K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná

Optikou toho, co si můžete poručit dnes, vypadá tenhle stroj jako z učebnic dějepisu, ale ouha, on se vyráběl ještě docela nedávno. A nebyl zdaleka jediný. Dnes jsou zachovalé kusy raritou, tohle je jedna z nich.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná

31.5.2024 | Petr Miler

K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná

/

Foto: Automobile Zimmermann, publikováno se souhlasem

Optikou toho, co si můžete poručit dnes, vypadá tenhle stroj jako z učebnic dějepisu, ale ouha, on se vyráběl ještě docela nedávno. A nebyl zdaleka jediný. Dnes jsou zachovalé kusy raritou, tohle je jedna z nich.

Pravidelně se s kolegy z redakce i „automobilovými přáteli” stejné generace přeme, jak vůbec hledět na to, že jsme jako řidiči zažili přelom milénia a roky jej následující. Na jednu stranu to byly krásné časy, jeden z vrcholů evoluce, který v řadě ohledů zřejmě nebude překonán. Jako takový byl zdrojem nadšení, s odstupem času je ale zdrojem o to většího bolehlavu, neboť bez jeho prožití nemůžete chápat, o co všechno jste později přišli.

V diskuzích na toto téma jde skutečně o generační střet. Stačilo do světa aut skočit rovnýma nohama o nějakou dekádu později, takovým lidem tedy dnes snadno může být přes 30 a nemusí to být žádní řidičští junioři, aby vůbec nechápali, o čem mluvíte. Šlo by napsat knihu o tom, jaká auta se prodávala kolem roku 2002, ze kterých už v roce 2012 nezbylo buď vůbec nic, nebo jen náhodné dozvuky éry, která byla zejména bujícími regulacemi odsouzena ke zkáze.

Dnes ale nechceme plakat nad rozlitým mlékem, nemá to smysl, připomenout si ovšem ony chvíle chceme. Náhodou totiž jsme narazili na jedno auto, které vrací vzpomínky. Psal se rok 2005 a - jakkoli to dnes bude znít neuvěřitelně - v nižší střední třídě jste si mohli vybírat hned z několika šestiválcových aut dosti rozdílných koncepcí. Neděláme si legraci, osobně pamatuji tehdejší teoretické debaty o tom, zda dát přednost Alfě Romeo 147 GTA, Audi A3 3,2 V6 quattro nebo BMW 130i. Mohli jste mít řadový i vidlicový šestiválec, pohon předních, zadních i všech kol, automaty, manuály... Neuvěřitelná selekce v tak krutě úzkoprofilovém segmentu.

Obecně vzato byla tato auta stejně zbytná jako kdykoli později, bylo ale otázkou prestiže je nabídnout a vytvářet image prémiové značky tak výjimečnými věcmi. A to ani nemluvíme o tom, co se dalo koupit vedle nich od těch samých značek - třeba takové Audi současně nabízelo verzi V6, vedle toho ostřejší S3 s dvoulitrovým turbem a později dokonce i RS3 s řadovým pětiválcem 2,5 TFSI. Mám skoro pocit, že tohle bude jednou dětem vyprávět někdo na dobrou noc jako pokračování pohádky o Červené Karkulce. Ale stalo se to, vlastně docela nedávno. A auto na fotkách níže je důkazem.

Z pohledu řidiče jde asi o nejméně zajímavý vůz ze zmíněného tria. Alfa 147 GTA byla rozšafná Italka, která sice v některých situacích nefungovala úplně příkladně, emoce z ale ní čišely. A její motor byl jako pila. BMW 130i je legenda svého druhu, jediná šestiválcová zadokolka v tomto segmentu, která kdy vznikla, s vytříbeným motorem a všemi výhodami klasické koncepce. A3 V6 vedle toho byla spíše lvicí salónů nezakládající si na sportovních dovednostech a její motor byl tak uhlazený, až byl trochu nudný. Ale 250 koní na všech kolech s „fofrklackem” v ruce, to má svou hodnotu, na normální ježdění to bylo nejpříjemnější auto velmi vysoké úrovně. A zvlášť v třídvéřovém provedení to byla velmi rozmarná bizarnost.

Dělalo se ale i pětidvířko a právě to dnes před sebou máme ve stavu, v jakém se už nevídá. Není to žádná leštěnka, zejména interiér se světlou kůží by potřeboval pořádně vyčistit, není to ani dokonale originální auto, vícero jeho německých majitelů ním ale za 19 let najelo skromných 79 468 km. A zejména technika vypadá podle toho. Výbava je na tak drahou verzi průměrná až podprůměrná, historie se servisní dokumentací ale výmluvná.

Uvážíme-li, jaký klenot kompaktní nabídky to byl tehdy, jak neuvěřitelná vzpomínka na jednu éru a rarita je to dnes, pak lze cenu 12 950 Eur, tedy asi 320 tisíc Kč, označit za směšnou. Však za to dnes nedostanete ani novou Škodu Fabia - o třídu menší auto s výbavou blízkou nule, motorem o méně jak třetinovém objemu, polovičním počtem válců, polovičním počtem hnaných kol, naprosto nulovou historickou hodnotou a nulovým generovaným nadšení z řízení. Nevíme, jestli vám něco takového učaruje, ale pokud jste staří jako my, kladné odpovědi se divit opravdu nebudeme.


K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 1 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 01K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 2 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 02K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 3 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 03K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 4 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 04K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 5 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 05K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 6 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 06K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 7 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 07K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 8 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 08K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 9 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 09K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 10 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 10K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 11 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 11K mání je zachovalá vzpomínka na doby, kdy jste i v malém autě mohli mít motor V6, manuál a pohon 4x4. Vlastně je levná - 12 - Audi A3 32 V6 quattro 2005 malo jete prodej 12
Bylo nebylo... Ale ne, tohle auto se skutečně dalo koupit v roce 2005, stejně jako několik jemu podobných. Nabízet šestiválcový model v nižší střední třídě bylo kdysi pro prémiové automobilky povinností. Tuto A3 3,2 V6 quattro s ručním řazením můžete mít dodnes skoro nejetou za velmi zajímavou cenu. Foto: Automobile Zimmermann, publikováno se souhlasem

Zdroj: Automobile Zimmermann@Autoscout24

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.