Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka. Vznikla jen v 1 046 kusech, na prodej je teď jedna jediná
před 4 hodinami | Petr Miler
V době jejího vzniku musela být zjevením, šlo o jedno z nejrychlejších aut svého druhu. Vidět jej na vlastní oči bylo skoro nemožné kdykoli, dnes je každý z tisícovky vzniklých exemplářů raritou k pohledání. Tenhle může být váš.
Ani nemusíte být až tak staří, abyste dobře věděli, co to je Peugeot 405. Auto roku 1988 a jeden z prodejně nejúspěšnějších vozů přelomu 80. a 90. let byl na našich silnicích velmi často k vidění zejména díky porevolučním dovozům ojetin ze západu. A ještě dlouho po roce 1989 nebylo těžké na ně narazit na silnici každých pár minut. I lidé s čerstvými „papíry” budou tyto chvíle z dětství dobře pamatovat, třebaže dnes je situace diametrálně odlišná.
Čtyřistapětka vznikla ve spoustě verzí, asi jen nadšenci ale budou pamatovat závodní provedení 405 T16. To dorazilo jako ideový nástupce vavříny opředené 205 T16, geniálního to výtvoru Jeana Todta. Na nejúspěšnější model bláznivých časů rallyové skupiny B bylo zřejmě nemožné přímo navázat, a tak se 405 T16 až takové slávy jako závodní stroj nedočkal. Bylo by ovšem nemístné jej považovat za neúspěšný - vítězství v Dakaru a jeho rekordní představení na Pikes Peak v roce 1988 s Arim Vatanenem za volantem je dnes už nesmazatelnou součástí automobilové historie.
To by nebylo pro příznivce silniční aut až tak zajímavé, i pro takové ovšem vůz se stejným označením něco znamená. Vznikl v roce 1993 jako homologační speciál a vyroben byl v pouhých 1 046 kusech. Stroj s jednoduše krásným Pininfarinovým designem nedávajícím příliš najevo, co vlastně máme před sebou, je dnes zapomenutou silniční stíhačkou i proto. Jeho 16" litá kola by dnes byla k smíchu a většinu bodykitu známe z obyčejnějšího modelu Mi16, verze T16 tak byla specifická hlavně technicky.
Pod kapotu dostala motor XU10J4TE, dvoulitrové šestnáctiventilové turbo generující výkon až 220 koní při overboostu. Na stovku díky němu vůz akceleroval za 6,9 sekundy a rozjel se až na 235 km/h, a to i díky pohonu 4x4 posílajícím 53 procent výkonu na přední a 47 na zadní osu. Na dnešní supersedany to nejsou ohromující hodnoty, je ale třeba si uvědomit, kdy tento vůz vznikl.
V době, kdy 405 jako taková přišla na trh, BMW ještě ani nevyrábělo model M5 E28, kterému k titulu nejrychlejšího sériového sedanu světa, stačilo 286 koní. A v době úřadování 405 T16 v Mnichově vznikala M5 E34 s 315 koňmi, která na stovku akcelerovala za 6,3 sekundy. Jinými slovy - 405 T16 se řadila jen kousek pod smetánku nejrychlejších světových supersedanů. Proto je také dnešní optikou tak zajímavá.
Netušíme, kolik z těchto vozů dožilo dneška, s ohledem na výskyt verzí T16 v prodeji se ale obáváme, že to bude jen zlomek z původní tisícovky. Vůz na fotkách níže je jedním z těch, které přežily a pozoruhodný jen hned z několika důvodů.
Je to stále originální T16, která je na své už 30leté stáří a navzdory skoro 166 tisícům najetých kilometrů zachovalá. Prodávající říká, že je i technicky ve velmi dobrém stavu a je připravena dále jezdit. Není to voňavka z klimatizované garáže sběratele, je to dekády mírně používané a pravidelně udržované auto, takže je zkrátka původní a fit, i to má navzdory jisté patině (někdy je tohle slovo na hraně, podívejte se na vnitřní práh u řidiče) také svou hodnotu.
I tak auto vypadá opravdu dobře, třebaže ne zánovně. Pokud vzhledem k výše zmíněnému čekáte cenu aspoň kolem 1 milionu Kč, jste na správné stopě - vůz nabízený člověkem z nizozemského Dordrechtu stojí 39 500 Eur, tedy skutečně skoro přesně 1 milion Kč. Není to málo peněz a nepochybujeme o tom, že udržovat 405 T16 dále při životě bude stát dost. Vzhledem ke stavu a vzácnosti T16 to ale zní lákavě, jinou T16 dnes nekoupíte kdekoli v Evropě. A svezení s takovým vozem bude zvlášť dnes nepochybně velmi zajímavé.
Peugeot 405 T16 patřil v roce 1993 mezi nejrychlejší produkční sedany světa a měl na svou dobu vážně poutavý vzhled i techniku. Dnes vidět nějaký v prodeji je vzácnost, tento z roku 1994 je k mání za 1 milion Kč v solidním a především originálnímu stavu. Foto: Beat Zimmermann, publikováno se souhlasem
Zdroj: Peugeot 405 405 T16 Turbo 4WD Homologation Special@AutoScout24.nl
Bleskovky
- Automobilka nabízející dosud jen elektromobily nově nabídne i spalovací motory, v EU se tak vyhne dovozním clům
včera - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
5.11.2024 - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024
Nejnovější články
- Ford po tragických výsledcích vezme manažerům 65 procent jejich prémií. Proč jim je ale při miliardových prodělcích vůbec dává?
před hodinou - Nová značka „horších aut”, kterými si Audi nechtělo kazit jméno, si bude říkat Audi. A ne, neděláme si legraci
před 2 hodinami - Mazda jde dál proti proudu. Chystá úplně novou generaci spalovacích motorů z řady SkyActiv
před 4 hodinami - K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka. Vznikla jen v 1 046 kusech, na prodej je teď jedna jediná
před 5 hodinami - Nový 350koňový diesel Land Roveru mate smysly, sebevraždu elektrickým proudem páchá jen Jaguar
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.08. 13:44 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s dieselem? 11.08. 12:58 - řidičBOB
- BMW Divize 11.08. 12:51 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.08. 12:30 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.08. 11:08 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.08. 09:43 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 11.08. 08:15 - honziss
- Elektromobily a vse kolem nich 11.07. 23:13 - M.Z.