Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kamera v jiném autě zachytila nehodu Tesly s puštěným Autopilotem
3.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nehody Tesel ve chvílích, kdy je pomáhal řídit tzv. Autopilot, jsme už viděli. Obvykle z pohledu bourajících aut, tuhle tu máme jako na talíři.
Před pár dny jsme si opět připomněli, že Autopilot Tesly má stále velmi daleko k dokonalosti. Upozorňování na podobná selhání by mohlo vyvolat zdání, že jsme si snad na americkou automobilku zasedli či se třeba bráníme příchodu budoucnosti. Tak tomu ale není, naším jediným motivem je nezavírat oči před jasnými minelami firmy, kterou mnozí považují za nedotknutelnou. A spoluvytvářet tlak na to, aby byly napraveny.
Toliko pro úvod, byť očekáváme, že i tentokráte budeme posláni minimálně do nejhlubšího pekla. Opět si totiž hodláme vzít na paškál Autopilot. Ten znovu stál u havárie, která se odehrála na dálnici TX-121 v Grapevine v americkém Texasu. Vůz „přehlédl“ opravy silnice, kvůli nimž byla doprava svedena lehce doprava. Dodatečné značení na vozovce ale nebylo tak výrazné, aby je Autopilot následoval a pokračoval v cestě, jako by dálnice vedla stále stejným směrem.
Výsledkem byl kontakt Tesly Model S nejprve s umělou a posléze i betonovou bariérou, což vedlo k aktivaci airbagů. Automobil po havárii samovolně zastavil, byť v dosavad zvoleném, tedy levém, jízdním pruhu. To není zrovna bezpečné, vůz se totiž rázem mohl stát příčinou mnohem horšího karambolu, tento „detail” ale nyní nechme stranou.
Sám majitel přitom dodává, že řídil vůz „v levém pruhu dvouproudé dálnice. Vybaven je Autopilotem první generace, s nímž jsem až dodneška neměl jediný problém. Autopilot mne ale nevaroval. Pouze chybně přečetl vozovku a narazil do bariéry. Poté byly aktivovány airbagy, objevil se kouř a vůz pozvolna zastavil. Díky bohu nebyl nikdo zraněn a odešel jsem jen s pohmožděninami.“
Jak je patrné z dosud unikátního záznamu vozu jedoucího za Teslou, došlo de facto ke dvěma věcem - Autopilot vozu byl zmaten aktuálním stavem na komunikaci, jeho majitel pak jednoduše plně důvěřoval systému a věřil přinejmenším v to, že pokud by Autopilot „ztrácel půdu pod nohama”, upozorní jej. To se ale nestalo - systém na překážku nezareagoval nijak a prostě do ní naboural, bez upozornění i snahy se ji vyhnout.
Můžeme probírat, co to je za autopilot, když nejenže nezvládne docela banální situaci na dálnici, ale překážku typu betonový blog neregistruje až do takové míry, že ani nehlesne. Jenže Tesla je pochopitelně z obliga - její Autopilot není autopilot, je to Autopilot, asistenční systém neřídící auto, který si jen tak říká. Vše tedy můžeme uzavřít konstatováním, že největším viníkem je tu znovu zavádějící název systému Autopilot. Jakkoliv se Tesla i média snaží neustále zdůrazňovat, výše zmíněné, mnozí lidé jej nepoužívají stylem „řídím a Autopilot mi pomáhá”, ale „Autopilot řídí a já jsem připraven mu pomoci”.
Takto to bylo i v tomto případě a protože Autopilot nejenže nezvládl řízení, ale ani si o pomoc neřekl, skončilo to nehodou. Tak, pokud někdy budete mít tu příležitost, nepoužívejte Autopilot jako autopilot, protože to není autopilot. Jinak se vám může stát třeba to, co majiteli Modelu S zachyceného níže...
Nedá se říci, že by Autopilot nezaregistroval zrovna snadno přehlédnutelnou překážku
Autopilot Tesly stál sice u další nehody, na vině je ale spíše jeho zavádějící název než systém sám
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 10 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 11 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva