třeba se smířit se skutečností, že starší diesely budou v Německu pozvolna eliminovány. Do šrotu ale zamíří jen minimum z nich, většina bude odvádět svou práci o kousek jinde. Níže přitom uvádíme, kde se zájem o ojetiny navýšil nejvíce.
Přehled zemí, v nichž se v roce 2018 navýšil import ojetých dieselů z Německa
1. Ukrajina: +136,8 procenta (meziroční srovnání)
2. Chorvatsko: +89,6 procenta
3. Rakousko: +41,3 procenta
4. Francie: +34 procent
5. Španělsko: +30,8 procenta
6. Slovensko: +29 procent
7. Česko: +28,9 procenta
8. Rumunsko: +26,8 procenta

Infografika mapující export ojetých dieselů z Německa do zbytku Evropy jasně prokazuje...
...bizarnost německého boje proti dieselům, který je v podstatě jen přesouvá o kousek jinam
Zdroj: Autozeitung
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včeraNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle