Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácný expres mezi obytnými auty, jako jediný dokáže uhánět až 160 km/h
30.5.2021 | Petr Prokopec
Logo BMW na obytném autě? Už to leccos naznačuje a byť na něm není z výroby, úplně neopodstatněné jeho použití také není. Vůz totiž pracuje s pohonem právě od BMW a není to zdaleka jediná zvláštnost.
Pokud jste fanoušky obytných vozů, pak je možná vaším životním snem EleMMent Palazzo. Za jeho designem stojí předloni zesnulý Luigi Colani, který se ve spodní části přídě nejspíše nechal inspirovat Hvězdnými válkami. Daleko více však pozornost přitahuje oválné prosklení kabiny. Díky němu vůz vypadá prapodivně až ošklivě, nicméně luxus, který se za odvážně střiženou karoserií skrývá, již dokáže rozehnat mnohé předsudky. S ohledem na cenu okolo 60 milionů korun však bude málo těch kdo rakouskou společnost March Mobile opravu osloví s požadavkem na jeho stavbu.
Dnes pro vás přitom máme o trochu jiný tip, kterak zaujmout autem podobného ražení. I tentokrát u toho budou futuristické tvary, nicméně původ mají už v předchozím miléniu. Historie obytného vozu Vixen 21 TD se začala psát v roce 1986, kdy s tehdejší novinkou přišel Bill Collins, autor původního designu dnes ikonického DeLoreanu. Ten se rozhodl, že podobně jako o mnoho let později Colani způsobí revoluci v jinak poněkud nudném světě motorhomů. Proto mimo jiné nechal svou novinku testovat ve větrném tunelu. Zásluhou zcela zakrytého podvozku se dočkal výjimečně nízkého odporu vzduchu Cd 0,30.
Vixen se zároveň dočkal také nízkého těžiště, stejně jako poměrně širokého rozchodu kol a nízké stavby. Nebylo tedy překvapením, když jej odborný tisk začal nazývat jediným řidičským obytným vozem nebo sporťákem mezi motorhomy. Collins v rámci první série instaloval pod kapotu 2,4litrový šestiválcový turbodiesel z produkce BMW, který nabízel nepříliš oslňujících 115 koní. Na druhou stranu si však řekl pouze o nějakých 8 litrů na sto kilometrů, s ohledem na onu aerodynamiku pak bylo možné vytáhnout maximálku až na 160 km/h.
Jen mimořádnými jízdními vlastnostmi se ale Vixen nechlubí. S délkou 6,4 metru a výškou 1,83 metru byl totiž navržen tak, aby se ideálně vešel do typické americké garáže. Díky tomu mnohem snadněji odolával výkyvům počasí. Nicméně i přes malé rozměry nabízel vůz naprosto vše, co daleko větší konkurence. Uvnitř je tedy možné počítat třeba s kuchyňkou zahrnující mikrovlnku, ledničku či dřez a rezervoár s pitnou vodou. S jejím ohřevem napomáhalo odpadní teplo turbodieselu.
Mimo to se Vixen chlubí také do jedné strany výklopnou střechou, díky čemuž si uvnitř mohou stoupnout i lidé vysocí až 190 centimetrů. Pokud si uvědomíme výšku samotného vozu i skutečnost, že jeho podlaha je logicky hezkých pár čísel nad zemí, pak propracovanost detailů skutečně bere dech, zvláště na vůz starý více než tři dekády. Vixen však ani tak nezvládl oslovit širší veřejnost, nakonec tak vzniklo jen 587 kusů rozprostřených mezi série 21 TD, 21 SE a 21 XC.
Na prodej neobvykle v Evropě je momentálně exemplář spadající do první, třísetkusové série s dieselem od BMW, který za celý svůj život urazil pouze 127 000 km a nyní se nachází v Nizozemsku. Jeho současný vlastník, který si jej dovezl z USA, říká, že auto mělo vždy mimořádnou péči a z historie je zdokumentováno úplně vše včetně každé dotankované nádrže. Na karoserii tedy nenajdeme žádný škrábanec či stopu po korozi, zatímco uvnitř se nezdá být dřevěný nábytek ani jeho čalounění jakkoli výrazněji poškozený.
K mání je tento kus historie za 39 900 tisíc euro (skoro přesně 1 milion Kč), což je výrazně nižší cena než v případě Colaniho kreace. Pozornost však budete mít zajištěnou taktéž, a to nejen díky neobvyklému vzhledu, který umocňují částečně zakrytá zadní kola, ale i díky logu BMW na zádi, které si majitelé Vixenů na vůz instalují velmi často. Obávat se navíc nemusíte ani o náhradní díly, přestože firma Vixen již zanikla. Její pozůstatky odkoupili majitelé, na které se lze kdykoliv obrátit.
Vixen 21 TD je vskutku netradičním obytným vozem z dob, kdy u nás ještě vládli komunisté. Vzhledem k tomu zvládá stárnout docela dobře. Foto: familial@Marktplaats, publikováno se souhlasem
Zdroj: Marktplaats
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Salač je nazpět doma v ČR včera 12:08
- Za Leopard Racing také David Almansa včera 10:27
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati 27.11.2024
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu: 2. den průběžně 27.11.2024
- Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl 27.11.2024
Nejčtenější články
- Exploze kamionu převážejícího vodík paralyzovala síť jeho čerpacích stanic v Německu, ukazuje úskalí tohoto řešení
29.10.2024 - Party Porsche v Číně skončila. Automobilka po propadu prodejů nevěří v obrat a zavírá dealerství
29.10.2024 - Někdo najel s nezničitelným kombíkem Mercedesu během pár let 817 tisíc km, vypadá pořád jako nový
29.10.2024 - Hybridizace dalšího uctívaného Porsche 911 bude hlavně dárek pro stávající majitele, poznají tzv. Ferrari efekt
29.10.2024 - Cadillac do detailu ukázal svůj luxusní obytný vůz budoucnosti, vypadá jako z jiného světa
29.10.2024
Živá témata na fóru
- sedadla do toyoty avensis T25 11.29. 04:29 - ClarenceWade
- Suzuki obecně 11.28. 23:03 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 22:45 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 11.28. 22:36 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 21:55 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.28. 20:49 - řidičBOB
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry