Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný expres mezi obytnými auty, jako jediný dokáže uhánět až 160 km/h
30.5.2021 | Petr Prokopec
Logo BMW na obytném autě? Už to leccos naznačuje a byť na něm není z výroby, úplně neopodstatněné jeho použití také není. Vůz totiž pracuje s pohonem právě od BMW a není to zdaleka jediná zvláštnost.
Pokud jste fanoušky obytných vozů, pak je možná vaším životním snem EleMMent Palazzo. Za jeho designem stojí předloni zesnulý Luigi Colani, který se ve spodní části přídě nejspíše nechal inspirovat Hvězdnými válkami. Daleko více však pozornost přitahuje oválné prosklení kabiny. Díky němu vůz vypadá prapodivně až ošklivě, nicméně luxus, který se za odvážně střiženou karoserií skrývá, již dokáže rozehnat mnohé předsudky. S ohledem na cenu okolo 60 milionů korun však bude málo těch kdo rakouskou společnost March Mobile opravu osloví s požadavkem na jeho stavbu.
Dnes pro vás přitom máme o trochu jiný tip, kterak zaujmout autem podobného ražení. I tentokrát u toho budou futuristické tvary, nicméně původ mají už v předchozím miléniu. Historie obytného vozu Vixen 21 TD se začala psát v roce 1986, kdy s tehdejší novinkou přišel Bill Collins, autor původního designu dnes ikonického DeLoreanu. Ten se rozhodl, že podobně jako o mnoho let později Colani způsobí revoluci v jinak poněkud nudném světě motorhomů. Proto mimo jiné nechal svou novinku testovat ve větrném tunelu. Zásluhou zcela zakrytého podvozku se dočkal výjimečně nízkého odporu vzduchu Cd 0,30.
Vixen se zároveň dočkal také nízkého těžiště, stejně jako poměrně širokého rozchodu kol a nízké stavby. Nebylo tedy překvapením, když jej odborný tisk začal nazývat jediným řidičským obytným vozem nebo sporťákem mezi motorhomy. Collins v rámci první série instaloval pod kapotu 2,4litrový šestiválcový turbodiesel z produkce BMW, který nabízel nepříliš oslňujících 115 koní. Na druhou stranu si však řekl pouze o nějakých 8 litrů na sto kilometrů, s ohledem na onu aerodynamiku pak bylo možné vytáhnout maximálku až na 160 km/h.
Jen mimořádnými jízdními vlastnostmi se ale Vixen nechlubí. S délkou 6,4 metru a výškou 1,83 metru byl totiž navržen tak, aby se ideálně vešel do typické americké garáže. Díky tomu mnohem snadněji odolával výkyvům počasí. Nicméně i přes malé rozměry nabízel vůz naprosto vše, co daleko větší konkurence. Uvnitř je tedy možné počítat třeba s kuchyňkou zahrnující mikrovlnku, ledničku či dřez a rezervoár s pitnou vodou. S jejím ohřevem napomáhalo odpadní teplo turbodieselu.
Mimo to se Vixen chlubí také do jedné strany výklopnou střechou, díky čemuž si uvnitř mohou stoupnout i lidé vysocí až 190 centimetrů. Pokud si uvědomíme výšku samotného vozu i skutečnost, že jeho podlaha je logicky hezkých pár čísel nad zemí, pak propracovanost detailů skutečně bere dech, zvláště na vůz starý více než tři dekády. Vixen však ani tak nezvládl oslovit širší veřejnost, nakonec tak vzniklo jen 587 kusů rozprostřených mezi série 21 TD, 21 SE a 21 XC.
Na prodej neobvykle v Evropě je momentálně exemplář spadající do první, třísetkusové série s dieselem od BMW, který za celý svůj život urazil pouze 127 000 km a nyní se nachází v Nizozemsku. Jeho současný vlastník, který si jej dovezl z USA, říká, že auto mělo vždy mimořádnou péči a z historie je zdokumentováno úplně vše včetně každé dotankované nádrže. Na karoserii tedy nenajdeme žádný škrábanec či stopu po korozi, zatímco uvnitř se nezdá být dřevěný nábytek ani jeho čalounění jakkoli výrazněji poškozený.
K mání je tento kus historie za 39 900 tisíc euro (skoro přesně 1 milion Kč), což je výrazně nižší cena než v případě Colaniho kreace. Pozornost však budete mít zajištěnou taktéž, a to nejen díky neobvyklému vzhledu, který umocňují částečně zakrytá zadní kola, ale i díky logu BMW na zádi, které si majitelé Vixenů na vůz instalují velmi často. Obávat se navíc nemusíte ani o náhradní díly, přestože firma Vixen již zanikla. Její pozůstatky odkoupili majitelé, na které se lze kdykoliv obrátit.



















Vixen 21 TD je vskutku netradičním obytným vozem z dob, kdy u nás ještě vládli komunisté. Vzhledem k tomu zvládá stárnout docela dobře. Foto: familial@Marktplaats, publikováno se souhlasem
Zdroj: Marktplaats
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 21 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 21 minutamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 10 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva