Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Karbon prý brzy zlevní o 90 procent, přinese to automobilovou revoluci?
14.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nyní stojí kilo uhlíkových vláken 400 Kč, brzy by však mělo stát 40. Ocel tak bude jen o polovinu levnější.
Výhody karbonového vlákna, mezi něž patří neskutečná tuhost při extrémně nízké hmotnosti, asi nemusíme nijak zvlášť zmiňovat. Stejně jako je zřejmá nevýhoda tohoto materiálu, kterou je poměrně vysoká cena. Podle společnosti Roland Berger Strategy Consultants jeden kilogram surového a nezpracovaného materiálu vychází na 20 dolarů (cca 400 Kč), což je o poznání více, než kolik se platí za stejné množství oceli (1 USD/20 Kč). Tento fakt by se ale velmi brzy měl změnit.
Důvodem je projekt společnosti MAI Carbon Cluster Management GmbH, na který bylo vynaloženo 80 milionů Eur (2,2 miliardy korun) a jenž by měl srazit cenu uhlíkového vlákna o podstatných 90 procent. Díky tomu by výše zmiňované kilo neopracovaného karbonu vycházelo na pouhé dva dolary (40 Kč). Tak by tento materiál již nebyl jen záležitostí supersportů a vrcholných limuzín, ale mohl by se hojně využívat také v mainstramu.
„V rámci našeho úsilí o snižování cen karbonu jsme se již dostali do poloviny cesty,“ prohlašuje Klaus Drechsler, šéf programu. A dodává, že „u budoucích generací automobilů tak již uvidíme větší množství dílů vyrobených z uhlíkových vláken.“ Těšit se na ně přitom mohou hlavně značky Audi a BMW, které patří mezi 70 společností stojících za zmiňovaným výzkumem. Mimo ně pak firmu MAI podporuje i německá vláda.
„Klíčem je automatizace výroby. Jsou zde přitom různé možnosti, jak mohou automobilky karbonu využít - v hojné míře jako BMW, kdy z uhlíkových vláken je kompletně celé šasí, nebo v menší míře třeba ve formě menších komponentů,“ dodává k celé záležitosti Drechsler. Spíše se ale počítá s první variantou, jak ostatně říká šéf vývoje BMW Herbert Diess, podle kterého je rozšíření karbonu „jen otázkou času“.
Rovnou přitom naznačuje, že po elektromobilu i3 a hybridním sporťáku i8 budou v Mnichově ve větším než malém množství využívat karbonu při vývoji nové generace řady 7. Očekávat tak můžeme výrazný pokles hmotnosti. Tím však honba za levnějším karbonovým materiálem víceméně jen začíná, firma MAI totiž není jedinou, která se zabývá redukcí ceny.
Další takovou společností je Oak Ridge Carbon Fiber Composites Consortium sídlící v americkém Tennessee. Ta se pro změnu spojila hlavně s Fordem, přičemž mimo jiné pátrá i po zcela nové verzi karbonového materiálu, která by měla zaujmout hlavně nízkou cenou. Dá se tedy předpokládat, že za chvíli uvidíme karbon všude tam, kam se jen podíváme - to by pro svět aut představovalo dost zásadní změnu.


















Přestože výroba BMW i8 je podle šéfa vývoje Herberta Diesse již nyní relativně levná, do budoucna by cena uhlíkových vláken měla ještě razantně poklesnout
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
VW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 3 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 5 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 6 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 8 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 12:59 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle