Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
před 6 hodinami | Petr Miler
V jeho době to nebyl dvakrát úspěšný nápad, o to víc ale zaujme s odstupem času v takové kondici. Vidíte tu kůži a dřevo? Přidejte si motor z kapesní rakety, spoustu výbavy nebo noblesní laky a máte v zásadě to, co Francouzi zkoušeli prodávat na počátku 90. let.
Pokusy automobilek hlavního proudu oslovit náročnější klientelu jsou staré pomalu jako automobilismus sám. I dnes najdeme v nabídce běžných výrobců vrcholná provedení běžných modelů, která mají za cíl buď udržet značce přízeň tradičního klienta, který je s jejími vozy v zásadě spokojen, jeho možnosti už mu ale dovolují sáhnout i po něčem lepším. Anebo se díky renomé toho kterého modelu pokoušejí získat pozornost kupců, které sama značka běžně neoslovuje.
Pro příklad nemusíme chodit daleko - taková Škoda Superb Laurin & Klement je v podstatě „nemístně noblesní” provedení obyčejného auta, ale daří se mu. Také škodovka má svou náročnou klientelu, která nemá problém dát za její vůz klidně 1,5 milionu Kč. A někteří kupci dražších značek občas zjistí, že za méně peněz nedostanou u Škody zase o tolik méně muziky.
Tento recept funguje u velkých aut, u těch menších ani ne. Je to logické - kdo je spokojen se Superbem a chce víc od Škody, koupí si lepší Superb, dál už jít nejde. Kdo je ale spokojen s Fabií a chce i může mít víc, koupí si spíše větší model, třeba Octavii. A typické kupce drahých značek malá auta obvykle nezajímají. Nepamatujeme tak případ, kdy by nějaký mainstreamový výrobce výrazně uspěl s malým luxusním autem, to ale neznamená, že to kdy automobilky přestaly zkoušet. A některé pokusy byly opravdu zajímavé.
Auto, které vidíte níže, je Peugeot 205, to asi pozná každý, kdo to nepřehnal s ranním pivem. Není to ale ani trochu obyčejný Peugeot 205, přitom to není verze GTi a tuning to není už vůbec. Jde o jednu ze dvou luxusních verzí, které se dostaly do nabídky francouzské automobilky na vrcholu slávy její velké ikony. Jedna si říkala SEVE podle golfisty Seveho Ballesterose, druhá možná srozumitelněji Gentry. Pokud vládnete francouzštinou, víte, že tohle slovo znamená šlechta. A právě takovou automobilovou šlechtou (či autem pro šlechtu?) chtěla 205 Gentry být.
Auto tedy dostalo tu nejlepší technickou i komfortní výbavu své doby, ovšem nikoli s cílem oslovit příznivce rychlých aut, ale s cílem oslovit náročnou klientelu toužící po v podstatě normálním autě s tím nejlepším, co jde složit do jednoho celku. Pod kapotou tak skončil motor 1,9 z verze GTi, akorát odladěný na 105 koní, který mohl pracovat i s automatickou převodovkou (auto na fotkách má ale klasičtější 5st. manuál). Koly nebyly známé 15" ráfky z verze GTi, ale decentnější 14" (v tomto případě ale byly nahrazeny neoriginálními disky). A dovnitř vždy putovaly veškeré myslitelné prvky.
Tohle auto tak má nejen věci jako dálkový centrál, elektricky ovládaná okna a další prvky jako klimatizaci, ale i kožené čalounění a dřevení obložení. Když se k tomu přidá vyparáděné provedení zevnějšku, které působí jako černé, ve skutečnosti je ale tmavě zelené (Sorrento, k dispozici byla také zlatá barva Aztec někdy zvaná béžová Mayfair), nelze říci, že by tohle auto nemělo šmrnc. Dodnes působí jako černá labuť mezi bílými, od pohledu výjimečná věc, která byla nejen luxusní, ale i rychlá - na stovku akcelerovala za 10,3 sekundy a rozjela se až na 194 km/h. V mini začátku 90. let bez zřetelných sportovních ambicí pěkné hodnoty.
Takové věci se nám líbí, svého času ale vůz oslovil minimum zákazníků, byl prostě moc drahý stejně jako SEVE. Verze Gentry se prodalo jen 300 kusů a je jasné, že většina z nich dávno neexistuje. Tento kousek je ale dodnes prakticky nejetý, pouhých 55 562 km za 33 let na světě je prakticky nic. Majitelé jej ostatně měli vždy garážovat než používal. A když už vyjeli, bylo to jen za hezkého počasí. Říci, že auto vypadá podle toho, je slabé vyjádření, vypadá skoro perfektně.
Podívejte se na něj sami, je to dnes skutečně vzácnost. Anebo si jej kupte, na prodej je nyní v domácí Francii u bývalého dealera Peugeotu. Cena ale odpovídá výjimečnosti, rovných 25 000 Eur je v přepočtu asi 625 tisíc Kč. Když ale dnes někam dorazíte ve v podstatě luxusní verzi slavného GTi... Kterou hlavu automobilového nadšence takový stroj neotočí?
















Takto chtěl Peugeot v první polovině 90. let oslovit náročnou klientelu jinak tuctovým malým autem. Moc neskóroval, jeden z mála jeho 205 Gentry je ale teď na prodej v mimořádně pěkném stavu. Foto: Bühler West Automobiles, publikováno se souhlasem
Zdroj: Bühler West Automobiles@La Centrale
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejčtenější články
Ani prodej 30 tisíc nechtěných elektromobilů nezachránil Hertz před obrovskou ztrátou, loni prodělal neskutečných 70 miliard
14.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025Dacia musela zastavit prodej nového Dusteru. Dealeři nesmí lidem dodat ani auta, která už mají na skladě
14.2.2025Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025Sbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.16. 14:02 - pavproch
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB