K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo

V jeho době to nebyl dvakrát úspěšný nápad, o to víc ale zaujme s odstupem času v takové kondici. Vidíte tu kůži a dřevo? Přidejte si motor z kapesní rakety, spoustu výbavy nebo noblesní laky a máte v zásadě to, co Francouzi zkoušeli prodávat na počátku 90. let.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo

dnes | Petr Miler

K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo

/

Foto: Bühler West Automobiles, publikováno se souhlasem

V jeho době to nebyl dvakrát úspěšný nápad, o to víc ale zaujme s odstupem času v takové kondici. Vidíte tu kůži a dřevo? Přidejte si motor z kapesní rakety, spoustu výbavy nebo noblesní laky a máte v zásadě to, co Francouzi zkoušeli prodávat na počátku 90. let.

Pokusy automobilek hlavního proudu oslovit náročnější klientelu jsou staré pomalu jako automobilismus sám. I dnes najdeme v nabídce běžných výrobců vrcholná provedení běžných modelů, která mají za cíl buď udržet značce přízeň tradičního klienta, který je s jejími vozy v zásadě spokojen, jeho možnosti už mu ale dovolují sáhnout i po něčem lepším. Anebo se díky renomé toho kterého modelu pokoušejí získat pozornost kupců, které sama značka běžně neoslovuje.

Pro příklad nemusíme chodit daleko - taková Škoda Superb Laurin & Klement je v podstatě „nemístně noblesní” provedení obyčejného auta, ale daří se mu. Také škodovka má svou náročnou klientelu, která nemá problém dát za její vůz klidně 1,5 milionu Kč. A někteří kupci dražších značek občas zjistí, že za méně peněz nedostanou u Škody zase o tolik méně muziky.

Tento recept funguje u velkých aut, u těch menších ani ne. Je to logické - kdo je spokojen se Superbem a chce víc od Škody, koupí si lepší Superb, dál už jít nejde. Kdo je ale spokojen s Fabií a chce i může mít víc, koupí si spíše větší model, třeba Octavii. A typické kupce drahých značek malá auta obvykle nezajímají. Nepamatujeme tak případ, kdy by nějaký mainstreamový výrobce výrazně uspěl s malým luxusním autem, to ale neznamená, že to kdy automobilky přestaly zkoušet. A některé pokusy byly opravdu zajímavé.

Auto, které vidíte níže, je Peugeot 205, to asi pozná každý, kdo to nepřehnal s ranním pivem. Není to ale ani trochu obyčejný Peugeot 205, přitom to není verze GTi a tuning to není už vůbec. Jde o jednu ze dvou luxusních verzí, které se dostaly do nabídky francouzské automobilky na vrcholu slávy její velké ikony. Jedna si říkala SEVE podle golfisty Seveho Ballesterose, druhá možná srozumitelněji Gentry. Pokud vládnete francouzštinou, víte, že tohle slovo znamená šlechta. A právě takovou automobilovou šlechtou (či autem pro šlechtu?) chtěla 205 Gentry být.

Auto tedy dostalo tu nejlepší technickou i komfortní výbavu své doby, ovšem nikoli s cílem oslovit příznivce rychlých aut, ale s cílem oslovit náročnou klientelu toužící po v podstatě normálním autě s tím nejlepším, co jde složit do jednoho celku. Pod kapotou tak skončil motor 1,9 z verze GTi, akorát odladěný na 105 koní, který mohl pracovat i s automatickou převodovkou (auto na fotkách má ale klasičtější 5st. manuál). Koly nebyly známé 15" ráfky z verze GTi, ale decentnější 14" (v tomto případě ale byly nahrazeny neoriginálními disky). A dovnitř vždy putovaly veškeré myslitelné prvky.

Tohle auto tak má nejen věci jako dálkový centrál, elektricky ovládaná okna a další prvky jako klimatizaci, ale i kožené čalounění a dřevení obložení. Když se k tomu přidá vyparáděné provedení zevnějšku, které působí jako černé, ve skutečnosti je ale tmavě zelené (Sorrento, k dispozici byla také zlatá barva Aztec někdy zvaná béžová Mayfair), nelze říci, že by tohle auto nemělo šmrnc. Dodnes působí jako černá labuť mezi bílými, od pohledu výjimečná věc, která byla nejen luxusní, ale i rychlá - na stovku akcelerovala za 10,3 sekundy a rozjela se až na 194 km/h. V mini začátku 90. let bez zřetelných sportovních ambicí pěkné hodnoty.

Takové věci se nám líbí, svého času ale vůz oslovil minimum zákazníků, byl prostě moc drahý stejně jako SEVE. Verze Gentry se prodalo jen 300 kusů a je jasné, že většina z nich dávno neexistuje. Tento kousek je ale dodnes prakticky nejetý, pouhých 55 562 km za 33 let na světě je prakticky nic. Majitelé jej ostatně měli vždy garážovat než používal. A když už vyjeli, bylo to jen za hezkého počasí. Říci, že auto vypadá podle toho, je slabé vyjádření, vypadá skoro perfektně.

Podívejte se na něj sami, je to dnes skutečně vzácnost. Anebo si jej kupte, na prodej je nyní v domácí Francii u bývalého dealera Peugeotu. Cena ale odpovídá výjimečnosti, rovných 25 000 Eur je v přepočtu asi 625 tisíc Kč. Když ale dnes někam dorazíte ve v podstatě luxusní verzi slavného GTi... Kterou hlavu automobilového nadšence takový stroj neotočí?


K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 1 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 01K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 2 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 02K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 3 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 03K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 4 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 04K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 5 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 05K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 6 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 06K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 7 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 07K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 8 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 08K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 9 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 09K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 10 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 10K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 11 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 11K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 12 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 12K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 13 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 13K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 14 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 14K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 15 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 15K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo - 16 - Peugeot 205 Genry 1992 krasny 2025 prodej 16
Takto chtěl Peugeot v první polovině 90. let oslovit náročnou klientelu jinak tuctovým malým autem. Moc neskóroval, jeden z mála jeho 205 Gentry je ale teď na prodej v mimořádně pěkném stavu. Foto: Bühler West Automobiles, publikováno se souhlasem

Zdroj: Bühler West Automobiles@La Centrale

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše